Beboere er svært bekymret for ny trafikksituasjon:

Hva skjer når tusenvis av biler må kjøre andre veier?

Det er rett ut i gata i Kjelsåsveien, på ene siden er det ikke fortau. Sånn har det vært lenge, men hvordan blir trafikksituasjonen når Grefsenveien stenger? Foto: KRISTIN TUFTE HAGA

– Det er liten tvil om at trafikksituasjonen blir krevende, når bilistene i Grefsenveien må finne alternative ruter, svarer Sporveien. Men med hvilke tiltak skal de møte den nye trafikksituasjonen - det er ikke så lenge til november?

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 06.09.2018 kl 19:04

GREFSEN/KJELSÅS: Naboene har samlet seg i hagen til Kari Tollisen. De har stor forståelse for at Grefsenveien må oppgraderes, men er samtidig svært bekymret for at trafikken i Kjelsåsveien kan øke med kanskje tusenvis av biler hver dag, når deler av Grefsenveien stenges.

I tidligere sak i Aftenposten, er det nevnt så mye som 10.000 biler i døgnet i Grefsenveien.

– Vi har jo vært i kontakt med folk som bor langt ned i Kjelsåsveien, og som forteller at det allerede nå kan være vanskelig å komme ut av egen eiendom i rushtiden. Vi forstår jo veldig godt at Grefsenveien må oppgraderes, men hva planlegges av tiltak, for blant annet å møte den store trafikkveksten som er ventet i blant annet Kjelsåsveien? Kjelsåsveien er også skolevei til både Disen skole og til Kjelsås skole, sier beboerne i Kjelsåsveien, som lokalavisa møter mandag.

Illustrasjon over hvordan Grefsenveien fra Storo til Disen skal bli. Foto: SPORVEIEN

Det store arbeidet med oppgradering av Grefsenveien til Disen, og vannledningsarbeidet, har vært i gang en stund, med rigging på Disenjordet - les her egen sak, med flere detaljer rundt prosjektet og om hvordan planene vil påvirke din reisehverdag.

3. september

Mandag 3. september var også oppstartsdato for selve oppgraderingsarbeidet for strekningen Storo–Disen. Blant annet skal en 100 år gammel vannledning skiftes, det skal legges nye trikkeskinner og gangfelt og fortau skal bygges. Grefsenveien vil som nevnt bli stengt for biltrafikk. I tillegg skal det etableres sykkelfelt fra Storo til Disen. Sykkelfelt i motsatt retning, fra Kjelsås og ned mot Storokrysset, ses i sammenheng med ombyggingen av Storokrysset - les tidligere sak i Nordre Aker Budstikke her.

Beboere i Kjelsåsveien har samlet seg. De er spente på hva slags tiltak som eventuelt kan iverksettes, for å møte den forventede trafikkøkningen i blant annet Kjelsåsveien. Fra venstre med rød caps: Tommy Melle, Sissel Vikenes, Stein Bolstad, Kari Tollisen og Liv Rindahl. Foto: KRISTIN TUFTE HAGA

Kjelsåsveien

– Når det stenges for biltrafikk i Grefsenveien, så blir jo det jo Kjelsåsveien og Maridalsveien som blir de store veiene inn til blant annet Grefsen og Kjelsås. Vi ønsker jo heller ikke at bommen på Årvoll skal åpnes, for da blir det vel bare enda mer trafikk her, sier naboene videre.

– På denne siden av Kjelsåsveien hvor vi bor, er det jo heller ikke fortau, det betyr at om vi kjører, eller går, små eller store, så kommer vi rett ut i veien fra der vi bor. Kanskje en løsning kan være midlertidig trafikklys eller noe - så blir det kanskje noen korte pauser hvor man kan snike seg ut? foreslår Kari.

– Det er mye trafikk i veien her allerede, og trafikkstøy. Det merker vi godt. I tillegg til at det fra november kan forventes mange flere biler, så frykter vi også tungtransport i Kjelsåsveien. Det går jo også buss her flere ganger i timen, legger de til.

– Grefsenveien skal jo stenges allerede i november. Vi håper jo også at Sporveien og Bymiljøetaten har tatt høyde for ekstra innsats på snøryddingsområdet til vinteren, for med så mye mer forventet trafikk, så må det ihvertfall ryddes heftig når snøen kommer. I vinter lå det store hauger med snø i veikanten der det ikke er fortau, noe som gjorde det enda mer uoversiktig og farlig å kjøre eller gå ut i veien her.

– Blir krevende

Sporveien svarer Nordre Aker Budstikke at det er forståelig at mange i Grefsen- og Kjelsåsområdet ser med bekymring på den kommende trafikksituasjonen i anleggsperioden:

– Det er liten tvil om at trafikksituasjonen blir krevende. Når alle bilistene i Grefsenveien må finne alternative ruter blir det ekstra trykk på veier som allerede er preget av mye trafikk, for eksempel Kjelsåsveien, sier Sven Øvergaard, kommunikasjonsrådgiver i Sporveien. Det er Sporveien som er prosjektleder for arbeidet.

Han legger til at Sporveien også har stor forståelse for at mange er utålmodige etter å få vite mer om hvilke konkrete tiltak prosjektet vil iverksette.

– Her må vi gjenta det vi har kommunisert tidligere; dette har høyeste prioritet, blant annet gjennom arbeidsgruppen hvor Sporveien, Bymiljøetaten, Ruter og bydelen er representert. Vi har identifisert noen utfordrende strekninger og mulig tiltak for å bedre situasjonen. Jobben nå er å prioritere mellom disse og komme med konkrete forslag som en litt større gruppe skal ta stilling til. Blant annet er det ønskelig å involvere skolene i disse beslutningene, sier Øvergaard videre.

Lofthusbommen mot Årvoll er også «på bordet», ifølge Øvergaard.

Sikre myke trafikanter

Tiltak blir også iverksatt utfra de rammene Sporveien har:

– Vi må velge de mest effektive tiltakene. Helt frem til den store trafikkomleggingen i november vil dette arbeidet pågå, men iverksatte tiltak skal selvsagt evalueres og kunne justeres underveis. Her er det spesielt viktig å vurdere trafikksikringstiltakene. Det har vært skrevet mye i media om hvor problematisk anleggsperioden blir for bilistene, men like viktig er det å sikre myke trafikanter og da i særdeleshet alle barna som ferdes på disse veiene, sier Øvergaard videre.

Så gjelder å finne en god balansegang:

– Sikre at kollektivtrafikken og bilene kommer frem, men det skal ikke gå på bekostning av fotgjengernes sikkerhet. Det kan i noen tilfeller innebære iverksetting av tiltak som bilistene finner problematiske, men om det bidrar til å sikre barnas skolevei så må det gå foran, sier Øvergaard.

Han gjentar at uansett hvilke tiltak som blir prioritert må alle innstille seg på en stor trafikkmessig omveltning fra november og frem til vårparten 2020.

Han legger til når det gjelder snørydding:

– Her har vi mottatt en del gode innspill fra beboerne i området, som vi ser på hvordan vi kan inkludere i dette arbeidet.

LES OGSÅ:

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...