ANNONSE
ANNONSE
Nordre Aker Budstikke

Så mange har kjøpt beboerparkeringsbevis i Nordre Aker

Beoerparkeringsskilt i Carl Grøndahls vei på Bakkehaugen. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Det har vært mye støy rundt innføringen av «den andre runden» med beboerparkering i Nordre Aker. Her er tallene på hvor mange som benytter seg av tilbudet.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 08.10.2020 kl 12:58

ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE

NORDRE AKER: Første runde med beboerparkering ble innført i enkelte områder i Nordre Aker i september 2018. Dette gjaldt de nedre delen av bydelen, med Ullevål hageby, Blindern, Tåsen hageby, samt to veier i Nydalen.

5. oktober ble runde to iverksatt, da alle kommunale veier innenfor Ring 3 ble innlemmet (se hele oversikten, samt hvor mange plasser det er i hver vei, ved å trykke her).

Går gjennom strekninger på nytt

Det har ikke gått upåaktet hen. I flere nabolag har reguleringen til beboerparkering ført til at veier som anses for smale har fått parkeringsforbud, helt uten forvarsel. Mange beboere protesterer på begrunnelsen, som de mener er feil. Etter at Nordre Aker Budstikke tok kontakt, sier Bymiljøetaten at de vil måle flere veier på nytt:

Så mange tillatelser er solgt

Men hvor mange benytter seg av beboerparkering i bydelen?

I slutten av september skrev avisen VårtOslo at det i Bydel Frogner er solgt 7493 beboerparkeringstillatelser, samtidig som det kun finnes 6500 plasser satt av til beboerparkering.

ANNONSE

Med utvidelsen i Nordre Aker nå i oktober ble det regulert inn 1039 nye beboerparkeringsplasser i bydelen. I områdene som ble regulert i 2018 er det p.t. 1154 plasser. Et oversalg, slik som på Frogner, er ikke tilfellet i Nordre Aker, opplyser Bymiljøteten til Nordre Aker Budstikke. Vi har bedt om tall på hvor mange tillatelser som er solgt i bydelen.

– Hvor mange beboere i det nye området i Nordre Aker har nå søkt om beboerparkering, og fått dette innvilget? Har noen blitt avslått?

– Vi har frem til nå gitt 232 automatiske tillatelser. Automatiske tillatelser er søknader som oppfyller alle vilkårene. I tillegg har vi noen søknader som må behandles manuelt. Disse vil få svar fra oss så snart de er behandlet, svarer Marianne Solhaug Mølmen, prosjektleder for Beboerparkering i Bymiljøetaten.

– Er det noen deler av dette området som skiller seg ut med mange flere eller færre søknader enn andre?

– Det ser ikke ut til at det er et område som skiller seg så mye ut en andre.

ANNONSE

– Hvor mange beboerparkeringsplasser er det totalt i de områdene som fikk beboerparkering i Nordre Aker i 2018, og hvor mange tillatelser er p.t. aktive der?

– Det er 1154 beboerparkeringsplasser innenfor det området som fikk beboerparkering i 2018. I tillegg utvides området nå med 1039 nye beboerparkeringsplasser. Det var 654 kjøpte tillatelser i perioden 1.1.2018-31.12.18. Det er 610 aktive per dags dato på eksisterende områder og 232 aktive på de nye områdene. Totalt 842 aktive tillatelser i Nordre Aker per dags dato, sier Solhaug Mølmen.

Fjernes

Det vil imidlertid bli en reduksjon i parkeringstilbudet i nær fremtid. I Eventyrveien i Ullevål hageby reguleres nå den drøyt 460 meter lange veien med sykkelfelt, og dermed ryker parkeringsplassene:

Planen er at dette skal skje i løpet av oktober.

I tillegg vil Tåsenveien mellom Voldløskka og Nordbergveien bli parkeringsfri når det også anlegges sykkelfelt her, trolig starter det sterkt forsinkede arbeidet senere i år. Enn så lenge er parkeringen i Tåsenveien "fritatt" for betaling.

ANNONSE

Innføringen av beboerparkering i nye områder i Nordre Aker, har vist at flere veier som fikk dette i 2018 ikke oppfyller breddekravet på 5,5 meter, som Bymiljøetaten søker å ha. Kravet er satt fordi det skal være 3,5 meter fri veibredde, slik at blant annet utrykningskjøretøyer kan passere fritt.

Vi spurte derfor:

– Dersom dere kommer til at noen av veiene som tidligere har fått beboerparkering viser seg å være for smale, vil de risikere å bli skiltet om til parkering forbudt nå?

– I første omgang vil vi fokusere på de strekningene som har fått parkeringsforbud, og se om våre målinger her er feil. Vi vil gjerne ha med beboerne på disse oppmålingene, slik at vi sammen kan se hva som er riktige mål. Hvordan vi skal gjøre dette rent praktisk med invitasjoner, må vi komme tilbake til, sa seksjonssjef Skiltmyndighet i Bymiljøetaten, Freddy Leithe, i saken du kan lese her.

Beboerparkering koster i dag 3600 kroner per år for bensin- og dieselbiler, og 600 for elbiler. I sitt forslag til 2021-budsjett vil byrådet øke prisene med 50 prosent.

ANNONSE

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE