Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Nestenulykker og trafikkaos:

– Hva med våre barn da?

Det er mye trafikk i Lettvintveien, og foreldre er fortvilet over trafikksituasjonen i veien. 3. desember stengte gjennomkjøring for biler i Storokrysset, og Kjelsåsveien i enden av Lettvintveien er en av veiene som fører inn og ut av Grefsen og Kjelsås. Foto: KRISTIN TUFTE HAGA

– Det snakkes om trafikksikkerheten til barna i Lofthusveien og andre steder, men hva med alle de barna som bor her i Lettvintveien? spør mammaene Ingela og Matilde, som selv må ut i trafikken og dirigere så barna kommer over veien.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 18.12.2018 kl 11:09

GREFSEN: Klokka er rundt 08.00 og det er tett kø i Lettvintveien mot Kjelsåsveien. Barna har samlet seg med to av mødrene, Ingela Vik Hauge og Matilde Megård, som bor langs veien.

Det er fortau på den ene siden i Lettvintveien, og en fartshump ved Svettern.

– Vi er to av flere bekymrede foreldre fra Lettvintveien. Dette er en liten veistrekning som lenge har tatt unna en altfor stor del av trafikken i området. Etter at prosjektet Grefsenveien startet opp, har det vært svært utrygt å ferdes her for små og store. Her bor det skolebarn og barnehagebarn i nærmest alle hus. Det er mange bilister og gående som bruker veien gjennom hele døgnet. Det er barn som skal til både barnehage og Skeidbanen, og ikke minst Disen skole, som ferdes her, forteller de to mødrene.

Ut i veien selv og dirigerte trafikken

De viser også til at det er butikker og annet i begge ender av den lille veistrekningen.

– Etter at prosjektet startet opp, og Grefsenveien stengte for inn- og utkjøring av biler ved Storokrysset, har vi vært vitne til og blitt fortalt om flere farlige hendelser. Dette er rapportert inn til Sporveien, som har formidlet til oss at de har sendt innspillene videre til Bymiljøetaten. Min ene sønn var i en nesten-ulykke hvor en trailer holdt altfor høy fart og holdt på å treffe han, sier Ingela, og legger til:

– Flere av barna forteller oss at de opplever det som utrygt å krysse veien slik det er nå. Jeg måtte mandag morgen selv gå ut i veien og stanse bilene fra begge retninger, før barna kunne gå over. Vi er vitne til villmannskjøring, bilister som holder veldig høy hastighet i begge retninger, spesielt får de høy fart ned bakken fra Grefsenveien, busser og tungtrafikk som bruker fortauet for å kunne passere hverandre, bilister som stresser avgårde for å slippe fra eller til køen i Kjelsåsveien, og bilister som snur midt i veien for å slippe unna køen i Kjelsåsveien.

Matilde nevner også at den ene fotgjengerovergangen i enden av Lettvintveien, ligger litt inn i veien, og ikke naturlig på toppen av bakken der Lettvintveien møter Grefsenveien.

– Hva med våre barn? Spør mødrene - fra venstre Matilde Megård og Ingela Vik Hauge - i Lettvintveien, og som ikke føler at trafikkbildet er særlig trygt verken små eller store. Foto: KRISTIN TUFTE HAGA

– Nedprioritert lenge

– Vi er redd det må skje en alvorlig ulykke her før noe skjer. Lettvintveien har blitt nedprioritert lenge, det har jo tidligere vært bedt om at det blir enveiskjørt her, men vi får ikke gehør for noenting! At fartsgrensen her er 40 km/t er helt uforståelig. Fartsreduserende tiltak er også ønsket, sier de.

– Det snakkes om trafikksikkerheten til barna i Lofthusveien og andre steder, men hva med våre barn da - alle barna som bor her i Lettvintveien? Hva med å fordele trafikken i området - hvorfor skal noen veier i samme område være nærmest tomme for trafikk, og så skal andre få alt? Det oppleves svært urettferdig! Skal vi virkelig ha det sånn i veien her lang tid fremover?

Vil ikke åpne bommen

Bymiljøetaten er forelagt uttalelesne til mødrene i Lettvintveien, og følger saken. I forrige uke svarte Anette Bjerke, seksjonssjef for trafikkstyring i Bymiljøetaten, dette til hvorfor Lofthusbommene holdes stengt:

– Trafikkanalysen som ble utarbeidet i forbindelse med stenging av Grefsenveien, viser at alle boliggatene i området, inkludert Kjelsåsveien mellom Myrerskogveien og Nandrups vei, får mer trafikk hvis eksempelvis Lofthusveien åpnes.

– Åpningen vil medføre bedre fremkommelighet i Kjelsåsveien nedre del, men vil skape trafikkfarlige situasjoner i mange boligveier, sier Bjerke videre og viser til at å åpne opp i rushen mot Årvoll ikke er en god løsning, fordi det er i det samme tidsrommet at skolebarn er på vei til og fra skole i området.

Trafikkanalysen, som er utarbeidet av Norconsult, viser at en åpning av bommene vil øke trafikkbelastningen på Lofthus fra 2000 til 6000 biler i døgnet.

– For å unngå kø i Sinsenkrysset vil flere bilister velge å kjøre i boligveier gjennom bydel Nordre Aker og Bjerke. Boliggater er som regel uten fortau, gangfelt og mangler ofte tilfredsstillende belysning. For eksempel er Lofthusveien en boligvei med ÅDT (journ. anm. årsdøgntrafikk) rundt 2000 kjøretøy per døgn og fartsgrense 30 km/t. Veien er anlagt med fortau på ene siden og tillater parkering langs veien. Veien består i hovedsak av eneboliger med mange inn- og utkjøringer på begge sider av veibanen og har begrenset siktforhold, sa Bjerke. Les hele saken her.

Gallup

Hva mener du? Bør bommen(e) på Lofthus åpnes mens Grefsenveien er stengt for gjennomkjøring for biler?

Vis resultat

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...