Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Sjekk hva bilgale Arnfinn har gjort med sin 33. bil!

Arnfinns VW Transporter T2 Bay Window. Foto: PRIVAT

Arnfinn har hatt 33 biler siden 18-årsalderen, alle sirlig nedtegnet i eget excelark. Siste prosjekt ut ble kjøpt usett og har gjennomgått total Arnfinn-makeover inni og utenpå. Resultatet: En rålekker VW Transporter T2 Bay Window!

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

KJELSÅS: Øverst på Kjelsås ved Langsetløkka bor en mann som blant annet liker veldig godt å ta vare på gamle biler. Bilinteressen generelt er nok litt over middels stor hos denne mannen som forteller at han vel har hatt 33 biler til nå siden han fylte 18 år. Sirlig nedtegnet alle sammen i et eget excelark. 

– Ingen av de tidligere langt nyere og dyrere bilene har gitt så mange tommel opp som den jeg får på turene i mitt siste prosjekt, forteller Arnfinn Hallquist.

Foto: PRIVAT

Kanskje har du sett bilen i området Grefsen og Kjelsås i sommer?

Opprinnelig en trønder – kjøpt usett

En Volkswagen Transporter T2 Bay Window 1971-modell.

Arnfinn forteller at han ikke har hele historikken til bilen som originalt var blå, men vet at bilen hadde sine første år som trønder på Kyrksæterøyra, noen år i Trondheim, så over til Tønsberg, så til Toten, så til Sandefjord og nå altså til Kjelsås. 

– Jeg kjøpte bilen usett via finn.no i slutten av februar i år, men hentet den ikke før i starten av mai. Jeg var jo rimelig spent på om det var den berømte "katta i sekken". Men den var i bra teknisk stand, forteller Arnfinn videre.

Men selvsagt fant han flere ting som han gjerne ville fikse og som ikke kom til syne på bildene eller i teksten i finn-annonsen. 

Foto: PRIVAT

– På alle slike gamle biler er det jo ofte rust som tar dem. I hvert fall hvis de er vinterkjørt der det saltes mye. Denne var ikke det i de siste årene, så bilen var rimelig rustfri, forteller bilentusiasten.

Likevel, etter demontering av interiør og nøyere gjennomsyn av lakkarbeider utvendig, bestemte han seg for å rustbehandle utvendig og innvendig, og lakkere hele bilen. Bilen gikk fra brun til «VW weissgrün».

LES OGSÅ: Strøken bil til populær konge: Haakon VIIs første bil står på Kjelsås!

Bare måtte ta innvendig også

– Da den ble så fin utvendig, måtte jeg nesten shine den opp innvendig også, smiler Arnfinn. 

Som innrømmer at han er bilperfeksjonist. Og at det fort blir dyrt når alt skal gjøres ordentlig.

– Det er nesten litt for enkelt å sitte på disse nettstedene som har spesialisert seg på deler til slike gamle klassikere. Veldig mange nettbestillinger har gått primært til England, men også til USA.

Foto: PRIVAT

Nye deler

Han forteller videre at det doble eksosanlegget som satt på ikke var originalt, bråkte fælt og slo nedi fartsdumpene i Midtoddveien på Kjelsås. Nytt eksosanlegg ble bestilt og skrudd på.

Så låste bremsene seg på en av de første turene og det viste seg at bremser på begge sider foran måtte skiftes komplett.

Støtfangerne ble skiftet ut til skinnende chrom. Alt er nytt av interiør, ratt, kjøleskap, spotter, lydanlegg etc. Lakkeringen har han satt bort til spesialister, trekk til forseter ble bestilt fra England og benkeputer bak ble produsert og sydd på Fargerike Elverum.

LES OGSÅ: Unikt eksemplar: Var dette Grefsens første bil?

Arvet lidenskap

Hvordan blir man så utrolig interessert i retro-biler?

– Vet ikke helt!

Foto: PRIVAT

Han tenker litt.

– Kanskje litt forkjærlighet for Volkswagen fordi jeg arvet en VW gull-boble 1303 S -73 av min far, som hadde arvet den av sin far igjen, altså min bestefar, som kjøpte bilen ny. Denne står nå i garasjen tipp topp oppusset og er overført til eldste sønn her – altså fjerde generasjons eier.

– Med denne så har vi nå fire VW og det passer vel bra i nærheten av hovedkontoret til Møller, ler han.

Møller Bil, som har hovedkontor i Frysjaveien, er Volkswagen-forhandler i Norge.

En drøm?

Kanskje er også siste prosjekt et resultat av en drøm han hadde som ung?

– For meg er den en sommerbil, kanskje med surfbrett på taket, litt California style eller noe? Eller litt Woodstock og kanskje hippie style også? Jeg har hatt en slik lekebil på hylla i sikkert ti år, riktignok en split window, sier han.

Foto: PRIVAT

Rekreasjon

– Split window?

– De litt eldre med delt frontrute. Nå var tiden riktig for å realisere en av drømmene. For meg er dette også en hobby og absolutt rekreasjon. Jeg er ikke så opptatt av å eie eller bruke, men koser meg mest med prosessen og forvandlingen det er å pusse opp bil. Finne feil, tenke ut løsning, skaffe deler, utbedre og skru. Bruke hender og hode for å løse det som dukker opp.

Arnfinn har også byttet jobb, og med turnusarbeid så er det innimellom blant annet frie formiddager til å skru bil på.

– Hadde jeg hatt større plass og flere garasjer skulle jeg absolutt fortsatt virksomheten. Tips om vinterlagring for bil i nærheten av Kjelsås, Maridalen og Solemskogen skal bli belønnet, sier han.

– Hva skal du bruke bilen til fremover?

– Søndagsturer frem til midten av oktober. Da går bilen i vinterhi. Jeg kan også kjøre brudepar, kjøre folk til og fra selskaper, reklameoppdrag og annet, oppfordrer Arnfinn.

– Kanskje kjøper jeg også nye prosjekter etterhvert, og selger videre?

LES OGSÅ:

Meld deg på Nordre Aker Budstikkes nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev som kommer rett i innboksen din hver torsdag!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...