Her er vi skikkelig kaffetørste

Circle K Storo: Her selges det flest kaffeavtaler i Oslo, ifølge selskapet. Foto: Karl Andreas Kjelstrup (Arkivfoto)
Ingen kjøper flere kaffeavtaler enn kundene til Circle K-stasjonen på Storo.
Publisert: 29.10.2018 kl 10:02
Sist oppdatert: 29.10.2018 kl 10:26
STORO: Av alle ting du ikke har lurt på i det siste, troner kanskje spørsmålet om på hvilken bensinstasjon det selges flest kaffeavtaler, øverst?
Den gamle Statoil-koppen, nå Circle K, fyller 15 år. I den forbindelse forteller det oppdragsbaserte nyhetsbyrået Pressnytt at ingen i Oslo kjøper så mange kaffeavtalekopper som kundene på Circle K Storo.
Kaffetørste kunder
Stasjonsdriver Arild Grønstad forteller at det går aller mest i svart kaffe på Circle K Storo, etterfulgt av kaffe med melk, kaffe latte, cappuccino og espresso. Akkurat nå er det høysesong for kakao. Han har følgende forklaring på at stasjonen hans i 2018 solgte flere Circle K-kopper enn noen annen stasjon i hovedstaden.
– Storo og Nydalen er i sterk vekst, med boliger, utdanningsinstitusjoner, næringsliv, shoppingsenter og kino. Stadig flere bedrifter etablerer kontor her, og mange av disse har stor glede av nytraktet kaffe i «mobile kaffekopper» som kan nytes på veien, sier han.
Statoil Storo skiftet navn til Circle K sommeren 2016.
Circle K Furuset kom på andreplass i antall solgte Circle K-kopper i 2018, etterfulgt av Circle K Økern, Circle K Skøyen og Circle K Abildsø.
De siste årene har Circle K solgt om lag 400.000 kopper årlig på landsbasis.
Ifølge beregninger gjort av Circle K blir koppene fylt totalt 20 millioner ganger i året ved stasjoner over hele landet, forteller Pressenytt.
– Jeg tror at jeg har mitt på det tørre når jeg kaller dette både Norges og kanskje også Oslos mest solgte og brukte kopp, sier Jeanette Amara, som er kategoriansvarlig for mat og kaffe i Circle K.
Og at vi er et kaffe glad folk, er ikke noe nytt. To av tre nordmenn over 18 år drikker kaffe hver dag, ifølge Norsk Kaffeinformasjon. Dette gjør Norge til verdens mest kaffedrikkende nasjon – etter Finland.
«Statoilkoppen»
Koppen med kaffeavtale dukket opp for første gang på Statoil-stasjonene i 2003, da under navnet Frokostklubb-koppen. Første årgang av koppen var forbeholdt Statoil-stasjonenes gullkunder, som gratis kunne fylle den med varm drikke hver gang de var innom en stasjon. Fra 2004 ble koppen tilgjengelig for alle, og etter hvert ble den omdøpt til Statoilkoppen.
– Den var en nyvinning i markedet og ble raskt svært populær. De første årene lanserte vi som regel en helt ny kopp hvert år, og veksten fra år til år var formidabel, sier Jeanette Amara.
Flammer, ski-VM og klagestorm
I 2009 ble det bestemt at koppen skulle få en skikkelig oppgradering. Profilbyrået IDÉ ble hanket inn, og resultatet ble en mer moderne, flerfarget koppserie med skyvelokk. Den kom etter hvert i flere spesialutgaver, blant annet med flammer, trafikkskilt, til han og henne, i ski-VM-versjon og med oppfordring om å bruke bilbelte.
De ulike koppdesignene skapte både engasjement og i noen tilfeller irritasjon. I 2014 ble hanken fjernet, noe som ga klagestorm og protestgrupper på Facebook mot den lettknuste «motekoppen fra Stelton». Likevel overlevde konseptet både dette samt eierskiftet og den følgende omprofileringen fra Statoil Norge til Circle K.
Låsbart lokk
Nå er Amara klar til å skrive et nytt kapittel i historien om den omtalte kaffekoppen.
– Vi har fått IDÉ tilbake på laget i tospann med den tradisjonsrike amerikanske produsenten PMI, som står bak merkevarer som Aladdin og Stanley. Sammen har vi laget en 2019-koppserie med helt nytt design og flere funksjonaliteter. Blant annet har koppene et nytt, låsbart lokk som er en klar forbedring fra tidligere årganger, sier hun.
De nye Circle K-koppene lanseres tirsdag 30. oktober.
Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!