Ja til hagekoloni og sykkelvei: Lag ny trasé for fotgjengere!

Befaring ved gruppeleder Bente M. Larsen (Ap) og leder i Sogn Hagekoloni Brynjar Bjerkem ved Kolonihagestien. Foto: Privat
MENINGER: – En grønnere by med plass til alle, skriver bydelspolitiker Bente M. Larsen (Ap). Bydelsutvalget vedtok å anbefale å legge om gangveien langs ring 3, når det skal etableres ny sykkelvei. (Les hele vedtaket nederst i kommentaren).
Publisert: 12.05.2019 kl 07:55
Bydelsutvalget i Nordre Aker har i sitt møte 9. mai gitt innspill til detaljreguleringen for oppgradering av gang- og sykkelvei som er planlagt å gå langs Ringveien forbi Sogn Hagekoloni.
LES BAKGRUNN: Deler av kolonihagen må ofres for å få mer sykkelvei
Statens vegvesen har forslått å omregulere kolonihage – grøntareal for å få på plass sykkelfelt langs Ring 3. To viktige miljøtiltak settes på denne måten opp mot hverandre! Slik trenger det ikke å være.
Bydelsutvalget har foreslått en løsning hvor ny sykkel- og gangvei kan anlegges samtidig som at hagekolonien berøres minst mulig.
Bydelsutvalget ser frem til en utbedring av gang- og sykkelvei på strekningen Universitetskrysset-Tåsenlokket, og at gang- og sykkelvei anlegges i tråd med Oslostandarden der dette er mulig.
Bydelsutvalget besluttet på bakgrunn av innspill fra Sogn Kolonihage en løsning hvor sykkelveien vil kunne gå i foreslått bredde langs Ring 3, men at gangveien i stedet følger dagens trasé fra den nye gangbroen til Ullevål T-banestasjon og ned langs Kolonihagestien rundt kolonihagen. Dette er i dag en godt vedlikeholdt gang- og sykkelvei, men er for smal for dagens sykkelstandard og fart. Denne foreslås omgjort til kun gangvei. Gangveien må skiltes godt ved en slik delt løsning.
Denne løsningen vil gi fotgjengere en langt tryggere og hyggeligere trasé fra Ullevål og rett til inngangsporten for Domus Athletica og videre til Forskningsparken. Traseen vil dessuten gå forbi lokalt næringsliv på vei til t-banen og forbinde trafikk til/fra t-banen på en mer naturlig måte. Det vil samtidig bety at kolonihagen tilnærmet vil slippe å avgi område.
Jeg håper bydelen får gjennomslag for denne løsningen i Bystyret. Et forslag som ivaretar både behovene til hagekolonister og syklister! Begge deler er viktige for å skape en grønnere by med plass til alle.
Bydelsutvalgets vedtak 9. mai 2019
Bydelsutvalgets enstemmige vedtak i Sak 84/19 Ring 3 - Sykkelvei/fortau Universitetskrysset-Tåsenlokket - Offentlig ettersyn av detaljregulering - Innspill:
Bydelsutvalget ser frem til en utbedring av gang- og sykkelvei på strekningen Universitetskrysset-Tåsenlokket, og at gang- og sykkelvei anlegges i tråd med Oslostandarden der dette er mulig. Bydelsutvalget mener at kolonihagen bør bevares slik den er i dag og støtter ikke forslaget om å ta areal fra kolonihagen til fordel for gang- og sykkelvei. Bydelsutvalget mener at det må gjøres unntak fra Oslo-standarden forbi kolonihagen slik det er foreslått ved Bergbanen. Bydelsutvalget ber derfor om at en løsning hvor sykkelveien legges langs Ring 3 som foreslått, men at gangveien i stedet følger dagens trasé fra den nye gangbroen til Ullevål T-banestasjon og ned langs Kolonihagestien rundt kolonihagen, som allerede er en godt vedlikeholdt gang- og sykkelvei, og at denne omgjøres til kun gangvei. Gangveien må skiltes godt ved en slik delt løsning. Adkomst for Brann- og redningsetaten må ivaretas. Bydelsutvalget kan ikke se at foreliggende planforslag gir løsning på kryssing av Ring 3 ved Universitetskrysset (kobling mot vedtatt kryssing gitt i rekkefølgebestemmelse for Rikshospitalet). Dette må derfor innarbeides i planene. Bydelsutvalget etterlyser beskrivelse av støyskjerming for gående og syklende på hele strekningen. Det samme forholdet gjelder for skjerming av torg- og møteplass ved Ullevål stadion. Det må anlegges støyskjerm mellom bilvei og sykkelvei for å gi tilnærmet holdbare forhold for disse trafikantene og publikum. Det er ikke akseptabelt å ferdes på denne strekningen uten slik skjerming. Bydelsutvalget vil påpeke at det også mangler støyskjerming mellom bilvei og sykkelvei på strekningen Maridalsveien-Sinsenkrysset. Også på denne strekningen må det settes opp støyskjerm for å avhjelpe støy- og støvplager.
DELTA I DEBATTEN! Send ditt innlegg til meninger@nab.no.