Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Har vanskelig for å forstå hvordan ønsket om fotgjengerfelt kan avfeies

Bussen stopper her i krysset Myrerskogveien/Kjelsåsveien.

KOMMENTAR: Det er så dumt å være etterpåklok, når ulykken er et faktum.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 22.01.2019 kl 21:15

Vi som bor på Grefsen/Kjelsås har forståelse for Sporveienes arbeider og de midlertidige ulemper som arbeidene i Grefsenveien medfører. Vi har også forståelse for at et slikt tiltak er krevende og at det løpende vil oppstå utfordringer som må løses gjennom konstruktiv kommunikasjon med Sporveien.

Når man mandag kan lese at flere har tatt kontakt med Nordre Aker Budstikke, fordi de er bekymret over at det ikke er noe fotgjengerfelt ved holdeplassen i krysset Myrerskogveien og Kjelsåsveien (i retning Kjelsås skole), er det vanskelig å forstå hvordan prosjektleder i Sporveien kan avfeie bekymringen, uten å tilby tiltak av noen art.

Bakgrunnen skal angivelig være at Sporveien har vært på befaring i området, samt at Bymiljøetaten som skiltmyndighet har godkjent skiltplanen. Sporveienes konklusjon er derfor at det ikke er behov for et gangfelt, til tross for at de reisende selv mener det motsatte.

Jeg har selv benyttet holdeplassen en rekke anledninger og stiller meg tvilende til om Sporveien faktisk har forsøkt å sette seg inn i hvordan holdeplassen oppleves. Holdeplassen er plassert slik at de reisende slippes av på en tynn stripe med asfalt, delvis overdekket av en hekk, noe som hindrer sikt både for gående og bilister.

Krysset Kjelsåsveien / Myrerskogveien. Her stopper nå 11B og 25-bussen.

Snøen i Kjelsåsveien måkes også inn på holdeplassen, hvor den blir liggende og tvinger de reisende ut i veibanen. De reisende slippes videre av på en «isolert halvøy» midt i krysset, uten fortau i noen retninger. Som resultat må både barn, eldre og uføre krysse ett av de mest uoversiktlige og det som må være historisk sett mest ulykkesbefengte kryssene på Kjelsås, uten lysregulering, uten fotgjengerfelt eller annen skilting.

Det kan videre synes som om Sporveien har glemt at krysset Kjelsåsveien/Myrerskogveien tidligere var lysregulert, nettopp av hensyn til trafikksikkerhet. Dette på et tidspunkt da det var både færre beboere og bilister på Kjelsås. Trafikklyset ble fjernet da Kjelsåsveien ble stengt for gjennomkjøring – på eksakt samme sted der Kjelsåsveien i dag på ny er åpnet for gjennomkjøring.

Man skulle tro at behovet for sikring av krysset med dette på ny gjorde seg gjeldende, men det mener tydeligvis ikke Sporveien. Jeg vil derfor oppfordre Sporveiens prosjektleder til selv å forsøke å ta reisen, eksempelsvis med rullestol, slik at han eller hun egenhendig kan få oppleve hvor utfordrende det er å komme seg fra holdeplassen og over på tilliggende fortau. Vi kan gjerne gjøre dette en snøtung ettermiddag, etter at mørket har lagt seg.

Ta gjerne også med deg noen små skolebarn eller noen syns-, hørsels- eller bevegelseshemmede, så kan vi sammen observere hvordan de tar seg over veien fra holdeplassen. Skulle du etter dette fortsatt mene at det å ta seg fra holdeplassen er uproblematisk, oppfordrer jeg deg likevel av rene forsiktighetsgrunner, å ta hensyn til at flere beboere opplever det motsatte.

Dette fordi det er så dumt å være etterpåklok, når ulykken er et faktum - vi har nemlig ingen å miste.

Thomas RH

DELTA I DEBATTEN! Send ditt innlegg til meninger@nab.no.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...