Har behovet, leter etter løsningene for fremtiden

BYRÅDER: Næringsbyråd Geir Lippestad (i midten) og finansbyråd Robert Steen (t.h.) fikk se mange innovative helseløsninger i Forskningsparken onsdag. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Ikke bare varme hender, men også velferdsteknologi er viktig for helse- og omsorgssektoren, sier næringsbyråd Geir Lippestad (Ap). Fremtidsløsningene han leter etter kan finnes blant lure hoder i Gaustadbekkdalen.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 17.03.2016 kl 12:41

FORSKNINGSPARKEN: Onsdag var over 20 helseteknologibedrifter samlet hos Oslo Medtech i Gaudstadalleen 21, for å presentere innovative løsninger for fagmiljøer og en svært viktig kunde av slikt; Oslo kommune.

Mer velferdsteknologi i eldreomsorgen

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) og finansbyråd Robert Steen (Ap), kommunaldirektør Endre Sandvik og bydelsdirektørene var tilstede for å se hvilke teknologier som finnes på markedet.

– Vi har i vår tiltredingserklæring sagt at vi skal satse på velferdsteknologi, i tillegg til flere varme hender i helse- og omsorgssektoren, sier Lippestad.

Han forteller at kontakt som dette, mellom kommune og næringsliv, er viktig for at Oslo kommune skal kunne gjøre bedre og innovative anskaffelser og innkjøp av tjenester, som igjen kommer innbyggerne til gode.

Kommunen må bli flinkere

NÆRINGSBYRÅD: Geir Lippestad. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

For det blir flere eldre i Oslo i årene fremover.

– Heldigvis, sier Lippestad.

LES OGSÅ: Så mange nye naboer får du om få år

Næringsbyråden understreker at det også setter krav til kommunen, som må bli flinkere til å gi tilbud tilpasset de eldre. Tilbud som gjør at hver enkelt får den alderdommen de selv ønsker.

– Hvordan kan det du har sett i dag bidra til det?

– For eksempel ved at flere eldre kan bo hjemme lenger, hvis de ønsker det, sier Lippestad.

Til det trenger hver enkelt trygge og tilpassede rammer. Velferdsteknologi kan bidra til å følge med om den gamle har falt, husket å ta medisinene sine, også videre.

– Hjemmetjenesten er kanskje innom én til to ganger i løpet av døgnet. Mye kan skje mellom de besøkene, sier han.

LES OGSÅ: Nordre Aker leder an: Skal lage fasiten for fremtidens eldreomsorg

Oslo kommune er en viktig kunde

Lippestad understreker synergiene som kommunikasjonen og samarbeidet mellom innovative helseteknologibedrifter og kommunen kan føre til. Oslo kommune har et behov. Næringslivet har – eller kan komme opp med – løsningene, ifølge næringsbyråden.

Hos Oslo Medtech er alt fra små norske gründerbedrifter, til internasjonale aktører samlet. Oslo kommune vil snakke med dem alle.

Og de vil nok snakke med Oslo. For som landets største kommune er Oslo en stor innkjøper, og en viktig kunde, bekrefter Lippestad.

– Vi representerer et hjemmemarked. Helsebudsjettet til Oslo kommune er det største, ved siden av skole og utdanning.

LES OGSÅ: Eldrebyråden: – Oslo kommunes eldreomsorg er ingen butikk

Tester system fra Forskningsparken

En av bedriftene som har kontorer i Forskningsparken i Gaustadbekkdalen er Imatis.

De leverer et IT-system som i 2016 testes ut av Kommunal akutt døgnenhet (KAD). KAD tar i mot pasienter fra hele byen, og trenger gode systemer og rutiner på hvordan hver pasients behov skal ivaretas under korttidsoppholdet hos dem, og hva slags oppfølging de skal ha når de skrives ut og sendes hjem til egen bydel.

KAD: Ernst Anders Melbye i Kommual akutt døgnenhet, med direktør Morten Olav Aas og gründer Morten Andresen i Imatis. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

– Imatis leverer en plattform, og sammen har vi fylt den med det innholdet vi trenger. Den gjør logistikken og samhandlingen bedre, sier prosjektmedarbeider Ernst Anders Melbye i KAD, og illustrer hvordan systemet fungerer i praksis.

LES OGSÅ: Åpner pårørendeskole

Løser språkbarrierer med digital tolk

En annen bedrift, med tilhold i Gaustadalleen, er Instant Language Aid. Daglig leder og gründer Cathrine Rysst forteller om et system som standardiserer viktige spørsmål man trenger å få svar på fra pasienter når de, for eksempel, legges inn på sykehus.

Dersom pasienten bruker et fremmedspråk kan det skape en uheldig barriere mellom pasient og lege, som forsinker behandlingen.

SPRÅK: Cathrine Rysst, daglig leder i Instant Language Aid, som holder til i Forskningsparken. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

– Det er hovedsakelig lukkede spørsmål, sier Rysst, og forteller at systemet bruker både lyd og skrift, og dermed er tilrettelagt for at alle kan bruke det.

Systemet, og spørsmålene, er utarbeidet i samarbeid med lingvister, it-folk og leger.

LES OGSÅ: 1970: Pensjonist i 7 år. 2016: Pensjonist i 24 år

Ser flere bruksområder

Instant Language Aids digitale tolk er i dag i bruk på Ahus, og på sykehus i Danmark, og andre steder i Europa. Men det er ikke bare helsesektoren som kan dra nytte av digitaltolken, som i dag håndterer 17 språk. Også tilpassede versjoner for politiet, UDI, NAV og skoler kan være på trappene, forteller Rysst.

Byråd Geir Lippestad ser også brukervennligheten i systemet.

– Som næringsbyråd er det ikke bare helsesektoren som opptar meg. For eksempel har Instant Language Aid et verktøy jeg mener kan være nyttig for Oslo kommune også når det kommer til mottak av flyktninger og norskopplæring.

LES OGSÅ: Nordre Aker er pilotbydel for Alders- og demensvennlig by. Les mer om prosjektet og delta, her!

Meld deg på Nordre Aker Budstikkes nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev som kommer rett i innboksen din hver torsdag!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...