Grefsengutter har startet karantenehjelp

Fredrik August Madsen-Malmo fra Grefsen (til venstre), og (på bildet til høyre) Aslak Hollund (også fra Grefsen), Adrian Thompson, August Sollesnes Solvang og Anders Larsen. Foto: Privat/Thomas Ramm
En gjeng IT-studenter på NTNU i Trondheim, deriblant to fra Grefsen, har utviklet en egen dugnadstjeneste – Karantenehjelpen.no. Også giganten Finn.no lanserer en løsning for «koronahjelp».
Publisert: 19.03.2020 kl 17:10
Sist oppdatert: 20.03.2020 kl 15:26
TRONDHEIM/GREFSEN: Ved Institutt for datateknologi og informatikk på NTNU tenkte sju studenter at deres kompetanse kunne være relevant i den ekstraordinære situasjonen landet vårt står midt i som følge av koronaepidemien.
Det er NTNU som forteller om initiativet på sine nettsider:
«Da Campusområdet på Gløshaugen stengte dørene på torsdag i forrige uke, gikk det ikke lang tid før de var flere som tok initiativ til å bidra med noe konstruktivt. Dette var starten på en idé som nå har blitt til Karantenehjelpen.no – en nettside for å hjelpe folk som må holde seg hjemme i karantene på grunn av Korona-viruset.»
Passert 1000
Tjenesten lanserte de 18. mars, og i løpet av de første fire timene hadde 750 personer logget seg inn, ifølge Aslak Hollund, som er en av de sju studentene bak Karantehjelpen.no.
Hollund er selv oppvokst på Grefsen, og det er også en av de andre studentene i teamet; Fredrik August Fredrik August Madsen-Malmo. Resten av gruppa består av Adrian Thompson, Anders Larsen, August Sollesnes Solvang, Anhkha Nguyen Vo og Thomas Ramm.
– Karantenehjelpen har vært et utrolig spennende prosjekt. I forrige uke hørte vi at medisinstudentene ble bedt om å hjelpe til i helsevesenet og da tenkte vi at vi har jo også kompetanse å by på. Så da har vi sittet siden forrige torsdag og jobbet på spreng for å få ut løsningen. Mens vi arbeidet dukket det også opp masse forskjellige Facebook-grupper og andre initiativer som bekreftet for oss at folk var ivrige på å bidra, sier Hollund til Nordre Aker Budstikke.
Torsdag ettermiddag er antallet påloggede passert 1100, og tjenesten håper de kan brukes og hjelpe personer over hele landet – også i Nordre Aker. Tjenstene som utveksles er i hovedsak handling. Men hvordan sikres smittevernet både for de frivillige og dem som mottar hjelp via tjenesten?
– Vi har hatt som standard praksis at vi legger varene foran døra og så trekker vi oss litt tilbake før vi ringer. Men siden det er tilfeldige frivillige så kan vi ikke garantere at alle følger våre metoder. Vi oppfordrer til å følge helsemyndighetenes råd, også ser vi på måter å bedre formidle tips og triks til de som er med, sier Hollund.
Mange vil hjelpe
Svært mange ønsker å hjelpe til i denne vanskelige tiden. Ikke bare har tusenvis av personer med helsefaglig bakgrunn meldt seg til tjeneste da Oslo kommune tidligere i uken ba om hjelp, men mange vanlige folk tilbyr sine tjenester, som å handle og lufte hunder, via Facebook.
Nordre Aker Budstikke fortalte i forrige uke om Sissel Engblom i Ullevål hageby, som var tidlig ute med nabohjelp. Egne Facebook-grupper for bydeler og områder har også poppet opp.
Et døgn etter lanseringen av Karantenehjelpen.no, varslet også giganten Finn.no, fra mediekonsernet Schibsted, at de lanserer en koronahjelp-funksjon. Tjenesten gikk live torsdag 19. mars, og også den tilrettelegger for at man kan tilby hjelp og bistand til korona-rammede under den nye kategorien «Tilby koronahjelp» på Torget.
– Dugnadsånden står sterkt i det norske folk. Vi har snakket med flere som har lyst til å hjelpe folk som er i karantene eller av andre grunner trenger assistanse akkurat nå, men de vet ikke hvordan de skal komme i kontakt. Derfor har Finn jobbet for å få opp en tjeneste som kan hjelpe folk med å nå ut til hverandre, sier Kathrine Opshaug Bakke, produktdirektør for Finn torget i en pressemelding.
I tjenesten til Finn er det i første omgang kun mulig å legge inn hvilke tjenester du ønsker å tilby, i motsetning til Karantenehjelpen.no fra NTNU-studentene, der du også kan legge inn bestillinger for tjenester du ønsker utført. Hos Finn.no er det også lagt opp til flere typer tjenester, ikke bare handle. Ifølge Finn kan man tilby innkjøp, lufte hund, hente småting, digital undervisning, noen å prate med og utlån av parkeringsplass.
Sjekk ut Karantenehjelpen.no her, og Finn.nos koronahjelp her.
Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!