Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Kristians (19) elbil gjør 0-100 kilometer i timen raskere enn Tesla

RACERBIL: Tidligere Nydalen vgs.-elev Kristian Løvås Svalland i Revolve NTNU har vært med på å utvikle den elektriske racerbilen som til sommeren skal konkurrere med 110 andre biler i England. Foto: REVOLVE NTNU

– Jeg trodde Olabilen jeg lagde som tiåring var det nærmeste jeg skulle komme å lage en bil, sier Kristian Løvås Svalland. Nå har den tidligere Nydalen vgs.-eleven produsert en superlett elbil ved NTNU. Til sommeren skal den konkurrere i England.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 05.05.2015 kl 15:32

TRONDHEIM/NYDALEN: Det var som elev ved Nydalen videregående skole at Kristian Løvås Svalland (19) for alvor fattet interessen for teknologi og utvikling.

Men å bli bilprodusent?

– Jeg har egentlig aldri hatt noe særlig interesse for biler, annet enn som bakgrunn på pc-en, forteller 19-åringen, som studerer fysikk og matematikk, på telefon fra Trondheim.

Men det var inntil han ble NTNU-student og tatt opp i studentorganisasjonen Revolve, som én av 50 studenter fra 13 studieretninger.

Følg Nordre Aker Budstikke på Facebook!

Bygget bilen fra bunnen av

– Det var utrolig kult å bli tatt opp i Revolve, og få lov til å være en del av gruppa. Alle 50 har sine oppgaver, og hvert eneste medlem er kritisk for utviklingen av bilen, sier Svalland, som har hatt ansvaret for ledningsnettet i konstruksjonen.

Det siste året har gruppa jobbet dag og natt for å designe og bygge sin egen elektriske racerbil. Nå kan de endelig vise frem resultatet, som har fått navnet Vilje.

LES OGSÅ: – Hvorfor i all verden stopper trikken på Disen?

Til sommeren skal de konkurrere på legendariske Silverstone i Formula Student.

– Elbilen vår bruker 2,8 sekunder på 0-100 kilometer i timen – raskere enn en Tesla, forteller, markedssjef Magnus Buseth.

En elmotor med drøye hundre hestekrefter og en superlett konstruksjon i karbonfiber gjør at den veier kun 175 kg og har en akselerasjon som matcher sportsbiler i millionklassen.

Med unntak av elmotoren, har studentene designet alle delene på bilen selv.

– Vi har lagt ned utallige timer i simulering av aerodynamikken, for å presse bilen mot bakken og få best mulig kjøreegenskaper. I teorien kan vi kjøre opp ned i et tunneltak i 125 kilometer i timen, sier Buseth.

LES OGSÅ: Vekker denne bilen gode minner? Russeguttene ville gjøre noe annerledes, så fant de denne bilen!

Skal konkurrere på legendariske Silverstone

Til sommeren skal studentene konkurrere mot 110 andre universiteter fra 28 forskjellige land i Formula Student. De 50 studentene reiser til Silverstone i England 8.-12. juli og til Red Bull Ring i Østerrike 10.-13. august.

Konkurransen utfordrer ingeniørstudenter fra hele verden til å designe, bygge og konkurrere i sin egenbygde racerbil, alt i løpet av ett år.

I år er 30 av de 110 bilene som stiller til start elbiler. Elbiler og bensinbiler konkurrerer side om side i Formula Student, og de siste årene er det elbiler som har stukket av med seieren.

I fjor kom NTNU-laget på 8. plass blant 114 lag fra hele verden.

– Revolve ble startet i 2010, og det er andre gang vi deltar med en elbil. Vi møter sterke konkurrenter, flere som har vært med i 15 år og har lang erfaring. NTNU har imidlertid gjort det bra, veldig fort, sier Svalland.

Og til tross for hard konkurranse, har NTNU-studentene høye ambisjoner.

– Målet er å komme på pallen. Aller best hadde det vært på komme på toppen av pallen, sier Svalland.

LES OGSÅ: Hentet våpen da naboen klagde på høy musikk

Racerbilbygging blir fag

Prosjektet ble startet i 2010 av NTNU-studenter som ønsket mer praksis i studiehverdagen. Hvert år utvikles og bygges en helt ny racerbil fra bunnen av. Det er stor pågang for å bli med på laget, og søkere må sende inn søknad og gå gjennom intervju før de blir tatt opp. De 50 studentene legger ned all sin tid for å realisere prosjektet i organisasjonen som har som målsetting å utdanne Norges beste ingeniører.

– Ved å gå fra null til ferdig bil på åtte måneder lærer vi å omsette teori til praksis, prosjektplanlegging, tverrfaglig teamarbeid og ellers alt som kreves for å være i stand til å løse utfordringer vi vil møte når vi skal ut i jobb, sier prosjektleder Roy Iversen i Revolve NTNU.

Fra høsten blir racerbilbyggingen et eget fag på NTNU. Studentene som er med på prosjektet får 15 studiepoeng, som teller mot ingeniørgraden.

– Nå som racerbilbyggingen blir et eget fag har vi enda noen timer å legge ned i dette, samtidig som vi får bedre tid til å jobbe med andre fag, sier Magnus Buseth.

Kristian Løvås Svalland forteller at arbeidet med Revolve tar mye tid, og at mange nok merker det på karakterene det året de er med.

– Men det er et veldig artig prosjekt som vi lærer utrolig mye av. Alle som er med lærer litt om alt på bilen, sier han.

Og til tross for lite bilinteresse før Revolve, sier Svalland at han ikke lenger er fremmed for en fremtidig karriere i bilindustrien.

LES OGSÅ:

«Nye» Nordre Aker Budstikke

I 2015 er Nordre Aker Budstikke relansert som ny, ren nettavis på nab.no.

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt nye, gratis nyhetsbrev!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...