Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Mens vi venter på bussen:

Hvorfor er ikke «sanntid» sann tid?

Dette bildet er tatt klokka 08.50. Bussen ankommer, men ikke ifølge sanntidssystemet på holdeplassen. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Har du også ventet på en buss som ikke kommer, selv om sanntidsskjermen sier «nå»? Eller sett at tidspunktene for avgang på skjermen og i reise-appen er helt forskjellige? Bli med på jakten etter svar på hvorfor det er sånn!

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

OSLO: På vei ut av døra sjekker jeg Ruter Reise-appen for å se om jeg rekker bussen. Joda, det skal gå akkurat, om jeg bare er litt rask ned trappene.

Vel framme på holdeplassen 150 meter unna, sier skjermen med sanntidsinformasjon at bussen kommer om 6 minutter. Merkelig. Var jeg ikke rask nok? Kan jeg ha mistet en avgang? Neida, med sikt godt oppover Colletts gate er det ingen rød 37-buss å se. Dessuten vitner antallet ventende på holdeplassen om at det ikke har passert noen buss her på en stund.

Sanntid som «ljuger»

Den siste tiden har jeg begynt å undre meg over hvordan Ruters sanntidssystem fungerer. Tidligere har dette vært rimelig pålitelig, synes jeg – selv om enkelte minutter opplevdes veldig lange, og at «nå» har blitt et litt relativt begrep.

Som daglig reisende med 37-bussen i retning Nydalen har jeg nemlig bitt meg merke i dette:

Ankomsttidene i sanntidssystemet på holdeplassen (den avlange skjermen med gul skrift) og ankomsttidene i Ruter Reise-appen stemmer ikke overens. Av og til skiller det et minutt eller to mellom disse, andre ganger så mye som 5-6 minutter.

1, 3, 6 eller 8 minutter? Mens dette bildet ble tatt kom det en buss (el-buss) til holdeplassen. Det var ikke klart verken ifølge app eller skjerm. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Andre ganger står det kun et klokkeslett på sanntidsskjermen, selv om dette tidspunktet bare er et par minutter frem i tid. En annen observasjon er at når det står klokkeslett, er det som regel en el-buss som kommer. Hvis det i det hele tatt kommer noen buss, da. Ikke rent sjelden forsvinner klokkeslettet, og minuttanvisningen som sto under «hopper opp» til topposisjon. Og disse nye el-bussene, som nå trafikkerer mange avganger på de store linjene som 37, 54, 20 og 34, dukker ofte opp på holdeplassen uten at de er varslet på sanntidsskjermen.

De siste ukene har jeg derfor systematisk sjekket tider i app og på holdeplassen min om morgenen, og uten unntak har de nevnte avvikene funnet sted – hver eneste dag.

Jeg kan ikke finne noe informasjon om dette verken i reiseappen, på holdeplassene, eller på Ruter.no.

Hvordan kan rutevarslingssystemet hos en reisegigant som Ruter, med 168 millioner påstigninger på buss i året (2018), være så til de grader på jordet, uten at vi som reiser blir informert?

Ruter svarer

I jakten på svaret, kontakter jeg Ruters presseavdeling, der pressevakt Øystein Dahl Johansen svarer at Ruter er klar over at sanntiden ikke fungerer optimalt, og «enkelte ganger viser forskjellig tid i app og på sanntidsskjermene».

– Vi får en del henvendelser på det og jobber hardt for å forbedre systemet, sier han.

Øystein Dahl Johansen, Ruter. Foto: Ruter

Ifølge Dahl Johansen finnes noe av årsaken i at Ruter er i en fase hvor et nytt og et gammelt system skal samkjøres.

– Dette har gitt noen uheldige, og uforutsette konsekvenser, som selvfølgelig ikke er ønskelige. Kvaliteten på dataene i de ulike systemene er forskjellige, og dermed kommer det dessverre ut forskjeller i tidene i appen og på sanntidsskiltene, akkurat som du beskriver.

Systemet kalles sanntid, men er i realiteten en prognose, forteller pressevakten, og forklarer det slik:

– Vi vet hvor bussen er og systemet lager et estimat på ankomsttid basert på historiske data om hvor lang tid bussen bruker på strekningen til neste holdeplass. Hvis det står klokkeslett er dette tiden bussen er planlagt å komme på (egentlig rutetabellen), mens det ved minuttanvisning viser en prognose av tiden ut fra en kjent posisjon for bussen + kjøretiden til holdeplassen.

Bildet er tatt klokka 8.50, under ett minutt før det kom en buss til denne holdeplassen. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Snakker ulike «språk»

Det nye sanntidssystemet er nå rullet ut på mer enn 463 nye busser på Romerike og på de 76 elbussene som er i drift i Oslo i dag.

– Ikke alt fungerer som det skal ennå og vi jobber knallhardt for å få kvaliteten på dette til å bli så god at vi kan bygge tjenester som kommer alle kundene til gode, lover Dahl Johansen.

Blant de tingene Ruter jobber med er å sikre at systemene har samme kilde for data. Ifølge Dahl Johansen vil det ta bort én av feilkildene.

– Hvor lang tid dette vil ta tør jeg dessverre ikke anslå, men jeg kan forsikre deg om at dette er noe vi prioriterer høyt og ønsker å finne en god og varig løsning på så raskt som mulig.

– Betyr dette at siden det ofte er klokkeslett når en el-buss kommer (rutetabelltid), er det fordi den har implementert det nye systemet, som ikke helt «snakker» samme språk som lystavlen på holdeplassen?

– Ja, det vil alltid være klokkeslett når el-buss kommer fordi el-bussene ikke «snakker» samme språk som sanntidsskiltene på holdeplass.

– Og er det ulik data som sendes til tavlen og appen fra de "ordinære" bussene (de som ikke er elektriske) - og som fører til at minuttvisning for app og tavle for disse bussene ikke samsvarer?

– Det er noen feilkilder som kommer inn i datastrømmen til sanntidsvisningen i appen som medfører at disse tidsangivelsene dessverre ikke stemmer overens med sanntidsskiltene på holdeplassene, avslutter Dahl Johansen.

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...