Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Svært bekymret for skoleveien:

– Hvorfor vil ikke Bymiljøetaten komme på befaring med oss?

FAU-leder ved Kringsjå skole, Line Fiskerstrand Blekeli og FAU-representant Cathrine Moksness er ikke spesielt fornøyde med svarene fra Bymiljøetaten, om trafikksikkerheten i Sognsveien, forbi blant annet Kringsjå, Nordberg og Elverhøy skole. Foto: KRISTIN TUFTE HAGA

– Bymiljøetaten oppleves på ingen måte som imøtekommende i denne viktige saken, sier skoleforeldrene, om kommunens svar på spørsmål fra foreldrene om sikrere skolevei for rundt 1000 elever ved Kringsjå, Nordberg og Elverhøy skoler.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 24.10.2019 kl 10:31

KRINGSJÅ: Denne uka fortalte Kringsjå skole-foreldre om hvordan de opplever skolevei-trafikken, og at de føler de ikke har fått gehør hos Bymiljøetaten, om flere trafikksikringstiltak. Her kan du lese hele saken fra tidligere i uka.

Det ble stilt flere spørsmål til Bymiljøetaten i sakens anledning. FAU ønsker flere trafikksikkerhetstiltak langs skoleveien - her kan du lese saken fra tidligere i uka. Svarene ble forsinket og kommer derfor her i egen sak.

Blant annet ble det i forrige sak tatt opp det som av mange oppleves som et smalt fortau, på høyre side oppover Sognsveien, fra rundkjøringen i Carl Kjelsens vei i retning idrettshøyskolen. Ifølge Bymiljøetaten er ikke dette et godkjent fortau, de kaller det en veiskulder. Hvorfor er ikke denne asfaltforhøyelsen fjernet, så man er sikker på at det ikke skjer ferdsel der?

– Dette ble bygd for flere tiår siden. Vi antar at dette arealet ble etablert etter normen som fantes på dette tidspunktet. Arealet ligger på område som er regulert til «friområde». På nåværende tidspunkt foreligger det ingen planer om å utvide dette arealet til dagens norm for fortau. I dag kaller vi det smale arealet på siden av veibanen for veiskulder og siden denne er skilt med kantstein vil vi kalle denne opphøyd veiskulder eller bankett. Opphøyde veiskuldre som er mer enn 95 cm (fra ytterkant av kantstein til asfaltkant mot grønt areal) blir driftet som fortau unntatt om vinteren. Om vinteren blir dette brukt som lagringsplass for snø. Det er etablert opphøyd gangfelt ved Kringsjå t-bane og vi henstiller foreldre til å fortelle barna hvor de bør krysse veien for å unngå å bruke det smale opphøyde veiarealet, svarer Bymiljøetaten.

– Vi kommer ikke til å fjerne det smale opphøyde veiarealet selv om det ikke oppfyller dagens normkrav til fortau. Vi har tidligere mottatt ønske om tosidig fortau, og det er ett av de tiltakene som må vurderes i framtiden.

Rundkjøringen i Sognsveien en høstmorgen. Foto: KRISTIN TUFTE HAGA

Befaring?

Bymiljøetaten viser også i saken til Oslo kommunes app «Trafikkagenten», som muligjør skolebarna å kartlegge skoleveien. Etaten forteller at de har sendt ut tilbud til alle skolene om å bruke appen for å kartlegge skoleveien til barna.

– Trafikkagenten har ikke fått inn klager på den smale opphøyde veiskulderen ved Kringsjå skole. Vi har heller ikke fått inn klager ved rundkjøringen ved Sognsveien – Carl Kjelsens vei i Trafikkagenten, svarer Bymiljøetaten.

Vi spurte også om Bymiljøetaten vil ta kontakt med Kringsjå FAU (foreldrenes arbeidsutvalg), og eventuelt bli med på en befaring langs skoleveien.

– Bymiljøetaten har vært på befaring i Sognsveien flere ganger. Det er registrert at flere foreldre kjører barna til og fra skolen. I morgen- og ettermiddagsrushen skaper det mer trafikk enn det som er ønskelig og vi vil henstille FAU til å gi foreldrene råd og veiledning om konsekvenser ved kjøring av barn til og fra skolen. Vi mener FAU kan påvirke foreldrenes kjøreadferd ved dialog med foreldrene. Det ble også registrert at de aller fleste brukte det brede fortauet og krysset veien ved gangfeltet ved Kringsjå t-bane, svarer også Bymiljøetaten, og at de vil sende et skriftlig svar til FAU om saken.

FAU

FAUs reaksjon på svarene fra Bymiljøetaten, er blant annet skuffelse over at bekymring og uro for skoleveien og manglende trafikksikkerhet, ikke oppleves å bli tatt på alvor av veimyndigheten i Oslo kommune.

– Nok en gang opplever FAU ved Kringsjå skole at vi ikke blir lyttet til og tatt på alvor, Bymiljøetaten oppleves på ingen måte som imøtekommende i denne viktige saken. Vi hadde håpet at Bymiljøetaten kunne ta vår bekymring på alvor, og kanskje gått en felles befaring og at vi ble tatt med på råd. Dette for å utbedre skoleveien for nærmere 1000 skolebarn ved Nordberg, Kringsjå, og Elverhøy skoler og Frydenlund barnehage. Dette oppleves som ansvarsfraskrivelse fra kommunen og Bymiljøetaten, svarer FAU-leder ved Kringsjå skole, Line Fiskerstrand Blekeli og FAU-representant Cathrine Moksness.

