Nordre Aker Budstikke

Markastue-drifter Grete mistet strømmen 50 ganger i fjor

Grete Klever.

– Som regel må vi sende inn mannskaper for å befare linjene. Disse linjene går for en stor del gjennom skogsterreng, noe som gjør befaringen tidskrevende, ifølge Elvia.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 21.01.2021 kl 12:54

MARKA: Bjørnholt er den koselige markaplassen ved Bjørnsjøen, på vei mot Kikut.

Søndag skrev Nordre Aker Budstikke at serveringsstedet ikke kan åpne før tidligst februar i år, selv om det var nyoppkjørte løyper og gnistrende skiføre.

– Det har vært problemer med strømmen her over en lengre periode, det har vært flere strømmbrudd siste tiden. I romjula var strømmen borte i flere dager. Vi har aggregat, men nå er strømnettet ustabilt og dårlig, og det blir for dårlig strømgrunnlag til å lage mat på og å holde kafeen åpen på, sa drifter Grete Klever fortalte til Nordre Aker Budstikke.

Aggregatet skal etter det Nordre Aker Budstikke kjenner ha vært på utlån fra nettleverandøren Eliva, men er i skrivende stund hentet igjen.

– Nå er jeg avhengig av 140 meter med skjøteledninger for å ha lys, varme og vann. Det er mange innom her som lurer på om vi har åpent, løypene er jo kjørt opp. Men nå har jeg booket elektrikere til strømanlegget her, så håper jeg på å åpne dørene i februar, hvis alt går etter planen, sa også Klever.


Bjørnholt gård i Marka ved Bjørnsjøen, på vei mot blant annet Kikut. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP/ARKIV NORDRE AKER BUDSTIKKE

50 ganger

50 ganger gikk strømmen på Bjørnholt i 2020, som følge av automatisk utkobling. Det samme gjelder for Kikut, ifølge kommunikasjonssjef Morten Schau i Elvia. I tillegg ble strømmen varslet utkoblet (planlagt) fire ganger på Bjørnholt og to på Kikut. For Kobberhaugshytta er de samme tallene 18 og to i 2020, viser Elvias oversikt.

Schau beklager ulempene alle disse strømbruddene medfører for kundene.

På spørsmål fra Nordre Aker Budstikke om hva slags oppfølging Eliva har for markakundene når strømmen går, svarer han:


– Vi registrerer alle feil og de blir analysert, så også feilene som har berørt Bjørnholt gård. Vi benytter droner til å befare våre linjer i Nordmarka. De avdekker trær og vegetasjon som kan forårsake strømbrudd slik at vi kan ta ut utsatte trær og så videre.

Kommunikasjonssjefen sitter ikke på statistikk over varigheten for alle strømbruddene.

– Noen ganger er det forbigående feil og da kan vi koble inn linja uten at vi behøver å befare. Men som regel må vi sende inn mannskaper for å befare linjene. Disse linjene går for en stor del gjennom skogsterreng, noe som gjør befaringen tidskrevende, sier han.

– Hvis kunde sier at strømmen var borte i flere dager i romjulen så stemmer sikkert det. I romjulen kom det mye tung våt snø som la seg på trærne og det medførte at trær falt over linjene. Det var mange trær som falt på linjene mange steder i marka. Dette er tid krevende feilretting.

Rydder

Han fortsetter om hva som gjøres for å begrense antall strømbrudd:


– Våre linjeryddere holder linjene ryddet i henhold til det som er avtalt med grunneiere. I mange tilfeller skulle vi gjerne ryddet bredere enn våre avtaler tilsier. Hvis vi skal ha trefall-sikre traseer må de være ryddet 30 meter på hver side av linjene, totalt 60 meter brede ryddede traseer. Det sier seg selv at ikke går.

Får SMS

Grete Klever har også overfor avisa nevnt at hun har naturlig nok kontaktet Eliva i forbindelse med alle strømbruddene, men at hun føler at hun ikke har kommet gjennom til rette person. Hun mener hun ikke har fått gehør for den vanskelige situasjonen når strømmen går så ofte, og også blir borte i lengre perioder.

– Det er selvfølgelig beklagelig at Klever opplever å ikke bli hørt. Men ved større feilsituasjoner har vi dessverre ikke kapasitet til å svare opp alle kundehenvendelser. Men berørte kunder får en SMS fra oss, der vi skriver at det er strømbrudd i området og at vi jobber med feilretting, og en ny SMS når feilen er rettet.

Blir strømmen borte lenge, så kan man få avslag på strømregningen.

– For husholdninger er det 500 kroner ved avbrudd på 12 timer, og deretter en sats på 40 kroner per time. For fritidsboliger så gjelder 125 kroner ved avbrudd på 12 timer, og deretter en sats på 10 kroner per time, ifølge Schau.


– Kan det være aktuelt å bidra med utlånsaggregater der strømmen går ofte, og hvor det eksempelvis drives kafé, som på Bjørnholt?

– Elvia benytter aggregater ved feilsituasjoner, men har ikke utstasjonert aggregater hos kunder. Kunder som er helt avhengige av sikker strømforsyning, for eksempel institusjoner, sykehus, husdyr, personer som har pustemaskiner osv sikrer seg selv med egne aggregater, avslutter Schau.

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...