KOMMENTAR:

Les dette så får du kanskje enda mer lyst til å trene i sommer

Astrid Moe Eikrem forteller hvordan du skal holde trøkket oppe - også i sommer. Foto: PRIVAT

– Tre ting som gjelder for å trene i ferien!

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 26.06.2017 kl 10:37

Sommer og ferie. Er du av typen som tenker; Yes! Nå skal jeg toppe formen, og trene knallhardt, helst hver dag?

Eller; Ferie, nei da skal jeg «…ligga på ryggen og sjå på lerka som svingar seg høgt i det blå...»

Jeg har gjennom årene prøvd meg på begge variantene, mest den siste egentlig. Men jeg har funnet ut at vedlikeholdstrening er den beste løsningen for meg.

Ferie er å ha tid til å være sammen med familie og venner, å gjøre ting felles. Fellesferie er et godt ord. Det kan passe dårlig å legge ut på en lang joggetur midt i oppkjøringa til felles lunch, felles tur til stranda, båttur eller felles shopping.

Og den koselige fellesfrokosten, den kan man ikke ødelegge med å være ute på trening. På kvelden er det ofte sen fellesmiddag med god mat og drikke, da blir det litt sært å trene i stedet for å være sosial.

For å få trent i ferien er det tre ting som gjelder for meg: forberedelser, organisering og fellestrening!

Astrid Moe Eikrem Foto: PRIVAT



Forberedelser: jeg tar alltid med meg joggesko uansett hvor jeg skal. De kan brukes til å gå tur, jogge om det er mulig, gå trapper på hotellet eller «run-seeing» når jeg kommer til en ny plass og vil se mye på kort tid. Ha med litt treningsklær også, det tar ikke store plassen i bagasjen.

Organisering: det er hett og svett å løpe og trene i varmen, så jeg må få lagt treningen så tidlig på dagen som mulig. Jeg øver meg på å trene før frokost – og det er jo rett og slett fantastisk når jeg klarer å kreke meg opp før de andre!

Beste oppskriften for å føle seg som en skikkelig friskus. Masse overskudd og energi til resten av dagen! Litt havregryn og melk, eller en banan, så har du drivstoff til en liten morgentrening.

Planlegg dagen før når du skal få inn trening. Når kan jeg få det til?

Få med flere: Fellesferie og fellestrening passer godt sammen. Allier deg med en annen som har lyst til å få trent, og avtal når og hvor. Får du med hele gjengen og hyttenaboene også, er det ekstra moro!

Det trenger ikke å være en lang joggetur der noen blir akterutseilt 100 meter hjemmefra. Hva med en liten runde, som noen løper én gang, andre kanskje to - eller tre? Eller noen gode intervaller i en trapp eller bakke. Og så litt felles styrketrening til slutt. Eller spille badminton, fotball eller noe annet fysisk moro for både store og små.

Hvis du har trent og holdt deg i form gjennom våren, så er det viktig å holde det ved like i sommer. Trening er ferskvare, og velger du fire uker rett ut på ryggen med mye god mat og drikke, vil det være tungt å komme i gang igjen etter ferien.

Litt aktivitet jevnlig er mye bedre enn ingenting. Og det er ikke så mye som skal til.

LES OGSÅ:
Willy skulle bare på ferie til Grefsen, så var katten borte!


Her er mine beste tips til sommertrening:

Kondistrening: Gå raskt/jogg/løp 30 minutter i naturen mens du nyter fuglesang, vakre omgivelser og god sommerlukt. Svømmebasseng? Svøm et kvarter her og et kvarter der, så blir det bra trening av det. Intervalltrening er effektivt og fort gjort. Husk en rolig oppvarming før du starter, så du ikke får strekk og kroppen er litt forberedt.

Ta gjerne kortintervaller, så føles det ikke så tungt! For eksempel Tabata-intervaller med 20 sek jobbing, 10 sekund pause 8 ganger (= 4 minutt). Gjenta 2-3- 4 ganger. Eller løp/gå raskt opp bakke/trapp så mange ganger du orker, og jogg lett noen minutter etterpå.

Styrketrening: lag en sirkeltrening med 3, 4, 5, 6 øvelser. En runde er bra, to runder er enda bedre, og tre runder er superbra! Jogg / gå raskt 5-10 min før du starter med styrkeøvelsene.

Her er en liten runde jeg gjorde på hytta i går: 1. Pushups (så mange jeg
klarer, først strake, så evt ned på kne). 2. Gående utfall med lange steg, 20 stk. 3. Planken 30-60 sek. 4. Hoftehev, 20 stk. Med disse øvelsene får du trent de store muskelgruppene og får mye ”valuta for pengene”. Få med gjestene, familien, naboene – på med litt musikk –og du og du så godt det føles etterpå!

Morgentrening er mitt prosjekt for sommeren. På hytta sover vi så utrolig godt, både til 9 og 10! Da går jo halve dagen! Så målet mitt er å få til to morgentreninger i uka i sommer, og TOPPE det hele med et morgenbad etterpå på vei hjem. DET er et hårete mål for meg som er et B-menneske med (kaldt-)vannskrekk..!

Astrid Moe Eikrem

Astrid Moe Eikrem er coach og treningsveileder, og driver Heile deg Coaching og trening på Kjelsås. Hun er fast spaltist i Nordre Aker Budstikke. Les mer fra Astrid her.

Liker du litt fart og å bryne deg også, er du velkommen til å bli med på Heile deg Hoppla-treningene våre på Kjelsås hver mandag. Her er det både kondis- og styrketrening. En effektiv utetime i hyggelig lag!

Hold deg oppdatert! Følg Nordre Aker Budstikke på Facebook!

Meld deg på Nordre Aker Budstikkes nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev som kommer rett i innboksen din hver torsdag!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...