Her skal 40-bussen kjøre, Oslos helt nye busstilbud

NY BUSS i SOGNSVANNSVEIEN: F.v.: Ruteplanlegger Anders Tomasgard, spesialkonsulent Bent Gether-Rønning i Bydel Nordra Aker, kommunikasjonssjef Sofie Bruun i Ruter, BU-leder Per H. Christiansen, og områdeleder Robert Fjellheim i Ruter. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Ruter kommer med et helt nytt reisetilbud til beboerne på Øvre Sogn og Gaustad, i et område som i dag ikke har noe kollektivtilbud. Samtidig endres rushtidslinje 24.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 14.02.2019 kl 12:49

SOGN: Første avgang er søndag 3. mars. Den helt nye linje 40 skal gå fra Skøyen, via Hoffsveien til Smestad, langs Ring 3 til Rikshospitalet og opp Gaustadveien og Sognsvannsveien. Eneholdeplassen blir i nærheten av Statnetts trafostasjon på Øvre Sogn, like før Gaustadveien møter Nordbergveien.

– Innbyggerne på Øvre Sogn har forholdsvis lang vei å gå til nærmeste holdeplass, men ved opprettelsen av linje 40 får denne delen av Sogn sitt eget kollektivtilbud, sier Sofie Bruun, kommunikasjonssjef i Ruter.

Opprettelsen av ruta er en del av Ruters arbeid med å utvide rute- og reisenettverket i byen, og å gi flere og mer effektive reisemuligheter for innbyggerne. Linje 40 vil blant annet koble områdene uten kollektivtilbud til trikken ved Rikshospitalet, t-banen ved Forskningsparken/Gaustad, og bussrutene langs Ringveien.

– Øverst i Gaustadveien og Nordbergveien ligger også en del virksomheter der ansatte kan få glede av dette nye tilbudet, sier Bruun.

Venter flere kollektivreisende

– Dette er også en konsekvens av at bomsnittene i Oslo endres (utsatt tre måneder til 1. juni, journ.anm.) hvor vi venter at flere vil la bilen står og heller velge kollektivtransport. Dette er et av tiltakene vi gjør for å ruste oss til passasjerveksten, sier ruteplanlegger Anders Tomasgard i Ruter.

Flere rutetilpasninger flere steder i byen vil komme nærmere sommeren, som en følge av det nye bomregimet, opplyser Ruter.

Samtidig som Ruter etablerer linje 40, gjøres det endringer på linje 24 for å bedre tilbudet langs Ring 3.

– Her har det vært en del tilbakemeldinger på fulle busser. Etter ruteendringen vil linje 23 og linje 24 til sammen dekke strekningen langs Ring 3 på en bedre måte enn før, sier Sofie Bruun.

Rushtidslinjee 24 Fornebu – Brynseng endrer trasé mellom Fornebu og Smestad, og vil kjøre via Granfoss i stedet for via Skøyen-Hoff. Dette gjøres for at fellesstrekningen på linjene 23 og 24 blir lengre for å få en så god fordeling på bussene som mulig.

De som reiser langs Hoffsveien mot Skøyen og Fornebu vil istedenfor henvises til nye linje 40.

Fire nye holdeplasser i Nordre Aker

Slik vil ruta gå i rushtiden, mellom Fornebu og Øvre Sogn.

Linje 40 vil kjøre helt til Fornebu vest i rushtiden (morgen og ettermiddag), med 15-minuttersruter. Utenom rush og i helger snur den på Skøyen, og vil da ha halvtimesruter. Det er Nettbuss som skal operere ruta på vegne av Ruter, med Mercedez-biodieselbusser.

På strekningen mellom Rikshospitalet og Øvre Sogn opprettes det fire nye holdeplasser. Disse blir Rikshopitalet og Gaustad sykehus (i Sognsvannsveien), og Gaustadveien og Øvre Sogn.

– Det er tre barnehager i området, og vi håper dette tilbudet kan gjøre det enklere for foreldre og ansatte å reise kollektivt til og fra disse barnehagene, sier Robert Fjelltun, som er områdeleder i Ruter.

De fire nye holdeplassene mellom Rikshospitalet og Øvre Sogn.

Samarbeid

Nordre Aker Budstikke møter Ruter-representantene i rundkjøringen ved Rikshospitalet, der bussen skal svinge inn, sammen med spesialkonsulent Bent Gether-Rønning i Bydel Nordre Aker, og BU-leder Per H. Christiansen (H).

