Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Museumsdirektør Frode Meinich er over snittet interessert i modelltog, og er entusiastisk over at museet endelig har en modelljernbane på plass igjen. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Åpner ny, stor modelljernbane:

Ingen grunn til å kjede seg i helgen

24 kvadratmeter ny modelljernbane, med masse «tilbehør»: – Vi er skikkelig stolte her nå, understreker direktør Frode Meinich ved Teknisk museum.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 06.02.2020 kl 09:23

KJELSÅS: Offisiell åpning av Teknisk museums nye stolthet, en gedigen modelljernbane, er lørdag 8. februar klokken 13.00. Akkompagnert av Jernbanens musikkorps, vil direktør Frode Meinich fortelle om modelljernbanens rolle og jernbanedikt, og som rosinen i pølsa serveres boller og saft fra en original togpølsetralle, står det blant annet i Teknisk museums pressemelding.

Barna som dukker opp på lørdag vil få oppgaven med å høytidelig åpne banen, en vil også få lov til å trykke på knappen for å sette det hele i gang.

«Modelljernbanen har fire tog som kan kjøre samtidig med ulikt antall vogner. Det skjer noe hele tiden når banen går, så det gjelder å følge med på alle tog og biler som beveger seg. Ryktet internt på museet går også om at teknikerne på museet tar sikte på å overraske publikum med små historier. Fantasiverdenen kan altså endre seg litt fra gang til gang. Kanskje noen av bygningene minner om Regjeringskvartalet, når museet åpner utstillingen med samme navn, 25. februar? Eller kanskje det arrangeres et demonstrasjonstog for klima når museet åpner den nye klimautstillingen i slutten av mai?» frister museet.

Teknisk ansvarlig må trå til når en av de selvkjørende bussene trenger litt hjelp. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

I tillegg er det selvkjørende biler og busser i modellen, et imponerende tivoli og mye mer.

– Supplerer museet på en flott måte

Nordre Aker Budstikke fikk komme innom på en forhåndsprøvekjøring av den store modelljernbanen i andre etasje på Teknisk museum på Kjelsås. Helt siden i høst har det vært jobbet med å få modelljernbanen opp og gå, bokstavelig talt:

– Et Teknisk museum bare ha en skikkelig modelljernbane. Dette supplerer museet på en flott måte. Vi tror dette er en av Norges mest innholdsrike modelljernbaner i Norge, sier Frode Meinich, direktør ved Teknisk museum.

Museumsdirektør Meinich tett på moroa. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

– Som en motvekt til «skjerm», hvor det meste foregår i dag, så tilbyr vi en levende opplevelse for små, mellomstore og store. Her er det noe som beveger seg, og som man kan se fra flere vinkler. Her er det mange små tablåer. Man bør nesten se den flere ganger, for her er det så mye å oppdage, inviterer Meinich, som avslører at han selv er en modelljernbanefantast, faktisk med egen modelljernbane, hengende i taket - over spisestua hjemme (!).

Facelift

Det har også tidligere vært en modelljernbane på museet, for rundt 20 år siden. Men den var så gammel og sliten at den ikke kunne settes i drift igjen. Horten bilmuseum, som var privat eid, ble stengt høsten 2018 etter å ha blitt drevet på dugnad i en periode. Teknisk museum fikk i den anledning tilbakeført flere biler som var utlånt til Horten. Samtidig fikk museet anledning til å legge inn et bud på denne modelljernbanen, som var i bilmuseets eie.

LES OGSÅ: Også det gamle vannhjulet på Teknisk museum er i ferd med å bli satt i drift igjen

Opplev modelljernbanen i denne videoen:

Den er bygget på profesjonelt vis av Horten modelljernbaneklubb for Horten bilmuseum. Den ble ferdig i 2003, og ifølge museet med svært høy standard. Banen har fått en «facelift» før den nå kan oppleves på Teknisk museum. En av de opprinnelige modelljernbanebyggerne har gitt gode råd og bistand i prosessen.

– Den har jo kostet litt. La oss si at utgangspunktet var opp mot 100.000 kroner. Så har det blitt litt tilleggsutstyr med mer underveis, kan Meinch røpe, og benytter anledningen til å takke museets venneforening for støtte til det nye prosjektet.

Vi fik kogså en kikk på innsiden av modellen, og her avsløres hemmeligheten for hvordan toget "klatrer" oppover inni tunnelene. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

– Vi er skikkelig stolte

Før banen kunne tas med inn i museet, og etter en omfattende transportoperasjon, fikk den en runde i museets varmekammer for å være sikker på at den ikke skulle dra med seg «museumspest» i form av skumle småkryp og skadedyr gjemt i landskapet.

– Vi er skikkelig stolte her nå, understreker direktør Frode Meinich ved Teknisk museum, og nyter synes av den nye og imponerende installasjonen på museet på Kjelsås.

Her kan du bla deg rundt i bildeserien:

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...