«Hei! Hvordan går det med deg?»

15 frivillige telefonvenner ønsker seg nye brukere i Oslo. Er du en av dem?

ENGASJERT: Øyvind Wold håper det finnes flere potensielle brukere i hovedstaden.

- Det er et faktum at mange eldre og ensomme sitter og venter på at telefonen skal ringe, sier Øyvind Wold ved Telefonkontakt for eldre og uføre.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

OSLO: - Vår utfordring per i dag er at vi har rundt 15 ledige telefonvenner som venter på brukere de kan ringe til.

Det vil i hovedsak være eldre og ensomme vi ønsker å nå ut til. Nå håper vi litt oppmerksomhet rundt dette kan føre til å flere blir kjent med dette tilbudet, sier Wold.

LES OGSÅ: Dette kjøpesenteret blir mye større

Taushetsplikt

Som bruker får man en fast frivillig telefonvenn som ringer én gang i uken.

Det er ikke en hjelpetelefon eller krisetelefon, men en fast «trivselstelefon» for eldre som av forskjellige årsaker ikke kommer seg så mye ut blant folk.

- Telefonkontakt for eldre og uføre har eksistert siden 1971, er offentlig støttet og er gratis for brukerne, opplyser Wold og legger til:

- Telefonvennene er i hovedsak kvinner over 60 år og de har selvfølgelig taushetsplikt.

Brukerundersøkelsene viser ifølge Wold at brukerne er i høy grad er fornøyde med tilbudet.

Telefonvennen er først og fremst et medmenneske som skal lytte, støtte og muntre opp, de er ikke rådgivere eller problemløsere.

- Vi vet at begrepet ensomhet er stigmatiserende og vi forsøker derfor å ikke legge for mye vekt på det.

- Det å være sosialt isolert er ikke en lidelse, men med vårt tilbud ønsker vi å bryte isolasjonen ved at en fast telefonvenn ringer vedkommende opp gang i uken for å høre hvordan det går, sier Wold.

LES OGSÅ: Knallsuksess for Oslo-tegneserie

- Gitt meg mye

Tove Hellerud fra Nordstrand har vært telefonvenn siden 2002 og får ikke fullrost tilbudet.

- Jeg har fått anledningen til å snakke med så mange flott mennesker i løpet av disse årene; det har gitt meg så mye, sier Hellerud.

Ulike typer mennesker med ulike utfordringer i hverdagen. Hellerud har ringt sin telefonvenn en gang i uken og opplever stadig overskudd og glede etter endt samtale.

- Jeg kan vel nesten si at dette gir meg like mye som det gir dem jeg ringer til. Da jeg ble spurt om jeg ønsket å være med på dette, kunne jeg ikke helt forestille meg at det skulle bli sånn, sier hun.

Ikke overraskende håper hun også andre griper sjansen og blir telefonvenn for et medmenneske. Og at brukere gir lyd fra seg til de 15 nye telefonvennene.

- Det er godt og det er hyggelig å ha noen å prate med om alt som skjer i livet. At det i tillegg er et fast tidspunkt og en fast person man forholder seg til gjør det enklere å etablere en relasjon.

- Av erfaring vet jeg at det fungerer, avslutter Hellerud.

LES OGSÅ: Gir deg helseråd på tre ulike språk

Vil du vite mer om tilbudet? Ring 22 41 02 30 alle hverdager på dagtid. Se også: www.telefonkontakt.no

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...