«Krysset har blitt en katastrofe»

25-bussen ved holdeplassen Ullevål sykehus i krysset Sognsveien-Kirkeveien. Foto: Karl Andreas Kjelstrup
Tidligere stoppet bussen på holdeplass i sykkelfeltet. Nå må bussen stoppe midt i veien for å slippe av og ta opp passasjerer, mens sykkelfeltet er laget på innsiden av bussholdeplassen.
Publisert: 22.08.2018 kl 10:55
Sist oppdatert: 28.08.2018 kl 08:23
ULLEVÅL: Det kom en mail til Nordre Aker Budstikke, om buss 25:
«Krysset Sognsveien-Kirkeveien er blitt en katastrofe etter at det er blitt omregulert. Bussen fra Lørenskog via Kjelsås, til Majorstuen, blir nå stående i lang kø i Sognsveien for å komme ned Kirkeveien. Svært få biler slipper over på grønt lys, i og med at all trafikk som skal til venstre stenger for trafikken som skal svinge til høyre, eller skal rett fram. Trikken har i tillegg eget lys. Det er utrolig at ikke sporveien reagerer, det må være frustrerende for bussførerne også. Jeg har kommet for sent til avtaler, fordi det er umulig å beregne tiden bussen vil bruke, selv utenfor rushtiden. Det må gå an å planlegge dette krysset på en måte som tar hensyn til flere brukere enn syklister»
Tryggere for syklister
Nordre Aker Budstikke tok kontakt med Bymiljøetaten om saken, som forteller om arbeidene på Ring 2, som blant annet innebærer utbedring av alle kryssene fra Blindernveien til Vogts gate.
– På Ring 2 er vi snart ferdig med å gjøre en rekke kryss tryggere og mer oversiktlige. I tillegg har syklistene fått et eget felt som gjør at de gående får fortauet for seg selv, og vi har gjort holdeplassene mer oversiktlige for de kollektivreisende. Når det gjelder krysset Kirkeveien-Sognsveien var det svært dårlige forhold for syklende, gående og kollektivreisende på holdeplassen. Sykkelfeltet i sørgående retning i Sognsveien, rett før krysset, ble benyttet av trafikanter som skulle svinge til høyre, som igjen presset syklisten opp på det smale fortauet og holdeplassen. Både før og etter ombyggingen av dette krysset var det kun ett kjørefelt, oppsummerer Lars Olav Farstad, sjefingeniør i Bymiljøetaten.
– I dette og flere kryss har vi fått på plass løsninger som er tryggere for gående, kollektivreisende og syklister, og vi har under planleggingen hatt god dialog med Ruter, legger han til.

Sykkelfeltet passerer over holdeplassen, og kjørefeltet forbi er snevret inn. Foto: Karl Andreas Kjelstrup
Bompassering
Men sykkelfeltet og oppgraderingene av kryss, som snart er gjennomført på Ring 2, er midlertidige, i påvente av en større utredning for hele strekningen fra Majorstuen til Carl Berners plass - den kan du lese mer om her.
1. mars 2019 blir det også bompengeinnkreving i blant annet Sognsveien nord for Kirkeveien.
– Når det legges bedre til rette for gående, syklende og kollektivreisende vil dette trolig medføre mindre biltrafikk på ringveien, og i tverrgående gater, tror Farstad.
– Ingen tilbakemeldinger
Vi spurte også Ruter om det er tilbakemeldinger på Buss 25 i dette krysset, om eventuelle forsinkelser:
– Vi har ikke fått noen tilbakemeldinger fra operatørene (journ. anm. busselskapene som kjører på vegne av Ruter) på akkurat dette krysset, heller ikke stikkeprøver nå viser forsinkelser spesielt på grunn av dette krysset. Men dette er et av de mer kompliserte kryssene med mye kollektivtrafikk i flere retninger. Trikken har eget lys ned Sognsveien, som blant annet skal sikre at ikke biler i Sognsveien kjører inn i siden på trikken, eller blir stående i trikkesporet når de skal svinge til venstre, østover på Ring 2, ifølge leder for kommunikasjon i Ruter, Sofie Bruun.
Ruter vil også komme tilbake med en mer grundig sjekk om det nye krysset medfører forsinkelser på busslinjen, eller ikke.
Mange hensyn å ta
– Sognsveien mot sentrum er blitt litt smalere de siste 20 meterne før krysset, men det var i utgangspunktet kun halvannet kjørefelt der fra før av. Det var derfor kun personbiler som kunne legge seg to i bredden her før, dersom de la seg godt til siden og tok litt av sykkelfeltet i Sognsveien. Linje 25 har derfor trengt hele bredden for å kunne svinge mot Majorstuen tidligere. Nå er sykkelfeltet flyttet inn på fortauet, bak passasjerene som skal ombord i bussen. Vi følger selvfølgelig med på trafikkbildet, og det er mange det skal tas hensyn til i trafikken, sier Bruun.
OPPDATERT: Mandag 27. august forteller Bruun følgende om en mer grundig sjekk, om eventuelle forsinkelser på 25-bussen:
– Vår analyseavdeling har sett på eventuelle forsinkelser i krysset Kirkeveien/Sognsveien på linje 25 før og etter omlegging av krysset. Uifra de tallene vi sitter på, kan vi ikke se at det har skjedd en endring etter omleggingen.
LES OGSÅ: Advarer mot fest her, på fredag
Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!