ANNONSE
ANNONSE
Nordre Aker Budstikke

Produksjonen stoppet:

Må vente med å legge rød asfalt

Bymiljøetaten oppgraderer sykkelfeltene i Sognsveien og Klaus Torgårds vei på Sogn. Foto: Christian Fredrik Borg

Den siste uka har det også blitt innført forkjørsregulering av Sognsveien og Klaus Torgårds vei.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE

SOGN: Arbeidet i Sognsveien og Klaus Torgårds vei begynte i oktober. Det meste skal etter planen avsluttes i løpet av denne måneden, ifølge Bymiljøetaten.

Sykkelfeltene på strekningen skal oppgraderes og bli røde. Dessuten vil de gjøres bredere i Klaus Torgårds vei.

Prosjektet skal også øke bredden i kjørefeltene forbi Nordberg studentby for å unngå at busser bruker sykkelfeltene.

«Vi gjør i tillegg mindre innstramminger i enkelte kryss og avkjørsler, og samtlige gangfelt og bussholdeplasser vil få taktile ledelinjer», skriver Bymiljøetaten om prosjektet på sine nettsider.

ANNONSE

Det er på denne strekningen sykkelfeltene oppgraderes og det innføres forkjørsregulering. Foto: Bymiljøetaten

Venter på asfalt og belysning

Presseansvarlig i Bymiljøetaten, Monica Thorud Olsen, oppdaterer denne uka om status for prosjektet.

– Kantsteinsarbeidene i Klaus Torgårds vei er ferdige, og i Sognsveien er kantsteinsarbeidene helt i sluttfasen. Det gjenstår i tillegg noe asfaltering, etablering av ledelinjer og veioppmerking, sier hun.

Sykkelfeltene skal få rød asfalt i begge retninger, men det lar vente på seg. Foto: Christian Fredrik Borg

Foreløpig er det ikke utført forbedring av belysningen. Årsaken skal være at det utføres av en separat aktør.

– Produksjonen av rød asfalt ble avviklet for sesongen ved utgangen av oktober, så enkelte partier av sykkelfeltene vil få rød asfalt til våren, opplyser Olsen.

ANNONSE

Forkjørsrett

Nylig ble det også innført forkjørsregulering på strekningen i Klaus Torgårds vei fra Torgny Segerstedts vei og Sognsveien til Carl Kjelsens vei.

– Forkjørsregulering er innført, og det er gjort klart for veioppmerking med vikelinjer og sykkelkryssing gjennom kryss, bekrefter Bymiljøetatens presseansvarlige.

Nylig ble det innført forkjørsregulering av Sognsveien og Klaus Torgårds vei. Foto: Christian Fredrik Borg

Bakgrunnen skal være å bedre fremkommeligheten for busser og tydeliggjøre vikepliktsforholdene.

ANNONSE

Bymiljøetaten har tidligere opplyst i et brev at de vil måle effekten på fart ved å gjennomføre hastighetsmålinger.

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE