ANNONSE
ANNONSE
Nordre Aker Budstikke

Pushwagner:

Hvem var mannen, og hvorfor ser bildene hans ut slik de gjør?

Haiton Pushwagner under sin utstillingsåpning hos Bærum Kunstforening lørdag 7. juni 2014. Foto: Gulosten [CC BY-SA 3.0], via Wikimedia Commons

Du kan lære mer om den eksentriske kunstneren, som vokste opp i Humleveien på Berg, når Sogn Kultur- og Historielag inviterer til foredrag med Petter Mejlænder, mandag.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 21.02.2019 kl 11:08

ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE

ULLEVAAL STADION: Terje Brofos, bedre kjent under kunstnernavnet Pushwagner, vokste opp i Humleveien 7 på Berg. Mandag 25. februar kl. 19 kan du lære mer om mannen – og kunsten hans – i møtelokalet Solskjær på Thon Hotel Ullevaal stadion.

Det er Sogn Kultur- og Historielag som inviterer til foredraget, som holdes av Pushwagners biograf, Petter Mejlænder.

– Vi har tidligere hatt et foredrag om hans oppvekst. På oppfordring følger vi nå opp med et foredrag om kunstneren og hans kunstverk, sier Svein Kile, leder i historielaget.

Mandagens foredrag har fått tittelen: PUSHWAGNER: Hvem var mannen, og hvorfor ser bildene hans slik ut?

Oppvekst

Terje Brofos, som døde i april i fjor, levde et liv ganske fjernt fra det de fleste kjenner. Oppveksten på Berg er beskrevet i biografien som er ført i pennen av Mejlænder, og som teller over 700 sider.

ANNONSE

Pushwagner vokste opp på Berg. I ungdomsårene var han atletisk og løp fra de fleste, som 15-åring kom han til og med helt til doublefinalen i NM i tennis for juniorer.

– Boken beskriver på en fascinerende måte en usedvanlig grenseløs selvopptatt person, som ofte handler helt uten empati i forhold til andre. Han var gåtefull og sjarmerende, gal og kompromissløs. Men likevel føler du som leser i mange sekvenser empati for ham, sier Kile, om Mejlænders Pushwagner-biografi.

Moren tok med seg søsteren og forlot huset i Humleveien, uten å si noe til Terje, da han var 12 år. Han ble boende igjen alene med sin dypt alkoholiserte far, som etterhvert også utviklet demens. Spesielt dette å være forlatt av moren, forfulgte ham resten av livet og påvirket hans forhold til andre. Alltid angst for å bli forlatt.

Fra avgrunn til suksess

Brofos gikk reklamelinja på Statens håndverks- og kunstindustriskole, og senere på Statens kunstakademi. Det var i 1971 at han tok kunstnernavnet Hariton Pushwagner. Hariton etter Hare Krishna, og Pushwagner etter supermarkedenes handlevogner.

Brofos giftet seg to ganger, og ble far en gang i hvert forhold. Begge ganger folot han mor og barn, ifølge biografien. Mye av hans tilværelse var preget av fyll og narkotiske stoffer. Etter å ha passert 60 år havnet han noen år som boms og uteligger, ofte sov han ute på varmerister og under biler.

ANNONSE

De ti siste leveårene hadde Pushwagner likevel en eventyrlig suksess. En person med sosionom-bakgrunn plukket ham opp og passet på ham, men det viktigste, sier hans kusine, i boka, var lidenskapen for å bli en anerkjent kunstner.

Hariton Pushwagner. Foto: Petter Mejlænder

– Selv hans argeste kritikere har måttet medgi at han ble en betydelig kunstner. Det sies at han har utviklet et eget formspråk, som et fåtall av kunstnere klarer. Bare de blir historiske og overlever sin egen samtid. Dette formspråket gjør at vi i fremtiden kan gå inn i et rom med ulike kunstverk og lett si: «Der henger en Pushwagner», sier Kile.

– Nærmere om kunstneren og hvorfor bildene ser ut som de gjør, får dere vite på vårt møte mandag 25. februar, legger han til. Foredraget er gratis for medlemmer av historielaget, og koster 100 kroner for andre.

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

ANNONSE

ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE