«Høringssvar Oslopakke 3 - plassering av nye bomsnitt» fra Bydel Sagene

ILLUSTRASJONFOTO

Følgende enstemmige vedtak ble gjort i bydelsutvalget i Bydel Sagene i BU-sak 17/45 «Høringssvar Oslopakke 3 - plassering av nye bomsnitt», 31. augst 2017.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 14.09.2017 kl 10:41

VEDTAK (enstemmig)

1. Bydelen mener at det er positivt at man tar grep for å redusere veitrafikken i Oslo, bidra til å nå nullvekstmålet som innebærer at kollektivtrafikk, gange og sykkel skal ta veksten i persontransport i de største byområdene, bidra til å senke klima- og miljøskadelige utslipp og påvirke bilparkens sammensetning. Det er også positivt at tiltaket bidrar til økte inntekter som gir rom for videre satsning på kollektivtrafikk, utvikling av sykkelveinettet og veiprosjekter som tilrettelegger for å nå vedtatte mål for byutviklingen.

2. Bydelen har følgende overordnede innspill:

  • Bydelen er bekymret for at foreslått plassering av bomstasjoner vil føre til økt trafikk i lokalgatenettet og ikke ha den ønskede effekten om å redusere den totale veitrafikken. Bydelen ber derfor om at denne problematikken vurderes og utredes. For å unngå unødvendig trafikk mot Storokrysset bør plasseringen av en ny bomstasjon for avkjøring/påkjøring Ring 3 ikke utformes/plasseres slik at bilister som normalt ville ha kjørt via Hans Nielsen Hauges gate heller velger å kjøre Grefsenveien eller Tåsenveien.
  • For å unngå unødvendig trafikk til Storokrysset bes det om at det sees nærmere på alternativ løsning av plassering av bomstasjon ved Sinsenkrysset som kan muliggjøre bomfri bruk av avkjøring i Hans Nielsen Hauges gate for bilister som ferdes innenfor «armene» som strekker seg langs Torshovdalen i øst og ved Ullevål i vest.
  • Ved valg av utforming av bomstasjoner anmoder bydelen om man tar hensyn til framkommelighet for fotgjengere og syklister, samt de som benytter ulike hjelpemidler som gåstol og rullestol.
  • I forbindelse med oppføring av sperrer for å hindre sniking må man sikre at:

- Det må plasseres fysiske stengsler der det er nødvendig for å unngå at forsøk på sniking fører til trafikkfarlige situasjoner, for eksempel på gang- og sykkelveier.
- Eventuelle stengsler må ikke være estetisk forringende for grøntarealene og gang- og sykkelveiene, samtidig som de ikke må blokkere befolkningens tilgang til offentlige parkareal og gang- og sykkelveier. Blant annet må følgene steder undersøkes nøye for eventuelt behov og løsning for slik stengsel: Torshovdalen, Arkitekt Rivertz plass og parkarealet på andre siden av Uelands gate, Johan Sverdrups plass og grøntareal ved Maridalsveien og ved Lilleborg kirke.

3. Bydelen har følgende innspill til foreslått plassering av konkrete bomstasjoner:

  • R2_8S Atkomstvei til Myrens verksted: Bydelen mener at en stengning av gaten mellom Myrens verksted og Ring 2 framstår problematisk. Dette fordi den vil føre til mer trafikk på lokalveinettet og være til hinder for bolig og næring nært Ring 2. Tiltak på denne strekningen krever en løsning som er fleksibel for beboere og næring i området, sikrer tilgang for utrykningskjøretøyer og som ikke bidrar til økt trafikk på lokalveinettet.
  • R2_6 Kierschows gate: Bydelen mener at bomstasjon bør plasseres så nært ned mot Ring 2 som mulig for å synliggjøre bomsystemets tilkobling til ringveien og for å muliggjøre bomfri atkomst til Nordre gravlund (spesielt viktig for eldre som er avhengig av bil) og Geitmyra skolehage. Ny bomstasjon må ikke være til hinder for fotgjengere på fortau og syklende på ny byrute for sykkel.
  • R2_7 Uelands gate: Bydelen mener at bomstasjon i Uelands gate må plasseres slik at Thurmanns gate opprettholdes åpen mot Uelands gate, slik som i dag. En stengning av veien vil bidra til økt trafikk i lokalveinettet, blant annet ved at trafikken tvinges opp til rundkjøringa ved Gråbeinsletta, der det i dag er stor busstrafikk, og ned Stockfleths gate. Bydelen anmoder om at det vurderes en løsning som fjerner så lite gateparkering som mulig. Dette fordi oppføring av byruter for sykkel i Jutulveien og Stavangergata forespeiles å innebære at det fjernes et stort antall gateparkeringsplasser i området.
  • R2_12 Askergata/ R2_11 Ole Bulls gate/R2_14 Fagerheimgata: Bydelen mener at Ole Bulls gate bør holdes stengt ettersom det vil være særs uheldig med gjennomgangstrafikk i denne gaten da den fører rett opp i et boligområde. Videre ber vi om at det undersøkes hvorvidt det er mulig å løse bomplasseringen i krysset slik (se illustrasjon under):

- Enveis bomstasjon sørgående i Fagerheimgata, før innkjøring til
Askergata.
- Enveis bomstasjon i Askergata, østgående mot Fagerheimgata.
- Enveis bomstasjon nordgående i Fagerheimgata, mellom krysset Askergata x Fagerheimgata og krysset Fagerheimgata x Chr. Michelsens gate.



(Bydel Sagene)

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...