Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

«Krysset har blitt en katastrofe»

25-bussen ved holdeplassen Ullevål sykehus i krysset Sognsveien-Kirkeveien. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Tidligere stoppet bussen på holdeplass i sykkelfeltet. Nå må bussen stoppe midt i veien for å slippe av og ta opp passasjerer, mens sykkelfeltet er laget på innsiden av bussholdeplassen.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 28.08.2018 kl 08:23

ULLEVÅL: Det kom en mail til Nordre Aker Budstikke, om buss 25:

«Krysset Sognsveien-Kirkeveien er blitt en katastrofe etter at det er blitt omregulert. Bussen fra Lørenskog via Kjelsås, til Majorstuen, blir nå stående i lang kø i Sognsveien for å komme ned Kirkeveien.

Svært få biler slipper over på grønt lys, i og med at all trafikk som skal til venstre stenger for trafikken som skal svinge til høyre, eller skal rett fram. Trikken har i tillegg eget lys. Det er utrolig at ikke sporveien reagerer, det må være frustrerende for bussførerne også. Jeg har kommet for sent til avtaler, fordi det er umulig å beregne tiden bussen vil bruke, selv utenfor rushtiden.

Det må gå an å planlegge dette krysset på en måte som tar hensyn til flere brukere enn syklister» skiver leseren.

Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Tryggere for syklister

Nordre Aker Budstikke tok kontakt med Bymiljøetaten om saken, som forteller om arbeidene på Ring 2, som blant annet innebærer utbedring av alle kryssene fra Blindernveien til Vogts gate.

– På Ring 2 er vi snart ferdig med å gjøre en rekke kryss tryggere og mer oversiktlige. I tillegg har syklistene fått et eget felt som gjør at de gående får fortauet for seg selv, og vi har gjort holdeplassene mer oversiktlige for de kollektivreisende. Når det gjelder krysset Kirkeveien-Sognsveien var det svært dårlige forhold for syklende, gående og kollektivreisende på holdeplassen. Sykkelfeltet i sørgående retning i Sognsveien, rett før krysset, ble benyttet av trafikanter som skulle svinge til høyre, som igjen presset syklisten opp på det smale fortauet og holdeplassen. Både før og etter ombyggingen av dette krysset var det kun ett kjørefelt, oppsummerer Lars Olav Farstad, sjefingeniør i Bymiljøetaten.

– I dette og flere kryss har vi fått på plass løsninger som er tryggere for gående, kollektivreisende og syklister, og vi har under planleggingen hatt god dialog med Ruter, legger han til.

Sykkelfeltet passerer over holdeplassen, og kjørefeltet forbi er snevret inn. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Bompassering

Men sykkelfeltet og oppgraderingene av kryss, som snart er gjennomført på Ring 2, er midlertidige, i påvente av en større utredning for hele strekningen fra Majorstuen til Carl Berners plass - den kan du lese mer om her.

1. mars 2019 blir det også bompengeinnkreving i blant annet Sognsveien nord for Kirkeveien.

– Når det legges bedre til rette for gående, syklende og kollektivreisende vil dette trolig medføre mindre biltrafikk på ringveien, og i tverrgående gater, tror Farstad.

– Ingen tilbakemeldinger

Vi spurte også Ruter om det er tilbakemeldinger på Buss 25 i dette krysset, om eventuelle forsinkelser:

– Vi har ikke fått noen tilbakemeldinger fra operatørene (journ. anm. busselskapene som kjører på vegne av Ruter) på akkurat dette krysset, heller ikke stikkeprøver nå viser forsinkelser spesielt på grunn av dette krysset. Men dette er et av de mer kompliserte kryssene med mye kollektivtrafikk i flere retninger. Trikken har eget lys ned Sognsveien, som blant annet skal sikre at ikke biler i Sognsveien kjører inn i siden på trikken, eller blir stående i trikkesporet når de skal svinge til venstre, østover på Ring 2, ifølge leder for kommunikasjon i Ruter, Sofie Bruun.

Ruter vil også komme tilbake med en mer grundig sjekk om det nye krysset medfører forsinkelser på busslinjen, eller ikke.

Krysset Sognsveien-Kirkeveien slik det så ut før ombyggingen. Foto: Google maps / Ruter

Mange hensyn å ta

– Sognsveien mot sentrum er blitt litt smalere de siste 20 meterne før krysset, men det var i utgangspunktet kun halvannet kjørefelt der fra før av. Det var derfor kun personbiler som kunne legge seg to i bredden her før, dersom de la seg godt til siden og tok litt av sykkelfeltet i Sognsveien. Linje 25 har derfor trengt hele bredden for å kunne svinge mot Majorstuen tidligere. Nå er sykkelfeltet flyttet inn på fortauet, bak passasjerene som skal ombord i bussen. Vi følger selvfølgelig med på trafikkbildet, og det er mange det skal tas hensyn til i trafikken, sier Bruun.

OPPDATERT: Mandag 27. august forteller Bruun følgende om en mer grundig sjekk, om eventuelle forsinkelser på 25-bussen:

– Vår analyseavdeling har sett på eventuelle forsinkelser i krysset Kirkeveien/Sognsveien på linje 25 før og etter omlegging av krysset. Uifra de tallene vi sitter på, kan vi ikke se at det har skjedd en endring etter omleggingen.

LES OGSÅ: Advarer mot fest her, på fredag

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...