Til samferdselsbyråd Lan Marie Berg:
«Helt uakseptable forhold»
KOMMENTAR: Til våren, sommeren og høsten vil mange skolebarn sykle den samme veien som i vinter har vært et mareritt. Vi frykter også at barmarksesongen vil by på betydelige utfordringer knyttet til trafikksikkerheten.
Publisert: 06.03.2019 kl 15:25
Sist oppdatert: 06.03.2019 kl 16:10
Nordre Aker SV har skrevet brev til miljø- og samferdselsbyråden med innspill på flere løsningsforslag knyttet til det de omtaler som uakseptable trafikale forhold på Kjelsås. Denne kommentaren er bygget på innspill fra brevet til byråden.
I vinter har svært mange oppfattet midlertidig hovedtrase for buss- og biltrafikk i Kjelsåsveien som særdeles trafikkfarlig. Dette er en av Kjelsås sine mest benyttede skoleveier, med kun ett, smalt fortau.
Dette er en blindvei som nå er åpnet for all gjennomfartstrafikk i området fra kryss Myrerskogveien til kryss Midtoddveien. Veien er for smal for busstrafikk i begge retninger slik det nå er tilrettelagt for.
Vinteren med mye snø har ført til at busser og biler delvis benytter det eneste fortauet som veibane for å kunne passere hverandre. Samme regime vil være like farlig neste vinter. Dette er uforsvarlig.
Ett forslag fra SV er å gjøre de trangeste delene av Kjelsåsveien enveiskjørt for buss, ved å legge alternativ trase for 25-buss sørover i annen vei (25-bussen sørover i Grefsenveien, inn Glads vei, og så videre til høyre ut Kjelsåsveien).
I tillegg må snøfjerning prioriteres høyere. All snø må raskest mulig fjernes, ikke legges i hauger og brøytekanter. langs de allerede smale fortauene slik det er blitt gjort i vinter.
Flere fotgjengeroverganger har vært sperret av snøhauger i de mest trafikkfarlige kryssene. Til og med gangfelt som krysser Midtoddveien inn mot Kjelsås skole, har hatt en svært snøhaug liggende som sperre til gangfeltet.

Gangfelt med snøhaug fra tidligere i vinter, i Midtoddveien, Kjelsås skole til venstre i bildet. Foto: PRIVAT
Det samme har i perioder vært et problem i krysset Kjelsåsveien/Midtoddveien ved Coop-butikken, og i lyskrysset i Kjelsåsveien ved innkjøring til buss- og togstasjonen.
Slike forhold er helt uakseptable og unødvendige men svært enkle å løse langs alle de kritiske skoleveien i området. Det gjelder særlig de "nye veiene" som er tatt i bruk. Det er bare å fjerne snøen raskest mulig!
Til våren, sommeren og høsten vil mange skolebarn sykle den samme veien som i vinter har vært et mareritt for små og store. Vi frykter også at barmarksesongen vil by på betydelige utfordringer knyttet til trafikksikkerheten, med mange busser, mer trafikk og mange gående og syklende barn på smale fortau.
Kollektivkapasiteten har også i perioder ikke møtt publikums forventninger. I verste fall fører det til at enda flere kjører bil og dermed øker trafikkbelastningen og problemene i området eskalerer enda mer. Også for de kollektivreisende må buss for trikk-tilbudet kunne gjøres bedre enn i dag med bedre planlegging.
Nordre Aker SV gjør med brevet byråden for miljø- og samferdsel oppmerksom på de store utfordringene. Vi ber om at det tas nye grep i området og at det må finnes bedre løsninger enn det som i dag er etablert for området.
Vi oppfordrer byråden til å samarbeidet enda tettere med Ruter, Bymiljøetaten og lokal-befolkningen for å bedre forholdene som i dag ikke anses som forsvarlige.
Nordre Aker SV ønsker å få til mer konkrete diskusjon for å etablere mer trafikksikre løsninger i området, noe vi mener er helt nødvendig uavhengig av årstid.
