– Dette er den beste unnskyldningen for ikke å trene

Denne gjengen er glad i å trene, fra venstre Ingeborg Prestkvern, Therese Kjøpstad, Astrid Moe Eikrem bak, Anita Grøsland og Jeanette J. Vika. Foto: PRIVAT

– Har du en god unnskyldning for å ikke trene? Jeg samler på unnskyldninger - har du en bedre enn min?

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 03.06.2016 kl 15:37

- Jeg er for mett. Jeg er for sulten. Det er for dårlig vær. Jeg har glemt joggeskoa på hytta.

Alle vet at det er lurt å være fysisk aktiv.

Det er helsegevinster opp og ned og i mente. Det er bra for hjerte- og blodsystem, motvirker diabetes, forebyggende i forhold til kreft og andre sykdommer. Du får overskudd og energi, blir mentalt sterkere og tåler mer. Så enkelt og selvfølgelig, men likevel ikke så enkelt å få til, selv om vi vet det så godt.

I vinter gjorde jeg en liten markedsundersøkelse, hvis jeg kan kalle det det. Jeg spurte folk jeg kjenner og i treningsgruppene jeg er med i hvilke grunner de har for å ikke trene.

Hva er det som gjør at du lar være når du ligger på sofaen etter jobb, og du syns du burde trent? Hvilke unnskyldninger bruker vi?

Unnskyldning nummer en er TID, så klart. Jeg har ikke tid i dag. Vi har det travelt i livene våre, og det er ikke lett å få inn en tradisjonell og ”skikkelig” treningsøkt flere ganger i uka.

Det er jobb, handle inn, middag, foreldremøter o.l, vedlikehold av hus og hjem, sosiale ting med venner, reiser, jobbseminar osv osv. Her er det flust av grunner og reelle unnskyldninger.

Men hvem bestemmer hvor mye tid det skal ta? Hva som er trening? Hvor svett du må bli? Det er det du som bestemmer. Du kan bare ta på deg skoa og gå en tur – trening det også! 2 x 15 min rask gange er mye bedre enn sofa.

For min egen del er som regel unnskyldningen at det akkurat nå frister mye mer å være inne. Godt og varmt og avslappa.. Det er pes å bli svett og sliten. Og så er det en serie jeg skal se på, eller gjøre noe hyggelig sammen med familien. Om vinteren, før jeg skal ut med Hoppla utetreningsgruppa, så gruer jeg meg nesten hver gang for å gå ut i regn og blest, glatt og kaldt..

I min uhøytidelige «markedsundersøkelse» kom det fram utrolig mange «gode» grunner til å ikke trene som jeg ikke hadde tenkt på!

For eksempel: «Jeg orker ikke å bli svett i dag, for da må jeg vaske håret og sminke meg på nytt før jeg skal på… »

Eller «Jeg blir alltid så sulten av å trene, og nå driver jeg med en diett, så det er bedre å ikke trene». «Jeg svetter alltid så lenge etter jeg har trent, det passer ikke i kveld.»

Men den beste unnskyldningen var «jeg er i for dårlig form til å trene».

I tillegg at «Formen er så dårlig nå at jeg like godt kan vente litt til med å begynne. Det er ikke vits i, jeg er så dårlig trent likevel...»

Jeg har hørt flere si at de ikke kan være med på treningsgruppa, skituren, fjellturen, Sats/Elixia og så videre nå, de må få trent seg opp litt først. Da legger vi lista altfor høyt for oss selv, og satser på prosjekt perfekt.

Hvis jeg ikke kan levere til mine egne forventninger - og andres - så er det bedre å la være. Jeg kan ikke være med i sentrumsløpet for jeg kommer til å gjøre det dårligere enn i fjor. Er det ikke bedre å satse på bra nok?

Når fysisk aktivitet er så viktig for helsa som det beviselig er, så er alltid litt bedre enn ingenting. Med så mange unnskyldninger å ta av, så gjelder det å komme seg i gang hver gang muligheten er der! Berre gjer da!, som Yngvar Andersen i NRK Puls pleier å si.

En ting er sikkert: selv om jeg kan grue meg på forhånd, har jeg aldri angret på at jeg kom meg ut og fikk trent. Jeg har lært at det er to ting man aldri angrer på: å ha trent, og at jeg drakk for lite vin i går..

Flere unnskyldninger:

– Jeg blir så støl.

– Været: det er for varmt / det er for kaldt / det er for fint vær / det regner.

- Ser så dum ut i tights. Føler meg tåpelig.

– Protest. Gi F… Jeg lar meg ikke presse av disse treningstrend-greiene.

– Det er så ego å trene. Jeg føler jeg ikke kan prioritere meg selv og trening, ungene trenger meg.

– Slippe bli sliten og å bli minnet på hvor dårlig form jeg er i.

Jeg samler på unnskyldninger. Bare si fra hvis du også har en skikkelig god en!

Følg Nordre Aker Budstikke på Facebook!

Astrid Moe Eikrem

Astrid Moe Eikrem er coach og treningsveileder, og driver Heile deg Coaching og trening på Kjelsås. Hun er fast spaltist i Nordre Aker Budstikke. Les mer fra Astrid her.

Liker du litt fart og å bryne deg også, er du velkommen til å bli med på Heile deg Hoppla-treningene våre på Kjelsås hver mandag. Her er det både kondis- og styrketrening. En effektiv utetime i hyggelig lag!

Hold deg oppdatert! Følg Nordre Aker Budstikke på Facebook!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...