Kundene liker ikke å betale for parkering på togstasjonene
1. februar gikk det fra gratisparkering til 60 kroner i døgnet ved flere togstasjoner i Oslo. Det falt ikke i smak hos de reisende, og Bane Nor innfører nå rimeligere parkering for pendlere.
Publisert: 23.02.2018 kl 13:34
Sist oppdatert: 23.02.2018 kl 13:43
KJELSÅS / OSLO: «Bane NOR har lyttet til kundene og innfører pendlerparkering ved fire stasjoner i Oslo. Nytt parkeringstilbud innføres 9. april,» skriver Bane Nor i en pressemelding fredag.
– Vi har nå fått noen ukers erfaring med å tilby kun dagparkering ved Grorud, Høybråten og Kjelsås stasjoner i Oslo. Vi konstaterer at bruken av parkeringsplassene ved disse stasjonene har blitt sterkt redusert. Dette var ikke var vår intensjon. I tillegg har vi de siste dagene fått flere konstruktive tilbakemeldinger fra våre kunder. Budskapet har vært at pendlerne må prioriteres. Nå kommer vi derfor kundene i møte og innfører pendlerparkering ved de fire stasjonene Grorud, Høybråten, Kjelsås og Ljan, sier direktør for stasjoner Knut Ø. Ruud Johansen i Bane Nor Eiendom, i pressemeldingen.
Fra gratis til 60 kroner per dag
Fram til 9. april vil dagens parkeringstilbud ved de fire stasjonene være gjeldende. 1. februar innførte Bane Nor dagparkering ved stasjonene. Det betydde at parkering her gikk fra å være gratis til å koste 60 kroner per dag. Ved å ta betalt ville Bane Nor oppfordre togreisende som bor i nærheten av stasjonen til å bruke andre fremkomstmidler enn privatbil til stasjonen.
Ordningen skapte imidlertid reaksjoner. I Nordre Aker Budstikkes kommentarfelt ga flere lesere, som benytter seg av toget til daglig, uttrykk for misnøye med å måtte betale opp mot 1500 kroner i måneden for å parkere ved Kjelsås stasjon.

Parkeringsplassen på Kjelsås stasjon var full 15. januar. Da var det fortsatt gratis å parkere der. Foto: KRISTIN TUFTE HAGA
Pendlerparkering
9. april innføres en rimerligere betalingsløsning for pendlerne. Pendlerparkering er forbeholdt togreisende med gyldig periodebillett (ukes-, måneds- eller årskort), ifølge Bane Nor.
I Oslo gjelder bypris, og pendlerparkering koster kr. 250,- per 30-dagersperiode og kr 85,- per uke.
Pendlerparkering betales med appen «Bane NOR Parkering».
– Ved å innføre pendlerparkering, sørger vi for at de fleste parkeringsplassene ved stasjonen blir reservert for togpendlere innenfor vanlig pendlertid. Parkeringsplassene som avsettes til pendlerparkering, vil i tiden mellom kl. 05 og kl. 17 på hverdager, ikke lenger kunne opptas av andre. På kveldstid og i helgene kan plassene benyttes av alle, gratis, sier Ruud Johansen i pressemeldingen.
Dagparkering
En mindre andel av parkeringsplassene ved de fire stasjonene blir avsatt til dagparkering. Dagparkering er et tilbud til reisende som har enkeltbillett og som til tider trenger parkering. Dagparkering kjøpes i betalingsautomat. Prisen er kr. 60,- per dag i Oslo. Parkeringstilbudet er prislagt hele døgnet.
Det er profesjonelle parkeringsselskaper som skal drifte parkeringstilbudet ved de fire stasjonene. De vil kontrollere at brukerne av pendlerparkeringen har gyldig periodebillett og at parkering skjer i tråd med gjeldende regelverk. PÅ Kjelsås stasjon er det Europark som drifter parkeringsplassen.
Kjelsås
12 av 55 parkeringsplasser ved Kjelsås stasjon ligger på vestsiden av jernbanelinjen, på samme område som parkeringsplassene for besøkende til Teknisk museum. Teknisk museums parkeringsplasser er gratis.
Nordre Aker Budstikke spurte i januar Bane Nor om de hadde vært i dialog med Teknisk museum om hvordan man skulle hindre at reisende benyttet seg av gratisplassene hos museet, istedenfor å betale for dagparkering.
– Nei det har vi ikke, men vi vet at Teknisk museum informerer tydelig (skilting) om at deres plasser kun er for besøkende ved museet, svarte kommunikasjonsdirektør Kristin Paus.
Ny parkeringsstrategi
Innføringen av prislagt pendler- og dagparkering er et av flere virkemidler i Bane NORs nye, overordnede parkeringsstrategi.
– Med den nye parkeringsstrategien har vi til hensikt å kunne gi de togreisende et bedre parkeringstilbud ved stasjonene og samtidig bidra til samfunnets mål om nullvekst i biltrafikk i og rundt byene, sier Ruud Johansen.
For ytterligere å stimulere til mindre bilbruk til togstasjonene, vil Bane Nor også flere steder oppgradere parkeringsfasilitetene for sykler. I tillegg er planen på sikt å få på plass nye, teknologiske løsninger som muliggjøre en mer fleksibel bruk av parkeringsplassene ved stasjonene.
Parkeringsstrategien er tilgjengelig på Bane Nors nettside.
Bymiljøetatens snødeponi i Maridalen er brudd på drikkevannsforskriften
LES OGSÅ:
Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!