Nordre Aker Budstikke

Her står hun i t-banens «hjerne». Nå skal den byttes ut

Sirin Stav, byråd for miljø og samferdsel i Oslo kommune, foran dagens signalsystem for T-banen i Oslo, et relerom fra 60-tallet. Foto: Sporveien

Sporveien har signert avtale med Siemens Mobility om levering av et nytt og moderne signalsystem for å digitalisere og effektivisere T-banen i Oslo. – Nå kommer neste generasjons T-bane til Oslo, melder Sporveien.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 14.12.2021 kl 10:35

OSLO: – Dette er den største fornyelsen på T-banen i Oslo. I tillegg til at T-banen nå får høyere kapasitet og bedre styring av trafikken i hele T-banenettet, er investeringen også en forutsetning for andre store kollektivsatsinger, som Fornebubanen, nye Majorstuen T-baneknutepunkt og nye T-banetog. Sporveien bygger nå fremtidens T-bane, og det er avgjørende for både folk og klima i framtidas Oslo, sier byrådsleder Raymond Johansen i en pressemelding.

Store deler av dagens signalsystemer baserer seg på releteknologi fra 1960-tallet, en teknologi som har gått ut på dato og må skiftes ut. I 2019 besluttet bystyret i Oslo å investere i et nytt signalsystem med CBTC-teknologi (Communications Based Train Control) til T-banen i Oslo med en styringsramme på 5,4 milliarder kroner.

Signalanlegg T-bane: agens visning på operasjonssentralen til Sporveien. Foto: Sporveien

– Jeg er glad for at vi endelig får på plass et nytt signalanlegg for T-banen. Med et nytt anlegg får vi opptil 8 flere avganger i timen og et enda bedre kollektivtilbud til Oslofolk, slik at flere velger miljøvennlig kollektivtransport i stedet for bil. Det er viktig for å kutte utslipp og sikre en tryggere by for små og store til fots og på sykkel. For å nå Oslos ambisiøse klimamål må vi styrke kollektivtilbudet, og T-banen er selve ryggraden i transportsystemet. I et normalår gjennomføres det nær 120 millioner klimavennlige reiser med T-banen, sier Sirin Stav (MDG), byråd for miljø og samferdsel, i meldingen.

– Med denne investeringen legger vi til rette for fremtidens T-bane, sier konsernsjef i Sporveien, Cato Hellesjø. Med CBTC-teknologien revolusjonerer vi T-banen i Oslo og får et moderne digitalt system for halvautomatisk togstyring, med høyere kapasitet og bedre trafikkflyt, sier Hellesjø. I samspill med fører og trafikksentral tilpasser CBTC-systemet farten og reduserer avstanden mellom T-banetogene. Det gjør at trafikken flyter jevnere og raskere og T-banen kan ha flere tog i drift samtidig, med enda bedre punktlighet. CBTC er i dag standard når nye T-baner bygges, legger sporveissjef Cato Hellesjø til.


Signeringen: Foran f.v. Cato Hellesjø, sporveissjef, Lars Johan Andresen, CEO Siemens Mobility AS, Marc Ludwig, Head of RI MT i Siemens Mobility GmbH. Bak f.v. Per Magne Mathisen, konserndirektør for infrastruktur og eiendom i Sporveien og byråd Sirin Stav. Foto: Sporvien

Skal holde sammen i over 30 år

– CBTC-satsingen er en sentral brikke i Sporveiens bærekraftsatsing, sier konserndirektør for Infrastruktur og prosjekter i Sporveien, Per Magne Mathisen. Den nye teknologien gjør det mulig å kjøre flere og mer presise avganger på samme infrastruktur. Med halvautomatisk kjøring oppnår vi samtidig jevnere kjøring, og dermed mer energieffektiv drift av T-banen.

Med et sammenhengende linjenettverk og en T-bane i sterk utvikling er det avgjørende å ha ett system fra én leverandør som kan benyttes på hele T-banen, gjennom hele det nye systemets levetid, skriver Sporveien. Avtalen de nå inngår med Simens Mobility er avgjørende for å sikre én totalleverandør og strategisk samarbeidspart i utviklingen av kollektivtilbudet i Oslo.

