Her er de nye trikkene, snart kjører de i Oslos gater
Hovedstadens nye trikker skal gi plass til dobbelt så mange reisende som i dag. Den første nye trikken er nå på vei til Oslo, og Sporveien starter testkjøringen allerede i oktober.
Publisert: 09.09.2020 kl 09:42
Sist oppdatert: 09.09.2020 kl 10:58
OSLO: – Blå-trikken har en helt spesiell plass i hjertene til Oslofolk. Trikken er også en utrolig viktig del av vårt kollektivsystem. Med 87 nye trikker kan vi transportere opp til 100 millioner passasjerer i løpet av et år. I 1994 var jeg miljøbyråd, og fremmet avgjørelsen om å anskaffe den ene trikketypen vi har i byen i dag. De har tjent oss godt i 25 år. Nå får vi på plass Oslotrikken som folk kommer til å reise med de neste 25 åra, eller enda lenger, sier byrådsleder Raymond Johansen i en pressemelding.
Det var i november 2018 Sporveien og byrådet avslørte at det var den spanske leverandøren CAF som vant konkurransen om å levere 87 nye trikker, under en seanse i Grefsen vognhall. Samtidig har også trikkeinfrastrukturen, bygatene og trikkens baser gjennomgått en oppgradering. Anskaffelsen har en prisramme på 4,2 milliarder kroner, i tillegg kommer infrastrukturoppgraderinger på om lag like mye.
– Nye trikker i Oslo er bra for klimaet, bra for oppvoksende generasjoner og for alle oss som er glad i kollektivtrafikken. Dette byrådet er tydelig i sine prioriteringer: Vi vil bygge ut kollektivtilbudet med flere avganger og bygge flere sykkelveier samtidig som biltrafikken skal kuttes med 20 prosent innen 3 år, og en tredjedel innen 2030. Trikken er viktig for Oslo; den er utslippsfri, etterspurt av de reisende og har høy kapasitet. Trikken passer utmerket inn i et bilfritt byliv. Dette er fremtidens byreise, sier byråd for miljø og samferdsel i Oslo kommune, Lan Marie Nguyen Berg, i den samme pressemeldingen.
– Om bare noen uker har vi den første av Oslos 87 nye trikker på plass. Jeg gleder meg til å komme i gang med testkjøringen på de flotte, oppgraderte sporene som er lagt rundt i byen. Aldri før er det satset så tungt på trikk i Oslo. Innen 2024 vil de nye trikkene ha erstattet dagens gamle trikker, supplerer Cato Hellesjø, leder av Oslos trikkeprogram og konsernsjef i Sporveien.
Se video av trikken her:
Plass til flere reisende
Med 87 nye trikker på vei, 16 flere enn i dag og med plass til 220 passasjerer per trikk, øker kapasiteten betydelig. Flere dører, universell utforming og ingen trapper vil bidra til å gjøre trikkens tidsbruk per holdeplass kortere enn i dag. Enkelt sagt, trikken blir et mer effektivt fremkomstmiddel for deg som reiser med trikken.
– Kundene er godt fornøyd med trikken, og de nye trikkene blir et viktig bidrag i arbeidet med å utvikle og forbedre kollektivtilbudet i Oslo. Punktlighet, komfort og tilgjengelighet trekkes ofte frem for å beholde den høye kundetilfredsheten. Jeg gleder meg til de reisende kan gå om bord i de nye trikkene for første gang, sier Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter ifølge meldingen.
Den høye passasjerkapasiteten per trikk, bidrar også til at trikken kan frakte enda flere reisende per avgang sammenlignet med andre transportformer, ifølge Sporveien.
– Nå legger vi grunnlaget for fremtidens byreise i Oslo. Det handler ikke bare om at det er hyggelig med trikk i gatene, men om å ha et kollektivtilbud som både er attraktivt, robust og kostnadseffektivt. De som reiser med oss ønsker hyppige avganger.Det skal være enkelt å ta trikken. Det fornyede og moderniserte trikketilbudet i Oslo skal sikre det. Gjennom den økte kapasiteten kan vi nå løse en enda større del av Oslos behov for bærekraftig og utslippsfri transport fremover, sier Birte Sjule, administrerende direktør Sporveien Trikken AS.
Snart kan alle ta trikken
Sporveien skriver i meldingen at det gjennom hele anskaffelsesprosessen har blitt lagt stor vekt på å involvere ulike representanter for de reisende, ansatte og ulike interesseorganisasjoner for å sikre at trikkene dekker de ulike brukernes behov.
– Vi gleder oss veldig til den første av de nye trikkene kommer. Sporveien og Ruter har gjort et svært godt arbeid med brukermedvirkning i hele prosessen. Det har gitt trikker det er like lett å komme på og bruke uavhengig av om du er rullestolbruker eller gående. Jeg ser fram til endelig å kunne rulle inn på trikken, sier Magnhild Sørbotten, leder for Norges Handikapforbunds samferdselsnettverk og regionleder i NHF Oslo.
Omfattende testkjøring før de settes i rutetrafikk
I første omgang er det to trikker som kommer til Oslo i løpet av høsten. Den første allerede i slutten av september. Det kommende året skal de nye trikkene testes på skinnene i Oslo, og det skal gjennomføres nødvendig opplæring av personell før trikkene er klare til å frakte reisende i hovedstaden.
Fakta: Nye trikker
- Antall: 87 nye trikker (det foreligger en opsjon på kjøp av ytterligere 60)
- Leverandør: Spanske CAF, Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles SA
- Lengde: 34,16 meter
- Bredde: 2,65 meter
- Type: Urbos 100
- Plass til: 220 passasjerer
- Antall dører: seks (mot fire på dagens trikker), romslige og åpne dørarealer
- Universell utforming: ingen trapper, fire rullestolplasser i hver trikk (to per retning)
- Annet: USB-kontakter
Kilde: Sporveien
Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!