Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Seniorboligene:

«Gangadkomst fra Grefsenveien – ikke kjøreadkomst»

MENINGER: Bymiljøetaten har forståelse for at enkelte beboere og pårørende finner det besværlig at kjøretøy ikke lengre kan stoppe i sykkelfeltet, for å hente eller slippe av passasjerer. Den øvre inngangen skal kun brukes til gangadkomst, som den altså er regulert til, skriver Bymiljøetaten om seniorboligene i Grefsenveien 78d.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 04.11.2020 kl 12:31

Mandag 26. oktober gjennomførte Miljø-, plan- og samferdselskomitéen i Bydel Nordre Aker en befaring rundt adkomsten til seniorleilighetene i Grefsenveien 78d. I Nordre Aker Budstikkes reportasje fra befaringen fremkommer det at Plan- og bygningsetaten ga brukstillatelse til adkomst via Grefsenveien i 1996. Dette stemmer ikke. Bymiljøetaten redegjør her hva som ble bestemt da byggingen av selveierleilighetene ble godkjent, samt hvordan utvidelse av fortau og etablering av opphøyd sykkelfelt bidrar til økt trafikksikkerhet for gående og syklende.

Da seniorleilighetene ble bygd på taket av Grefsenhjemmet i 1992 innbefattet ikke dette kjøreadkomst fra Grefsenveien. Det har hele tiden vært lagt opp til kjøreadkomst fra Ogmunds vei og bruk av felles parkeringsanlegg på sørøstsiden av eiendommen. Det var slik det var tenkt da byggeprosjektet og reguleringsplanen ble vedtatt og gjennomført. Dette fremkommer fra søker Senior senter AS i brev til Plan- og bygningsetaten 28.6.1992, hvor det står: Kjøreadkomst blir fra Ogmunds vei der sykehjemmet har adkomst i dag. Gangadkomst blir fra Grefsenveien, som pga. sin høyde gir direkte atkomst til den nye etasjen. Grefsenveien er trase for kollektivtrafikk.

Forholdet rundt adkomst bekreftes ved ferdigattest for Grefsen Senior boligsameie i 1996.

Praktisk

Siden da har likevel Grefsenveien ofte blitt benyttet som biladkomst, for eksempel av rosa busser og taxier. Dette har vært ansett som mest praktisk. Både for beboerne som kommer nærmere leilighetene og sjåførene av kjøretøyene som får raskere adkomst til bygget. Praksisen har imidlertid ikke vært i tråd med reguleringen. Stoppene har også foregått på kommunal veigrunn. Nå har kommunen, i tråd med gjeldene transportpolitiske prioriteringer, tatt arealet i bruk for myke trafikanter. Parkeringsplassene er fjernet for å gi plass til sykkelfelt, og på sikt skal dette bygges om til opphøyd sykkelfelt og bredere fortau. Det betyr at det ikke lengre er mulig å fortsette med parkering og stans på en trafikksikker måte.

Stor risiko for påkjøringer av trikk, syklister eller andre bilister var et viktig argument for å ikke åpne opp for midlertidige stopp i Grefsenveien. Dette argumentet gjør seg stadig mer gjeldende.

1566 syklister hver dag – en økning på 43 prosent fra 2017

Som Bymiljøetaten ved flere anledninger har fremhevet, blant annet i forbindelse med anleggsarbeidet i Grefsenveien de siste årene, er veien viktig for kommunens ambisjoner om å flytte mer persontrafikk over fra privatbil til sykkel og kollektiv. Grefsenveien har også en kraftig økning i antall syklister. Det viser en ny sykkeltelling gjennomført ovenfor Disen holdeplass.

Den forrige tellingen, fra juni 2017, viste et daglig gjennomsnitt på 1097 syklister (det ble telt i begge retninger). Årets telling ble utført over en uke i månedsskiftet august/september og viser at antallet syklister har steget til 1566; en økning på 43 prosent siste tre år. Det er ikke bare antall syklister som øker. Årets telling viser også at de syklende utgjør en stadig større andel av totaltrafikken.

Overhengende fare for alvorlige ulykker

Bymiljøetaten har forståelse for at enkelte beboere og pårørende finner det besværlig at kjøretøy ikke lengre kan stoppe i sykkelfeltet, for å hente eller slippe av passasjerer. Den øvre inngangen skal kun brukes til gangadkomst, som den altså er regulert til.

Vårt overordnede ansvar er å unngå den store faren korte stopp i sykkeltraséen medfører. Stoppunktet er i en sving, trikken kommer hvert femte minutt, biltrafikken er betydelig og flere hundre syklister passerer dette området hver eneste dag. Risikoen for alvorlige ulykker er overhengende. For eksempel ved at syklister tvinges ut i veibanen og må krysse glatte trikkeskinner, med stor risiko for å falle foran trikken eller bli påkjørt bakfra ved feltskifte.

Nå skal Bymiljøetaten gjøre Grefsenveien langt tryggere. Både for gående som kan ferdes på bredere fortau og syklende som får opphøyd sykkelfelt.

Dessverre er det ikke plass til et midlertidig stoppested utenfor seniorleilighetenes gangadkomst i Grefsenveien. Løsningen må derfor være å tilrettelegge for bedre passasjemuligheter for beboerne gjennom bygget og ut i Ogmunds vei, som også er den opprinnelige og godkjente løsningen. Da vil beboerne i seniorboligene få en langt tryggere løsning enn å benytte den sterkt trafikkerte Grefsenveien.

DELTA I DEBATTEN: Send ditt innlegg til meninger@nab.no.

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...