«Hva er viktigst – livet, bussen eller ambulansen?»
Manglende trafikksikkerhet flere steder i bydelen.
KOMMENTAR: Hittil har det fungert helt fint for de fleste. Hittil er det ingen som har vandret fra Maridalsveien til de evige jaktmarker, men med ujevne mellomrom observerer man flaks av religiøse proporsjoner
Publisert: 21.10.2018 kl 08:13
Sist oppdatert: 21.10.2018 kl 08:18
Det er ikke bare i Lachmanns vei det er store mangler ved trafikksikkerheten i bydelen. Også andre steder i bydelen er myke trafikanter tilsynelatende nedprioritert.
Nydalen-området har de siste årene utviklet seg fra en industribakevje til å bli et helt nytt samfunn. T-banen har gjort at også mange som bor på Tåsen har fått nye kollektivforbindelser. For å komme seg fra T-banen eller en av de nye leilighetene i Nydalen er korteste vei opp Nygårdsveien og over Maridalsveien. Så langt alt vel.
(Fortsetter under kartet)
Problemet er at situasjonen for myke trafikanter er tilpasset en tid der man ved enden av Nygårdsveien møtte Christiania Spigerverk og annen industri, mens det man nå møter er T-bane, butikker, serveringssteder og en drøss leiligheter. Kort sagt: folk.
Siden veien er tilpasset en svunnen tid er det derfor langt til nærmeste fotgjengerovergang ved toppen av Nygårdsveien. Omveien er ikke mer enn 250 meter, men ganske enkel forskning viser at ganske mange av oss er såpass bedagelig anlagt at vi prøver å finne en snarvei dersom vi kan spare en kvart kilometers gange. Det er dessuten så langt til nærmeste fotgjengerovergang at det ikke er mulig å se den fra krysset. Hva gjør man da? Jo, man krysser veien selv om det ikke finnes fotgjengerovergang.
Hvorfor noen mener det er en god idé å teste akselerasjonen på bilen eller snakke i mobiltelefon mens man kjører akkurat her er ikke godt å si
Og hittil har det fungert helt fint for de fleste. Hittil er det ingen som har vandret fra Maridalsveien til de evige jaktmarker, men med ujevne mellomrom observerer man flaks av religiøse proporsjoner. Hvorfor noen mener det er en god idé å teste akselerasjonen på bilen eller snakke i mobiltelefon mens man kjører akkurat her er ikke godt å si, men at det skjer er et faktum vi må ta innover oss. Hver eneste dag på vei til eller fra barnehagen ser jeg folk krysse veien, og relativt ofte ser jeg biler passere på en slik måte at det er godt ingen var i ferd med å krysse veien akkurat da.
Hvorfor har ikke Bymiljøetaten tatt tak i dette og satt opp en opphøyet fotgjengerovergang?
Én grunn er at Maridalsveien er tungt trafikkert av busser. En annen mulighet er at Nygårdsveien kommer inn på Maridalsveien rett etter en sving. En tredje årsak er at veien brukes av utrykningskjøretøyer.
Litt løsningsorientering kunne kanskje ført oss langt: For busser finnes det smale fartsdumper. Flytter man fotgjengerovergangen 50 meter forbi Nygårdsveien får man tilstrekkelig sikt. Dersom man i tillegg markerer det farlige krysset med et farlig kryss-skilt ville kanskje noen flere vist hensyn.
Når det kommer til utrykningskjøretøyer er kanskje utfordringen større, men når den dagen kommer der noen faktisk må hentes av et utrykningskjøretøy fordi de har blitt påkjørt av en sjåfør med mobiltelefon og hurtigakselererende bil, ja så hadde det kanskje ikke vært så dumt med en fotgjengerovergang likevel?
DELTA I DEBATTEN! Send ditt innlegg til meninger@nab.no.
SE KARTET: Disse veiene stenges, og her kommer tiltakene i forbindelse med arbeidene i Grefsenveien
Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!