Nordre Aker Budstikke

Bytte julegaver?:

Dette bør du tenke på i år

Tredje juledag har tradisjonelt vært den store byttedagen av julepresanger. Mange får dobbelt opp av ting de ønsket seg, eller så er det feil størrelse eller farge. Foto: Terje Pedersen/NTB

Fikk du noe til jul du ikke vil ha, noe du har fra før eller noe som ikke var riktig størrelse? Nå er det på tide å planlegge hvordan det kan byttes.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 26.12.2021 kl 10:46

OSLO: Ifølge Forbrukerrådet er det rundt halvparten av oss som bytter en eller flere julegaver, men andelen kunne vært høyere. Selv om det ikke er en lovfestet rettighet, er det god mulighet for å få byttet julegaver i noe du heller vil ha – eller en tilgodelapp.

– Hovedregelen for å få bytte en gave er at butikkene skal kunne selge varen på nytt. I tillegg vil butikkene gjerne være sikre på at det som skal byttes, faktisk er kjøpt i butikken, sier forbrukerjurist Caroline Skarderud i Forbrukerrådet til NTB.

Så sjekk om du har fått byttelapp med presangen, og la gaven du vil bytte ligge i emballasjen, ubrukt og helst uåpnet.

Tredje juledag har tradisjonelt vært den store byttedagen av julepresanger. Mange får dobbelt opp av ting de ønsket seg, eller så er det feil størrelse eller farge. Foto: Terje Pedersen/NTB

Lurt å vente

Sjekk om byttelappen har en tidsfrist. Hvis den har lang gyldighet, er det lurt å vente med å bytte til over nyttår for å unngå kaos og kø i butikken. Om det ikke er angitt noen byttefrist, bør man bytte i romjulen eller eventuelt kontakte utsalgssted og få utvidet tidsfrist.


– Det har ikke kommet faktiske regelendringer om bytting som følge av pandemien i år, men vi ser at butikkene ofte tilbyr en utvidet byttefrist for å unngå trengsel i lokalene i romjula, sier Skarderud.

Utvidet frist gir også en tidsbuffer om noe skulle skje. Karantene, isolasjon og kanskje begrenset adgang til butikken kan fort gjøre det umulig å rekke butikken eller postkontoret i løpet av en uke eller to.

Forbrukerrådet håper at butikkene utvider byttefristen generelt. Å spre gavebyttingen over tid er lurt for alle parter.

– Fulle butikker er uheldig med tanke på koronasmitte, både for oss kunder og ansatte, sier Skarderud.

Manglende byttelapp

Hvis du ikke har fått byttelapp eller noe informasjon om hvor gaven er kjøpt, spør den som ga deg presangen, om vedkommende fremdeles har kvitteringen, eller i det minste kan si hvor gaven er kjøpt.


Hvis dette ikke gir resultater, se om det er mulig å finne andre forhandlere av merket som er villige til å ta imot varen.

Regler kan variere veldig fra butikk til butikk, så kontakt utsalgsstedet først.

Går du til en fysisk butikk for å bytte, uten byttelapp eller kvittering, gå rett til disken og gi deg til kjenne, så det ikke ser ut som du har forsynt deg der og da.

Fakta om bytteråd i koronatider

NTB

  • Hvis du pakker opp en gave som du ser at du ønsker å bytte, så la varen være i originalemballasjen. La alle lapper og merker sitte på.
  • Har du pakket gaven helt ut, ta iallfall vare på originalemballasjen.
  • Sjekk om det er byttelapp og om den har noen tidsfrist. Hvis den har lang gyldighet, er det lurt å vente med å bytte til over nyttår.
  • Noen ting, som sesongvarer, bør byttes raskere enn andre varer. Det haster mer med klær og sportsartikler enn med bøker og elektronikk.
  • Hvis du ser deg nødt til å gå i butikken i romjula, velg odde tider med færre kunder, som tidlig på dagen eller litt før stengetid.
  • Handler du på nett, sjekk hvilken byttefrist som gjelder og om du må betale porto. Ved netthandel i Norge, EU og EØS har du lovfestet angrerett i to uker. Vil du bytte og sende varer i retur, er det lurt med lang frist, slik at man slipper køer på posten.
  • Er du i karantene eller isolasjon eller av andre grunner ikke rekker tidsfristen for bytte, sjekk med forhandler om mulighet for utvidet frist.
  • Fremskaff også kvitteringer for det som skal byttes. Den du fikk gaven av, kan ha mottatt kvittering på epost. Det gjelder også for gaver kjøpt på nett.
  • Ta vare på kvitteringer og byttelapper, legg dem samme sted, det er lett å gå i surr.

(Kilder: Forbrukerrådet og Virke Handel)

Gaver kjøpt på nett

Når du vil bytte noe kjøpt i nettbutikk, ta kontakt med selger for å høre hva som kreves for å få bytte varen dersom angrefristen er utløpt, og hør om det er andre spesielle regler for bytte.


Sjekk hvordan de vil ha varen returnert. Mange kjeder og butikker tar imot varer kjøpt på nett for bytte i sin fysiske butikk. Da kan du slippe returporto.

Må du sende gaven i posten, sjekk kostnadene ved retur og eventuell ny utsendelse: Det er spesielt viktig ved kjøp fra utlandet.

Det kan dessuten ha vært betalt mye toll i utgangspunktet, og slike utgifter kan du få refundert ved retur.

– For å få refundert toll og avgifter ved retur eller bytte av varer kjøpt på nett, må du kunne dokumentere at varen er fortollet inn i Norge og at den er sendt i retur, opplyser Posten.

(©NTB)

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Nordre Aker Budstikke bruker cookies (informasjonskapsler) til å personalisere annonser og forbedre nettstedet. Ved å benytte nettstedet aksepterer du at vi kan sette cookies i din nettleser.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...