Her kan det bli hektisk

Iløpet av anleggsaperioden ved Oset-anlegget kan det bli opp mot 20.000 billass med masse. Det kan skape trafikale utfordringer.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 03.04.2016 kl 20:54

KJELSÅS: Oset vannbehandlingsanlegg skal bygges ut for å møte framtida. Torsdag kveld informerte Oslo kommune om planene på et folkemøte på Kjelsås skole. Om lag 30 berørte naboer møtte opp. Prosjektet som tidligst kan settes i gang i 2017 har så langt ikke møtt stor motstand.

- Hovedårsaken til at vi ber om å få bygge vannbassengene er at vi får utnyttet nye Oset vannbehandlingsanlegg til høyere døgnproduksjon, økt driftsstabilitet, enklere drift, og derigjennom redusert sårbarhet i vannforsyningen, sa avdelingsdirektør i Vann- og avløpsetaten, Jo Egil Sveen, til Nordre Aker Budstikke høsten 2014.

Likevel fikk de frammøtte uttrykt en viss bekymring. Flere viste skepsis til hvordan trafikken med alle lastebillassene med masse skal avvikles. Under anleggsperioden kan bli så mye som 20.000 lass. Anleggsveien går fra Oset og ender nærmest rett i krysset Maridalsveien/Brekkeveien.

Her er det berørte anleggsområdet og anleggsveien. Foto: Oslo kommune

Høringsfristen for innspill fra de de berørte partene er 25.april. Så selv om det er få protester nå, kan det bli flere når høringsuttalelsene kommer inn. Det er ihvertfall grunn til å at de skriveføre på Kjelsås og andre berørte områder vil komme med flere kritiske bemerkninger.

Blant annet er det flere som har, eller har planlagt såkalte energibrønner. Enkelte av disse kan komme i konflikt med anleggsarbeidet inne i fjellanlegget. De som er planlagt innenfor det som defineres som hensynssone, vil ikke kunne gjennomføres. Ihvertfall ikke i anleggsperioden.


LES OGSÅ: Nye bassenger på gang

Anleggsvei

- Hva skjer når all anleggstrafikk skal ut i veien? Dette er jo området hvor "halve" Oslo driver sykkeltrening, var ett av innspillene som kom.

Veien som i dag benyttes av syklister og fotgjengere er opprinnelig anleggsvei. Og vil altså bli det igjen.

Prosjektleder Lars Hem legger ikke skjul på at det blir en del anleggstrafikk. Men han mener trafikksikkerhet vil bli god nok.

- Vi har pålagt oss selv en del tiltak som vil øke trafikksikkerheten i området. Gående og syklende skal ikke dele veien med anleggstrafikken. Vi føler ikke at det er behov for å gjøre mer, sier han.

Han peker på at krysset Maridalsveien/Brekkeveien er "strammet opp". Et fortau i Maridalsveien skal også forlenges. Ved Oset vil det også bli én bru for anleggstrafikk, og én for gående og syklende. Dagens utfartsparkering skal ikke berøres.

Støy

Det er gjort simuleringer for å regne ut hvor mye støy anleggstrafikken vil medføre. Enkelte av deltakerne frykter at det skal bli for mye støy. Særlig blant de som bor i området der 54-bussene har sin rute. Garasjen i det gamle Tandberg-bygget er nå base for inn -og utkjøring av tungtransport.

- Vi mener støyen vil være innenfor forsvarlige grenser. Men skulle noen i anleggsperioden føle at det blir for mye støy, vil vi selvfølgelig kunne gjøre tiltak, sier Hem.

Meld deg på Nordre Aker Budstikkes nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev som kommer rett i innboksen din hver torsdag!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...