Her kan du lese hele brevet fra Nordre Aker SV:
Nordre Aker SV ber om bedre løsning på kollektivproblemene for Kjelsåsfolket
Til: Byråd for miljø og samferdsel i Oslo Det har vært en skrekkelig kollektivvinter for folk på Kjelsås så langt i år. Det er klart at Kjelsåsbeboerne forstår at hundre år gamle vannledninger skal skiftes ut og at infrastruktur skal fornyes. Men vi som bor her oppe ved Oslos drikkevann, må kunne leve med tryggere trafikkløsning og bedre kollektivtrafikk enn dagens ordning i de årene arbeidet pågår. Dette er særlige utfordringer i arbeidsperioden: • Redusert trygghet for skoleelever ved Kjelsås barneskole og Engebråten ungdomsskole som benytter skoleveier med betydelig økt og trafikkfarlig buss- og biltrafikk. Nordre Aker SV har to konkrete forslag vi tror vil løse en del problemer:
• To veikryss er blitt langt mer problematiske, Kjelsåsveien/Myrerskogveien og Kjelsåsveien/Midtoddveien.
• Kjelsåsveien er smal og har bare ett, smalt fortau. Hele strekningen der det nå kjøres buss for trikk er blitt mer trafikkfarlig for alle.
Problem og løsning #1:
Kjelsåsveien er for smal til to busser i bredden. Ruter og Bymiljøetaten lar buss-for-trikk 11B kjøre i hver sin gate, avhengig av om de skal nord- eller sørover. Men likevel lar de både nord- og sørgående 25-buss kjøre Kjelsåsveien. Dermed kjører det store busser i begge retninger i de smaleste delene i Kjelsåsveien. Det er temmelig åpenbart for oss som bor her, at dette ikke fungerer med tilfredsstillende trafikksikkerhet. Bymiljøetaten påstår at det er bredt nok for to busser, og det er det kanskje på barmark. Men når snømåkingen lar veien bli én meter smalere, er situasjonen i realiteten at bussene passerer hverandre ved å kjøre opp på fortauet. Vi som bor her vet smertelig godt at det ikke er plass til busser i begge retninger her. Dette skulle være godt dokumentert. Lokalavisen har tatt opp saken i flere artikler i vinter: https://nab.no/nyheter/er-det-en-umulig-oppgave-a-fa-bussjaforene-til-a-slutte-a-kjore-pa-fortauet/19.18254 At det ikke er kommet ulykker med barn involvert er vel mest flaks. Dette handler om trygg skolevei for barna, og er det mest kritiske problemet. Vårt løsningsforslag er at 25-bussen må skifte trasé i sørgående retning. Vi har tegnet et forslag på hvordan dette kan se ut:
Problem og løsning #2:
Rekk opp en hånd de som ikke har stått på Storo og ikke kommet med på 11B-bussen i vinter! Det går for få busser retning Kjelsås i ettermiddagsrushet. Om morgenen går det buss hvert 4. minutt retning byen. Men om ettermiddagen er dette redusert til hvert 5. minutt. Så lite skal altså til når tusenvis av mennesker skal hjem fra jobb og skole gjennom kollektivknutepunktet Storo. Bussene fylles raskt opp og folk blir stående igjen. Løsningen her er også enkel: Sett opp hyppigere bussavganger. Og bestill service på dørene. Det er gledelig og nødvendig at det etter hvert i vinter er blitt forsterket trygghet med personell i gatekryss, på nye og uoversiktlige fotgjengerfelt og påstigning på Storo. Likevel tror vi våre innspill på løsningene vil kunne bedre situasjonen noe, og gjøre det litt mer levelig for Kjelsåsfolket de neste to årene. Snart kommer bomringene opp, og presset på kollektivtilbudet vil bare øke de neste åreene. Her må også Ruter og Bymiljøetaten bidra til et bedre tilbud til innbyggerne i nært samarbeid med byråden og lokalbefolkningen. Mvh
Nordre Aker SV
Arnodd Håpnes, leder, og Trine Rogndokken, styremedlem
DELTA I DEBATTEN! Send ditt innlegg til meninger@nab.no!
Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!