– Det har vært et ganske dårlig tilbud til beboerne i denne bydelen lenge, sier BU-lederen.

Bydelspolitikerne har ved flere anledninger spilt inn til Ruter at de ønsker å utvide rutetilbudet i deler av Nordre Aker som i dag er tynt dekket. Gaustad og Sogn er ett av disse områdene. Og slik sett er dette en seier for lokalpolitikerne. Samtlige partier som er representert i BU i dag, svarte i valgkampen 2015 at de ville jobbe for et bedre kollektivtilbud på Gaustad (Søk på "busstilbud" i denne saken).

– Da vi så på endringer i busstilbudet på Skøyen-Hoff-Smestad, så vi at dette enkelt kunne videreføres til Gaustad og Sogn, hvor det var et behov for bedre dekning, sier ruteplanlegger Tomasgard.

Gether-Rønning fra bydelen bekrefter at bydelsadministrasjonen har samarbeid godt med Ruter for å få legge til rette for denne bussruta, blant annet med befaringer.

Smale veier

Men en opplagt utfordring er det for den nye bussruta: Øvre del av Sognsvannsveien og Gaustadveien er smale. Det har skapt både utfordringer og frustrasjon i forbindelse med de pågående masseutkjøringene fra Statnetts arbeider på Sogn, og utkjøringene fra arbeidene med Vettakollen høydebasseng i 2011.

SMALT: Gaustadveien.

Ruteplanlegger Tomasgard vedgår at plassen i veien har skapt hodebry.

– I retning Sogn er det fortau i Gaustadveien, og lettere å anlegge holdeplasser i henhold til standarden. I motsatt retning er det mer utfordrende, sier han.

De første holdeplassene blir midlertidige, og arbeidet med mer permanente løsninger kommer etterhvert.

– Vi må se hvordan det ser ut til våren når snoen smelter, sier områdeleder Fjellheim.

Bruun forteller at Ruter ønsker at de midlertidige parkeringsfrie områdene, i forbindelse med masseutkjøringen, skal bli permanente.

– Vi har tett dialog med Bymiljøetaten, og nå i vinter er det også viktig at busstraseen brøytes skikkelig, for best mulig fremkommelighet, legger hun til.

– Med den rutefrekvensen vi legger opp til, vil det i alle fall ikke bli slik at to busser må passere hverandre i hver sin retning i Gaustadveien, sier Tomasgard.

Passasjergrunnlag

Ruter vet ikke hvor stort passasjergrunnlaget er mellom Rikshospitalet og Øvre Sogn. Men oppfordringen fra BU-leder Christiansen er klar:

– Bruk bussen, slik at vi får beholde den. Dette blir et flott tilbud for denne delen av bydelen.

Miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) kunne dessverre ikke delta da den gode nyheten ble lansert torsdag morgen, men har sendt denne uttalelsen til Nordre Aker Budstikke:

– Byrådet satser tungt på å bygge ut kollektivtrafikken i byen, slik at alle kommer raskt frem dit de skal og det å reise kollektivt er det naturlige førstevalget. Med nye linje 40 får Øvre Sogn sitt eget kollektivtilbud med nye holdeplasser, og det blir enklere for de som bor der å reise kollektivt og mer miljøvennlig. Det er jeg veldig glad for.

Lurer du på hvorfor bussen har fått linjenummer 40? Største del av ruta går i Vestre Aker, der lokalrutenumrene er i 40-serien, slik som 41, 45 og 46. Og nå var nummer 40 ledig.

40 Skøyen (Fornebu) – Øvre Sogn

Bussen kjører kvartersruter fra/til Fornebu i rushtiden, morgen og ettermiddag. Halvtimesruter utenom rush og i helger til/fra Skøyen. Driftsperiode ca. kl. 05.30-20.45.

Stoppesteder (Endeholdeplasser er uthevet):

(Fornebu vest - IT Fornebu - Telenor Fornebu - Fornebuparken - Lilløyveien - Fornebuveien - Lysaker - Vækerø - Maritim) - Skøyenbrua i Hoffsveien - Hoff i Hoffsveien - Hoff terrasse - Jarlsborgveien - Smestaddammen - Smestad Ringveien - Risalléen - Gaustad Ringveien - Rikshospitalet - Gaustad Sykehus - Gaustadveien - Øvre Sogn.

Reisetid:
Rushtidsrute fra/til Fornebu: 30 min.
Ordinærrute fra/til Skøyen: 18 min.

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...