Leveransen omfatter design, utvikling og installasjon av det nye systemet på hele T-banenettet, inkludert Fornebubanen. Dette omfatter også implementering i passasjertog, arbeidsmaskiner og trafikkledersentralen, samt vedlikehold i 25 år etter godkjent systemleveranse. Innføringen vil foregå trinnvis, der strekning for strekning utrustes med CBTC-teknologi, med Fornebubanens fremdriftsplan som førende premiss.


– Verdens ledende teknologiselskaper har kjempet om å få bygge fremtidens T-bane i Oslo. Vi har i denne konkurransen vært i den heldige situasjonen å motta flere solide tilbud som møter byens behov og Sporveiens høye krav. Vi er svært tilfredse med å ha landet en avtale med Siemens Mobility som vinner av konkurransen. Dette er en anerkjent leverandør med omfattende og relevant erfaring, som kommer til Oslo med en solid og utprøvd løsning. Samtidig vil vi gjerne takke leverandørene som ikke vant frem for svært godt samarbeid gjennom mange år med forberedelser og gjennomføring av denne konkurransen, sier prosjektsjef CBTC Erik Leenderts i Sporveien.

Skal øke effektiviteten

Sporveien skriver at T-banen i Oslo er høyt rangert på internasjonale målinger. Sporveien driver effektivt, utnytter vognparken godt og kjører med høy frekvens på kritiske strekninger. Det nye signalsystemet legger til rette for å øke effektiviteten ytterligere, og utnytte potensialet som kommer med Fornebubanen og de andre store prosjektene. CBTC-satsingen er derfor sentral i Sporveiens langsiktige videre utvikling av byens kollektivtilbud.

– Vi er både stolte og svært glade for at Sporveien gir oss tillit til å levere et nytt digitalt signalanlegg for T-banen i Oslo. Vår løsning vil bidra til økt pålitelighet, tilgjengelighet og effektivitet av T-banen, og kombinert med økt kapasitet vil den gjøre T-banen mer attraktiv for alle de passasjerene som reiser med den jevnlig. Dette er et stort og viktig prosjekt både for oss og Sporveien, og med vår lange erfaring fra tilsvarende prosjekter er jeg sikker på at vi sammen vil lykkes, sier CEO Michael Peter i Siemens Mobility.


Fakta om nytt signalsystem CBTC for T-banen:

  • Sporveien skal bygge et nytt signalsystem med CBTC-teknologi. CBTC står for Communication Based train Control, eller kommunikasjonsbasert togstyring. Det er et system for helhetlig styring og sikring av trafikken, basert på trådløs kommunikasjon mellom tog og infrastruktur.

  • Det nye systemet gjør T-banen mer robust, med lavere risiko for feil og høyere grad av sikkerhet. Teknologien er i dag bransjestandard, og er allerede i bruk i New York, Paris, London, Madrid, København og en rekke andre store byer.
  • Med det nye signalsystemet får T-banen ett felles system på alle linjer, tilrettelagt for videre utvikling av T-banen.
  • Teknologien gjør det blant annet mulig å kjøre med kortere avstand mellom T-banetogene. Dermed flyter trafikken jevnere og raskere, med flere og mer presise avganger enn det som er mulig med dagens signalsystemer.
  • Prosjektet har en styringsramme på 5,4 milliarder kroner.

Siemens Mobility er et globalt og heleid selskap av Siemens AG. I Norge leverer Siemens Mobility blant annet det nye digitale signalsystemet ERTMS til Bane NOR, og har også levert hele T-baneflåten til Sporveien i Oslo.

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Nordre Aker Budstikke bruker cookies (informasjonskapsler) til å personalisere annonser og forbedre nettstedet. Ved å benytte nettstedet aksepterer du at vi kan sette cookies i din nettleser.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...