Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Kjære byråd. Den trafikale situasjonen på Grefsen og Kjelsås er ubeskrivelig

5. februar klarte ikke disse to bussene å passere hverandre i Kjelsåsveien. Da ble det bom stopp i trafikken. Foto: Kristin Tufte Haga (Arkivfoto)

DEBATT: Vi har spurt før og vi spør igjen: Hvor er den helhetlige planen fra Bymiljøetaten og Byrådet som skulle sikre en trygg og miljøvennlig trafikkavvikling på Grefsenveien under ombyggingen?

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 06.03.2019 kl 18:12

Dårlig brøyting, gravinger og stenginger gjør det ufremkommelig – ikke bare for bilene, men kanskje særlig for fotgjengere, syklister, rullestolbrukere, gåstoler, barnevogner etc. At småveiene ikke brøytes er jo ikke noe nytt, men når hovedveien er stengt må småveiene brukes for å komme frem.

For oss som bor i området, virker det som om Byrådet og Bymiljøetaten har «glemt» at Grefsenveien er under bygging og at det innebærer at vi må ta oss frem i andre gater. Dette har gjennom vinteren gitt mange utfordringer som går på sikkerheten løs. Hvem vet at det står et skolebarn bak den snøhaugen ved krysset?

Ingeborg Briseid Kraft og Anne Marstein, Nordre Aker Venstre. Foto: NORDRE AKER VENSTRE

Hva gjør vi når vi møter en motgående bil hvor det ikke er mulig å passere hverandre? Hvordan skal renovasjonsbilene komme frem til husene? Hva med fremkommeligheten for utrykningskjøretøy?

Sånn kan vi fortsette å ramse opp utfordringer. I tillegg har det manglet på informasjon. Plutselig blir en gate stengt – ingen informasjon, en gate enveiskjørt – ingen informasjon. Adkomster til næringsdrivende i området blir stengt, med de konsekvenser det får for forsvarlig forretningsdrift. Får disse tilstrekkelig informasjon? Nei! Vi har spurt før og vi spør igjen: Hvor er den helhetlige planen fra Bymiljøetaten og Byrådet som skulle sikre en trygg og miljøvennlig trafikkavvikling på Grefsenveien under ombyggingen?

Buss for trikk i Kjelsåsveien har ikke vært noen suksess. Det har vært flere kollisjoner, og dårlig måking fører til at bussene kjører opp på fortauene når de møter trafikk - fortau som er skolevei for barna på Kjelsås og på Disen. Dette kunne vært unngått dersom man hadde laget en helhetlig plan og stilt seg de rette spørsmålene i forkant: Bør det innføres 30-sone i hele Kjelsåsveien? Er veien egentlig bred nok til to busser? Ruter mente det ikke var plass for to busser å møtes, mens Bymiljøetaten mente det gikk fint. Ruter fikk rett. Konsekvensene av at toveiskjøring ikke er mulig, burde vært vurdert slik at man hadde hatt en plan B.

Vi etterlyser en dokumentert og helhetlig plan nå i forbindelse med utbyggingsprosjektene og forventer at det iverksettes avbøtende tiltak for å minimere ulempene. Vi vil også se en plan for den fremtidige situasjonen i Grefsenveien og Kjelsåsveien. De uheldige sidene ved utbyggingen er ikke tilstrekkelig belyst og vi føler oss ikke trygge på at de tiltak som nå er iverksatt med enveiskjøringer og stenginger bygger på en gjennomarbeidet plan som sikrer et trygt og levelig trafikkmiljø.

DELTA I DEBATTEN! Send ditt innlegg til meninger@nab.no!

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...