Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Gjør deg klar for bompenger ved Ullevål, Grefsen og Torshov

Det kan bli flere slike når du kjører innad i byen. Det foreslås bompenger flere steder langs Ring 2. Her fra Ring 3 ved Ullevål. FOTO: KRISTIN TUFTE HAGA Foto: KRISTIN TUFTE HAGA

Du må trolig belage deg på å betale bompenger også når du skal kjøre mellom bydeler i Oslo, ifølge bladet Motor.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

OSLO: Det er trolig på senvinteren 2019 at de nye bomstasjonene i Oslo trer i kraft. Bladet Motor kunne i går fortelle om planene, som betyr bompengeinnkreving ved totalt ca. 85 bomstasjoner i og rundt Oslo:

Det blir totalt ca. 18-20 bommer på kommunegrensene mot Romerike, Follo og Bærum, og det blir ca. 38 nye bommer langs Ring 2, samt ved Bygdøy, Fornebu og på nye bompengearmer som strekker seg ut fra Ring 2. I tillegg kommer dagens 29 bomstasjoner.

Forslaget er en del av «Oslopakke 3».

Bommer i nærmiljøene

Den nye typen bommer, nemlig dem som krever betaling fra bilister som kjører innad i byen, vil bli plassert langs, og ut fra, Ring 2. For bilister i Nordre Aker og Sagene vil det kunne bli bom mellom Ullevål og St. Hanshaugen, mellom Grefsen og Disen, og mellom Torshov og Sinsen.

Motor presenterer disse eksemplene på strekninger med betaling:

  • Mellom Ullevål og St. Hanshaugen (betaling ved passering Ring 2)
  • Mellom Vestre Gravlund og Majorstua (betaling ved passering Ring 2)
  • Mellom Bygdøy og Skøyen (betaling ved passering en ny bomring ved innkjøringen til Bygdøy)
  • Mellom Torshov og Sinsen (betaling ved passering Torshovdalen, hvor det blir en bompengearm fra Ring 2 og oppover Torshovdalen)
  • Mellom Grefsen og Disen (betaling ved passering av samme arm som over)
  • Mellom Alna og Trosterud (betaling ved passering en ny bompengearm fra Bekkelaget/Ulvøya forbi Bryn og opp til Trosterud til dagens bomring).
  • Mellom Fornebu og Stabekk (betaling ved ny bompengestasjon sørover fra Fornebu).

Armen fra Torshovdalen vil trolig strekke seg fra Ring 2 og opp forbi Sinsenkysset og videre i retning Årvoll.

LES OGSÅ: Nå åpner (faktisk) den nye puben på Grefsenplatået

Høring til sommeren

Lederen for Oslopakke 3-sekretariatet, Terje Rognlien, sier til Aftenposten at det nå jobbes med å spikre nøyaktig beliggenhet for stasjonene. Dette skal sendes på lokal høring fra Oslo kommune, noe som kan skje allerede til sommeren.

Samferdselsmyndighetene ønsker å ta hensyn til lokalmiljø og skolekretser, og plassere bommene slik at det ikke skal få urimelige konsekvenser.

Betaling også for elbiler

Myndighetenes formål med det nye bomsystemet er ikke å straffe bilistene, men å gi Oslo bedre kollektivtrafikk, bedre trafikkstyring, mindre biltrafikk og dermed bedre luftkvalitet, skiver Motor.

Hva passering vil koste, avhenger av når på døgnet du passerer (i eller utenfor rushtiden), og hva slags drivstoff bilen din bruker. Også nullutslippsbiler som elbiler må regne med å betale bompenger fra 2019.

Les mer om saken, se kart og hvilke takster som foreslås, i bladet Motor.

LES OGSÅ:

Protesterer mot forslag om å fjerne parkeringsplasser til fordel for sykkelvei

Dette er de nye områdene som foreslås fortettet i ny kommuneplan

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...