Klar, ferdig, gå – og sykle!
Et midlertidig busskur gjør at den mest trafikerte rampen på den nye gang- og sykkelbrua på Ullevål ikke har åpnet som planlagt.
Publisert: 02.05.2019 kl 11:40
Sist oppdatert: 02.05.2019 kl 11:53
ULLEVÅL: 1. mai var satt som den "offisielle" åpningsdatoen for gang- og sykkelbrua som erstatter den gamle røde, over Ringveien ved Ullevål stadion. Arbeidene har pågått i lang tid, og i april åpnet noen av rampene til brua, som er 6,5 meter bred og har egne felt for gående og syklende – den er i omfang noe helt annet enn den gamle.
Universell uforming
Prisen for brua, som bygges av Statens vegvesen, skal være rundt 300 millioner kroner.
– Den er bredere fordi det nå blir egne felt for både gående og syklende, den får et tett dekke og belysning integrert i rekkverket. Sammen gir dette både gående og syklende en større trygghetsfølelse, forenkler vedlikehold av brua og er bedre rustet til å håndtere store folkemengder i forbindelse med arrangementer på Ullevaal stadion, har prosjektleder i Statens vegvesen, Anders Aaram, tidligere fortalt Nordre Aker Budstikke.
Og grunnen til at rampene nå er lengre enn tidligere skyldes ifølge Aaram at det blir lavere stigning tilpasset universell utforming.
– Det igjen betyr at den blir bedre å bruke for flere.
Stengt fra vest
Brua har "armer" over Ring 3 – fra Sognsveien ved Blindern vgs. i nord, til retning t-banen i sør. Det går også ramper langs ringveien fra Ullevaal stadion i øst, over på- og avkjørselen fra Sognsveien til Ring 3, og ned langs Sogn Hagekoloni i retning vest.

Ny bru over Ring 3 ved Ullevål. Slik skal den ifølge illustrasjonen se ut når den er helt ferdig. Foto: EFLA / BEaM
Nå er feltene for gående og syklende malt opp, og rampene åpne – bortsett fra den som går i vestlig retning ned mot kolonihagen.
– Her har vi valgt å vente med å åpne til vi kan legge hele sykkelveien tilbake i opprinnelig trasé, sier prosjektleder Aaram til Nordre Aker Budstikke 2. mai.

Fortsatt er den vestlige rampen langs ringveien, i retning kolonihagen, stengt. Foto: Kristin Tufte Haga
På den østlige siden, ved Ullevaal stadion, mangler det nemlig asfalt på et omlag 20 meter langt strekke, samt at det midlertidige busskuret, som sperrer halve sykkelveien, ennå ikke er fjernet.
Dermed er rampen fra vest fortsatt stengt, for å hindre at det store antallet transportsyklister fra vest langs ringveien skulle havne i bunnen av den dårlig sykkeltilrettelagte østlige rampen.
– Det har rett og slett å gjøre med trafikksikkerheten og fordi vi venter høy hastighet på syklistene som kommer over vestfra på den ny brua, sier byggeleder Ola Robøle.
Dermed opprettholdes omsyklingstraseen rundt brua, som har vært i bruk under byggeperioden, enda en stund.
Ifølge byggelederen vil arbeidene med fjerning av skur og asfaltering av det siste strekket begynne førstkommende mandag, og dermed kan hele brua trolig åpnes fredag neste uke. Byggelederen tar forbehold om at uforutsette ting kan skape forsinkelser.
Siste rest av rød bru forsvinner
Fortsatt står deler av den røde stålbrua igjen midt i den nye konstruksjonen.
– Men den skal, som resten av den gamle brua, fjernes. Den skal løftes ned og ikke stå igjen som en musumsgjenstand, forsikrer Aaram.
Fjerningen krever imildertid at kjørefeltene stenges mens brua løftes ned, demonteres og lastes på lastebil. Statens vegvesen vurderer når dette kan gjøres for å være minst mulig til hinder for vanlig trafikk.
Samtidig vil stengingen av bilveien under gi tilgang til deler av konstruksjonen man vanligvis ikke kommer til, slik at fjerningen skal koordineres med annet arbeid som skal utføres. Arbeidene vil bli gjort i løpet av en natt, trolig på en rød dag i slutten av mai.
Se video fra vår tur på brua i april, her!
Meld deg på nyhetsbrev
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!