ANNONSE
ANNONSE
Nordre Aker Budstikke

Husker du vannhjulet som snurret? Nå skal det i drift igjen

Akslingen til vannhjulet ble løftet på plass mandag. Til venstre vannhjulet med gammel aksling. Foto: Kathrine Daniloff / Norsk teknisk museum

Da Teknisk museum åpnet på Kjelsås i 1986 var det digre vannhjulet en viktig attraksjon. Nå har det stått stille i 18 år, men ikke så mye lenger!

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE

KJELSÅS: Undertegnede husker godt vannhjulet som snurret ved inngangen på Teknisk musem på Kjelsås på tidlig 90-tall. Men kan det stemme at det faktisk gikk vann i det, eller var det bare et barnlig sinn som husker det sånn?

Nå bekrefter Teknisk museum at minnet er korrekt, og at vannhjulet (som faktisk ble konstruert til åpningen av museet) har stått stille i 18 år. Og arbeidet med å sette det i gang igjen i løpet av vinteren er nå godt i gang.

– Vannhjulet er en viktig del av Teknisk museum, så vi gleder oss veldig til å få det i drift igjen, sier Frode Meinich, direktør på Teknisk museum, i en pressemelding.

Det første vannhjulet

Den nye akslingen ankommer museet. Foto: Kathrine Daniloff / Norsk teknisk museum

Mandag ble vannhjulets nye aksling montert. Her er historien om hjulet:

ANNONSE

Hjulet var i drift fram til ca. 1999, ifølge museet. Det var stadige utfordringer med driften av det gamle vannhjulet. Akslingen av jern fikk svai, og hjulet kom i kast. Dette førte til skader på broen som går inntil hjulet, fikk bolter til å ryke og det hele måtte stoppes.

Det andre vannhjulet: Stillstand i 18 år

I 2000 ble det skotske firmaet Heritage Engineering engasjert for å evaluere vannhjulet. De anbefalte å bygge et nytt hjul framfor å repararere det gamle. I 2001 ble det samme firmaet gitt i oppdrag å bygge et nytt vannhjul og ny aksling. Det gamle ble sagd opp og fjernet. Det nye hjulet ble produsert i Skottland og montert på museet i 2002. Den nye akslingen av hel eik skulle sikre at akslingen ikke fikk svai. Hjulet ble fortsatt drevet av vann som ble sirkulert av et skjult pumpesystemet i kulverten under bassenget under hjulet.

Selv med en omfattende vedlikeholdsplan for ukentlig vedlikehold, ble gleden imidlertid kortvarig.

Vannhjulet med stillas. Foto: Kathrine Daniloff / Norsk teknisk museum

Det kom kast i hjulet etter kort tid, noe som førte til at trekiler mellom aksling og hjul poppet ut og gjorde problemene med kast enda verre. Hjulet ble tatt ut av drift og har nå stått stille i 18 år.

ANNONSE

Det hører med til historien at vannhjulene, som ble brukt for å drive ulikt gjennom tidene, også hadde kort driftstid på grunn av ekstrem slitasje, blant annet fordi de ble drevet av rennende vann.

Ny drift fra i vinter

I slutten av januar gikk det samme skotske firmaet i gang med å få satt i gang hjulet igjen. Nå blir akslingen utført i stål og boltet permanent mot hjulet slik at man ikke skal være avhengig av stadig tilpasning av kiler. Pumpene som sirkulerer vann skal også byttes og det skal legges en duk som skal sikre at bassenget blir tett.

Foto: Kathrine Daniloff / Norsk teknisk museum

Siden dette er en kopi av en kopi tillater museet seg også å innføre et gummihjul med hydraulisk motor som skal hjelpe til å sikre at hjulet går med en jevn hastighet for å begrense belastningen.

Mandag 3. februar ble den nye akslingen heist opp og montert.

ANNONSE

Den nye akslingen. Foto: Kathrine Daniloff / Norsk teknisk museum

Går det bra, denne gangen?

– Vi har fått forsikringer fra firmaet som gjennomfører dette om at det nå skal gå bra, men noen egentlig garanti har vi ikke. Med en ny måte å drive hjulet på, vil forholdene bli mer kontrollerte slik at det ikke skal oppstå store variasjoner i kontaktpunktene mellom akslingen og hjulet. Derfor håper vi nå at våre besøkende i mange år fremover kan glede seg over et vannhjul i drift, sier Meinich.

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE