Vil kjempe for tryggere skolevei:
Ber om lysregulert kryss her

Foreldrene ber om tryggere skolevei til Fernanda Nissen skole, og vil ha lysregulering i krysset Grefsenveien og Birch-Reichenwalds gate, fra venstre Monica Tjernsmo, Gry Aglen og Anna Birgitta Ledang. Foto: Kristin Tufte Haga
– De anerkjenner jo behovet, sier foreldrene om Bymiljøetatens uttalelser om planene for veien.
Publisert: 11.02.2021 kl 07:30
Sist oppdatert: 11.02.2021 kl 09:53
SANDAKER/NYDALEN: Nylig sendte foreldre til barn ved Fernanda Nissen skole brev til Bymiljøetaten, om skoleveien for elever boende øst for Grefsenveien. Fernanda Nissen skole har elever fra området rundt Nydalen, både fra bydel Nordre Aker og fra bydel Sagene.
Der skriver de blant annet:
«Dagens elever tilhørende Fernanda Nissen skole som er bosatt øst for Grefsenveien er i dag nødt til å krysse den trafikkerte Grefsenveien. Denne veien er en fartsåre med et komplisert trafikkbilde. En vei å sammenligne seg med som har et tilsvarende trafikkbildet er Trondheimsveien på andre siden av Thorshovdalen (sic.). Ettersom barna blir større ønsker de å kunne gå selv til skolen, og vi foreldre må lære opp barna hvordan trafikken skal tolkes. Det vi ser når vi følger barna er at mange biler ikke venter når de ser at myke trafikanter står og venter for å krysse veien ved fotgjengerfeltet. Det er i tillegg til biler, mye trafikk med trikken. Ettersom krysningspunktet ved Birch Reichenwalds gate er mindre komplisert enn Storokrysset så er dette et helt naturlig skoleveivalg for de fleste barna i dette området.»
Videre står det at foreldrene ønsker at det skal etableres et lyskryss i krysset Grefsenveien/Birch-Reichenwaldsgate.
«Dette har det allerede vært i mange år i Trondheimsveien; både ved Rosenhoff og lenger ned i Trondheimsveien. Et lyskryss her vil gjøre krysningen av veien betydelig mer oversiktlig enn sånn som situasjonen er nå. Ved et lyskryss må biler og trikken stoppe for at barna skal kunne gå over veien, og barna er ikke avhengig av vurderingen til hver enkelt sjåfør. Med det nye området Grefsen stasjonsby hvor det har blitt bygd opp mot 1000 leiligheter hvor hvert skolebarn kretser til Fernanda Nissen skole i tillegg til barna som bor i de omliggende borettslagene, vil dette være skoleveien for barna som vokser opp i dette området; ikke bare for dagens barn, men også for fremtidens barn.»

Krysset Grefsenveien og Birch-Reichenwalds gate, og hvor Sporveien nå oppgraderer trikkelinjene. Foto: Kristin Tufte Haga
Nordre Aker Budstikke møter flere av foreldrene ved det omtalte krysset. Grefsenveien fra Sandaker til Storo er under oppgradering, og per nå står det en trafikkvakt i krysset. Det er heller ikke synlige gangfeltstriper over Grefsenveien fra Birch-Reichenwalds gate.
– Det er mange barn som bruker denne ruta som skolevei til Fernanda Nissen skole. Da kommer de rett på skolen lenger bort. Nå er det heldigvis en vakt som passer på i Grefsenveien (Sporveien oppgraderer trikkesporene i Grefsenveien, journ. anm.). Vi henvendte oss også tidligere til Bymiljøetaten og ba om bedre sikring ved krysning av Grefsenveien, sier Anna Birgitta Ledang, Monica Tjernsmo og Gry Aglen, tre av foreldrene som har undertegnet brevet til Bymiljøetaten.
Men foreldrene tenker mer langsiktig:
– Vi ber nå om om at krysset blir lysregulert. Grefsenveien er svært trafikkert. Nå er det arbeider her, og gjennomkjøring forbudt for bilister, men vi har jo erfart hvordan trafikken er her ellers. Dette er noe vi vil kjempe for. Skoleveien for barna til Fernanda Nissen er ikke trygg nok, og særlig er krysningen av Grefsenveien en utfordring, understreker de.
Bymiljøetaten
Bymiljøetaten viser til at det på nevnte sted er fortau på begge sider.
– Trafikkmengden er relativt sett moderat. Krysningslengden er kortere enn på svært mange andre steder i byen. Stedet er ikke på bydelens liste over prioriterte trafikksikkerhetsutfordringer, men det er bra at folk som ser behov for tryggere veier, tar kontakt med bydelen sin, ifølge senior kommunikasjonsrådgiver Guro Birkeland Tangen.
Hun fortsetter:
– Per i dag ser vi ikke behov for lysregulering i det omtalte krysset. Når det gjelder ny reguleringsplan som Bymiljøetaten starter arbeidet med i løpet av inneværende år, vil det nok bli foreslått signalanlegg i krysset Grefsenveien og Birch Reichenwaldsgate. Reguleringsplanen tar høyde for videre utvikling av området og flere mennesker som ferdes. Det vil imidlertid ta fire til fem år før et slikt permanent anlegg er på plass da reguleringsplanprosesser som kjent tar tid og skal tilrettelegge for fremtiden.
Bymiljøetaten sier likevel at de tar foreldrenes bekymring alvorlig og vurderer løpende trafikksikkerheten langs skoleveiene.
– Myke trafikanter og skoleveier prioriteres i arbeidet vårt med trafikksikkerhet. Vi inviterer alle bydeler til å komme med prioriterte innspill om lokale trafikksikkerhetsutfordringer. Basert på innkomne innspill gjør vi en årlig helhetlig, faglig vurdering av forslagene, og prioriterer innenfor rammene av krav, føringer og budsjett. Vårt arbeid med å sette opp tiltak for 2021 er i gang, og vi legger til rette for at de mest risikoutsatte stedene i byen prioriteres.
– Skuffet
Foreldrene synes det er fint at Bymiljøetaten har lagt planer for lysregulering i krysset.
– Men vi er likevel skuffet over at de ikke vil lysregulere nå. Ettersom Bymiljøetaten sier at det nok vil bli foreslått signalanlegg i ny reguleringsplan, anerkjenner de jo behovet. Skolen åpnet allerede i 2016, så det blir lenge å skulle vente i ytterligere fem år. Selv om krysningslengden er kort sammenlignet med andre plasser, så er det jo i tillegg til biler også trikken. Og både trikken og biler kjører relativ raskt, særlig de som kommer kjørende nedover fra Storo. Til sammenligning er det jo satt opp lysregulering i Kristoffer Aamots gate. Vi kommer til å fortsette med å jobbe for at en lysregulering kommer tidligere enn om fem år, avslutter de.
I denne lenken kan du kart over prioriterte trafikksikkerhetstiltak i 2020, og ifølge Bymiljøetaten jobber de nå med oversikten over hvilke tiltak som prioriteres i 2021.
Kommunikasjonsrådgiver Birkeland Tangen viser også til prosjektet Hjertesone, som gjelder trafikksikkerhet rundt skoler.
Nyhetsbrev:
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!