- Med denne blir jeg beskyldt for å jukse!

LITE BATTERI: Espen Bjerk på el-sykkel. Som vi ser, er batteriet omtrent på størrelse med en drikkeflaske på stanga.

På vei hjem fra jobb freser Espen Bjerk enkelt forbi de best trente syklistene oppover Grefsenveien. Det hender han blir anklaget for juks!

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 04.09.2012 kl 11:09

STORO: Industridesigner Bjerk har lang fartstid hos Buddy, der han blant annet jobbet med design på el-biler. Han har slett ikke gitt seg med elbil, men er nå minst like opptatt av el-sykler, el-scootere, el-motorsykler.

På vei opp


Bjerk er i det hele tatt svært opptatt av elektrisitet som et miljøvennlig alternativ, og han forteller at el-sykler nå er i ferd med å få fotfeste i Norge, til tross for at det foreløpig selges bare rundt 2.500 el-sykler i året her til lands, noe som er en beskjeden andel av det totale sykkelsalget på 400.000 årlig.

I flere andre europeiske land har el-syklene slått langt bedre an allerede. Ifølge Bjerk er 40 prosent av syklene som selges i Nederland, batteridrevet.

- Elektriske tohjulinger er blitt min greie, sier han og peker rundt i den lille butikken sin, Electric Vehicle Oslo, som ligger noen få meter ovenfor Storokrysset. Her ser han syklistene kjempe seg oppover Grefsenveien i ganske stort antall.


Miljø- og helsevennlig


Bjerk mener at langt flere ville droppet bilen og valgt sykkel om de hadde testet en el-sykkel.

- Jeg hører at det er mange som gjerne vil slippe å kjøre bil til og fra jobb. Samtidig er det mange som ikke ønsker å komme supersvette på jobb. Det er også mange som har veldig lang og slitsom vei til jobb, sier Bjerk. Han mener at det for mange kan være en helsegevinst å skaffe seg el-sykkel, i forhold til vanlig sykkel.

- Helsegevinsten kommer raskere fordi man sykler mer med en el-sykkel, mener han.

Bjerk, som bor på Kjelsås, setter selv stor pris på hjelpen han får oppover Grefsenveien, og det har hendt mer enn én gang at de ivrigste syklistene, de med pulsklokke, tights og Birken i blikket, blir irriterte når han tråkker uanfektet forbi.

- Jeg har blitt beskyldt for å jukse, ja, smiler han.


Stadig bedre


Bjerk forteller at det har skjedd mye med el-syklene de siste årene. Kvaliteten har kommet seg, vekten på batteriene har gått ned, mens varigheten har økt.

- Hvordan er det med driftssikkerheten på disse syklene?

- Dette er relativt dyre sykler av høy kvalitet. De må tåle all slags vær i Norge, sier han.

- Hva med vekten? Fungerer de som vanlige sykler når batteriet er tomt?

- Ja, det gjør de. Denne her for eksempel, veier 16 kilo, sier han og peker på en lekker sak i karbon - riktignok til en pris på godt over 20.000 kroner.

Men det fins andre varianter som er langt billigere enn det, kan vi se i butikken. Felles for alt hos Bjerk at det går på batteri, kan lades opp og er godt for miljø og helse.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...