FAU-leder ved Kringsjå skole, Line Fiskerstrand Blekeli og FAU-representant Cathrine Moksness, i Sognsveien ved rumlefeltet og overgangen nedenfor Kringsjå T-banestasjon. Foto: KRISTIN TUFTE HAGA

Arbeidsplaner?

De rister på hodet av at Bymiljøetaten kaller fortauet på høyre side av Sognsveien, på vei opp mot idrettshøgskolen, for en veiskulder.

– At noe er bygget i henhold til normer og regler for flere tiår siden, er ikke god nok grunn til å ignorere dette. Forhold av ulik karakter som er i henhold til tidligere standarder kan ikke la være å utbedres over tid. Dette fortauet anses av mange små og store som et fortau, og blir benyttet som det. Da må det enten utbedres som fortau eller stenges/fjernes. Og siden dette ikke av Bymiljøetaten anses som fortau, hvorfor er det da anlagt en overgang fra dette "liksomfortauet", rett nedenfor barnehagen og over til skolene? En overgang som i tillegg er dårlig belyst og ikke nok markert, ifølge FAU.

Det ble i saken fra tidligere i uka også referert fra Bymiljøetatens egne uttalelser, i et brev fra 2016 til både Kringsjå FAU og Frydenlund barnehage (som ligger rett ovenfor skolene på andre siden av Sognsveien), om kommende års arbeidsplaner, og hva disse eventuelt skulle innehold av betydning for bedring av trafikksikkerheten i Sognsveien. Her svarer Bymiljøetaten følgende:

– Skolebarn som kommer fra Folke Bernadottes vei, Minister Ditleffs vei og Kringsjågrenda vil benytte undergangen under t-banelinjen. Vi anmoder foreldre at de lærer barna å krysse veien hvor det opphøyde gangfeltet ligger og benytte det brede fortauet bort til Kringsjå skole.

Til dette kommenterer FAU:

– Dette er ikke svar på vårt spørsmål. I flere runder er det sagt at ulike forslag til tiltak/utbedringer skal legges inn i kommende arbeidsplaner. Dette har vi hørt siden 2016 – hva er å regne som kommende arbeidsplaner, eller er dette en standardfrase?

De viser også til appen Trafikkagenten, som Bymiljøetaten sier at de ikke har noen registreringer for skoleveien til Kringsjå, Nordberg og Elverhøy skole:

– Betyr det at forhold som ikke er meldt inn via Trafikkagenten, ikke er å regne som en innmeldt sak som noteres i kommunen? Altså at brev og annet skriftlig ikke blir tatt seriøst og satt på blokka? Er det tenkt at eksempelvis skolestartere, fem og seksåringer, selv skal melde inn saker langs skoleveien? I så tilfelle virker dette litt merkelig for oss.

Sognsveien ved skolene Kringsjå, Nordberg og Elverhøy, til høyre, en høstmorgen. Det ferdes på venstre side også, selv om asfalten der ikke er definert som fortau av Bymiljøetaten. Før svingen er gangfeltet, opphøyd, over til skolene. Gangfeltet ved Kringsjå t-bane og rumlefeltet var godt belyst da avisa var innom i mørket, men ingen spesiell ekstra belysning av det neste opphøyde gangfeltet, nærmere svingen og rundkjøringen. Foto: NORDRE AKER BUDSTIKKE Foto: KRISTIN TUFTE HAGA

Mange arbeidsplasser

FAU fortsetter:

– Samtidig så peker Bymiljøetaten på at det er registrert at flere foreldre kjører barna til og fra skolen. Det er mulig det, og det bør selvsagt unngås så mye man kan og har anledning til, men å skyve trafikksikkerheten langs skoleveien til barna, på foreldrene og barna er uholdbart. Hvorfor kommer ikke Bymiljøetaten på en befaring med oss? Det er ikke bare FAU som er på denne ballen nå, også skolene i nærmiljøet har meldt inn saker knyttet til trafikksikkerheten langs skoleveien til Bymiljøetaten tidligere, sier FAU-representantene.

– Dessuten virker det som om Bymiljøetaten glemmer at denne veistrekningen er arbeidsveien og veien hjem for mange i området, blant annet ligger Norges Idrettshøgskole og Olympiatoppen litt lenger opp i gata, og ikke minst bor det mange i studentbyen, og flere av disse har også bil, og bruker den. I tillegg holder store idrettslag til i området som eksempelvis Lyn, og ikke minst frister jo kommunen selv med en stor utfartsparkering ved Sognsvann og markaporten. Er det foretatt trafikktellinger på strekningen fra rundkjøringen til Sognsvann – hva vet Bymiljøetaten noe om trafikkmengden langs denne strekningen?

Tirsdag ble den nye byrådsplatformen presentert av Arbeiderpartiet, MDG og SV. Der skriver de at det skal satses på trygge skolveier:

«Utvide arbeidet med bilfrie hjertesoner til alle skoler i løpet av 2023. Jobbe for 30-sone som ny standard fartsgrense, og søke staten om å bli pilotkommune med 20-sone rundt barneskoler.» (Sognsveien forbi skolene på Kringsjå har i dag 40-sone.)

– Dette er vi selvsagt positive til, men hvor raskt kan dette komme på plass? 2023 er lenge til, vi håper at det ikke skjer en alvorlig ulykke før Bymiløetaten tar oss på alvor?

Nordre Aker Budstikke følger saken, FAU forteller også at de også henvender seg til politikerne i sakens anledning.

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...