Hva er status om sykkefelt frem til Brekke?
Det er noen år siden planen om sykkelfelt i Maridalsveien ble lagt.
Publisert: 20.04.2020 kl 10:50
Sist oppdatert: 20.04.2020 kl 11:02
KORSVOLL: Nordre Aker Budstikke har flere ganger omtalt sykkelfeltplanene i Maridalsveien, på strekningen fra Carl Kjelsens vei til Brekke. Det er sykkelfelt opp til Frysjaveien fra Nydalen, og nedover i Maridalsveien fra Carl Kjelsens vei.
Siste dokument i saksinnsyn i Plan- og bygningsetatens sak: Maridalsveien fra Carl Kjelsens vei til Brekke - Detaljregulering - Etablering av sykkelfelt og fortau er fra oktober 2019. I dokument datert september 2019, har også Bymiljøetaten sendt inn oppdatert materiale til saken - med beskrivelse av endringer fra planen i 2014:
«Bymiljøetaten har siden planforslaget var på høring og offentlig ettersyn i 2014 foretatt flere endringer i planforslaget for Maridalsveien mellom Carl Kjelsens vei og Brekke. Det er besluttet å legge det nye planforslaget ut på høring på nytt, både fordi det er gjort flere endringer men også på grunn av tiden som har gått siden det forrige planforslaget var på høring. Bemerkningene som kom inn til reguleringsplanforslaget i 2014 følger fremdeles saken. Det er ikke nødvendig å uttale seg på nytt dersom man ikke har nye bemerkninger eller presiseringer som følge av endringene som er beskrevet.»
Blant annet er det endringer med tanke på grunnerverv og busstoppet på Korsvoll.
«Busstopp for sørgående buss er i forhold til forrige planforslag flyttet ca. 100 m nordover fra plassering utenfor eiendom 59/86 (Maridalsveien 346) til plassering foran eiendom 59/55 (Maridalsveien 350, Coop Extra). (…) Busstopp for nordgående buss er i forhold til forrige planforslag flyttet fra plassering utenfor eiendom 59/39 (Maridalsveien 355 A og B) til ny plassering utenfor eiendom 59/40 (Maridalsveien 357). Dette gjøres for at busstoppen ikke skal være plassert i krysset med Skjoldveien.»
Kommentar
Vidar Braate eier butikkeiendommen i Maridalsveien der Coop Extra ligger. Han kommenterer blant annet følgende til saken:
«Grunneier stiller seg også kritisk til at bussholdeplass "Korsvoll" i sør- og nordgående retning plasseres rett ovenfor hverandre på et av de smaleste stedene langs Maridalsveien. Bussholdeplassene blir liggende midt mellom to lyssatte fotgjengeroverganger, som kan føre til at fotgjengere blir fristet til å ta snarveien tvers over Maridalsveien. Det bes derfor også om at kommunen vurdere trafikksikkerhet for denne løsningen, herunder revurderer grunneiers tidligere innspill om plassering av bussholdeplasser.»
Plan- og bygningsetaten svarer Braate i slutten av oktober, med at planforslag for sykkeltiltak i Maridalsveien fra Carl Kjelsens vei til Brekke skal ut på nytt offentlig ettersyn. I brev til Bymiljøetaten av 12. september, der det vises til endringer og suppleringer datert 9. september, står det at Plan- og bygningsetaten trenger ytterligere informasjon i saken.
Plan- og bygningsetaten kommenterer til Nordre Aker Budstikke om videre fremdrift i saken:
– Tidspunkt for når Plan- og bygningsetaten vil kunne legge saken ut på nytt offentlig ettersyn, og en politisk behandling av planforslaget, avhenger av når Bymiljøetaten gir oss de tilleggsopplysninger vi trenger for å kunne behandle saken videre. Per nå har vi ikke mottatt den informasjonen vi etterspurte 12. september 2019. Når planforslaget er komplett har vi tre måneder på å fatte vedtak om offentlig ettersyn. Et offentlig ettersyn i løpet av våren er derfor urealistisk, sier senior kommunikasjonsrådgiver, Atle Jan Larsen.
Trafikkøy
Videre fra endringsdokumentet til Bymiljøetaten om planene, av 9. september i fjor, står det at planområdet er utvidet ved Skibakken.
«Som følge av en uttalelse fra bydelsutvalget i Nordre Aker, er det regulert inn en trafikkøy i forbindelse med gangfeltet i Frysjaveien for å bedre trafikksikkerheten for fotgjengere. (…) Krysset med Carl Kjelsen vei er strammet opp.»
– Vi antar at planforslaget kan sendes til politisk behandling i starten av neste år, svarer Monica T. Olsen, presseansvarlig i Bymiljøetaten til Nordre Aker Budstikke.
Det står også nevnt følgende i endringsdokumentet fra september 2019:
«I planforslaget er det foreslått tosidig sykkelfelt med en bredde på 1,8 m i tråd med sykkelhåndboka. Etter den nye Oslostandarden bør sykkelfeltene ha en standardbredde 2,2 m. (…) Ved å utvide sykkelfeltene utover de 1,8 m som allerede er prosjektert, vil flere av disse eiendommene kunne få problematiske adkomstforhold. Utvidelsen medfører økt stigning for flere adkomster og tilgrensende gang- og sykkelveier, og disse bør ikke økes mer. På enkelte eiendommer er det allerede med prosjektert løsning behov for å gjøre tilpasninger for å beholde muligheten til å snu på egen eiendom. Ved ytterligere utvidelse av sykkelfeltene kan snumuligheten bli vanskelig å opprettholde. Nytt fortau ligger flere steder tett inn mot eksisterende garasjer langs begge sider av veien, og det vil ikke være plass til en utvidelse av sykkelfeltene der dette er tilfelle.»
Videre inn i Maridalen
Når det gjelder det som omtales som utvidet skulder fra Brekke og innover i Maridalen, uttalte Bymiljøetaten til i Nordre Aker Budstikke i fjor, at anleggsarbeidene er anslått å kunne starte i 2022.
Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!