Lenger grønt her

Denne grønne pilen, mot Sinsen-rundkjøringen, varer nå lenger, i følge Statens vegvesen. Foto: NORDRE AKER BUDSTIKKE
Statens vegvesen har vært på befaring nederst i Kjelsåsveien.
Publisert: 09.01.2019 kl 17:21
Sist oppdatert: 10.01.2019 kl 09:52
SINSEN: Nordre Aker Budstikke har tidligere skrevet om lysreguleringen under Sinsenbrua:
– I dette lyskrysset er det en grønn pil inn til venstre fra Kjelsåsveien og opp til Sinsenkrysset. Dette er eneste muligheten for bilister som kommer fra Kjelsåsveien til å kjøre ut i krysset. Ved «vanlig» grønt lys må altså bilistene vente på at alle biler som kommer fra Hans Nielsens Hauges gate har kjørt, for å så kjøre opp mot Sinsenkrysset. Pilen inn til venstre er kun åpen noen sekunder før den «slukker» igjen. Dette bidrar til lang kø. Trafikken fra Hans Nielsens Hauges gate er dog begrenset, skrev Frida Folden til Sporveien, og delte med Nordre Aker Budstikke.
– Således kan man unngå at flere hundre biler går på tomgang i kø i Kjelsåsveien og langs barnas skolevei, la også Frida Folden til.
Bekymret for for mye biler
Det er Sporveien som er prosjektleder for arbeidene som nå skjer i Grefsenveien. Grefsenveien ned mot Storokrysset er også stengt for inn- og utkjøring for biler, og trafikken fra Grefsenveien har naturlig nok flyttet seg til andre veier, som for eksempel til Kjelsåsveien.
Sporveien sa også i ovennevnte sak at de hadde vært i kontakt med Statens vegvesen, som da ikke ønsket å øke tiden på det grønne lyset opp mot Sinsen-rundkjøringen. Ifølge Sporveien grunnet bekymring i for mange biler inn i Sinsenkrysset.
Men Nordre Aker Budstikke kjenner til at Statens vegvesen tidligere, og en stund før ovennevnte sak ble lagt ut, hadde justert noe lenger grønt lys ved krysset, i forbindelse med stengingen i Grefsenveien - som skjedde i begynnelsen av desember 2018.
Ny befaring
Onsdag 9. januar forteller Statens vegvesen at de har vært på befaring, og det er nye endringer:
– Lyskrysset «går» trafikkstyrt og det brukes video - radar og termisk kamera - til å registrere trafikk, slik at det gis og forlenges grønt etter definerte kriterier. Lyskrysset er egentlig to tette kryss som går delvis koordinert. Det er også bindinger mellom flere bevegelser som gjør at det av og til holdes grønt i en tilfart, uten at det er biler akkurat her, forklarer Bente Christensen i Seksjon Trafikk Oslo, i Statens vegvesen.
Hun fortsetter:
– Det er ikke gjort endringer i det første lyskrysset, nederst i Kjelsåsveien. Men vi så tilfeller der Kjelsåsveien ikke fikk utnyttet grønntiden fullt ut. Dette skjedde når tidsluken mellom bilene ble for stor mot slutten av grønntiden og lyskrysset «tror» at det ikke er mer trafikk i tilfarten. Vi justerer nå detekteringssonen og økt tillatt tidsluke mellom bilene, for å kompensere dette.
– Men derimot er det gitt mer grønt for venstresvingende fra Kjelsåsveien og opp til rampen mot Sinsenkrysset, det andre lyskrysset under brua. Vi fant også noen omløp der kjørende fra Kjelsåsveien ikke rakk fram til venstresvingen før den skiftet til rødt. Vi har derfor økt minimum grønt for denne bevegelsen og økt tillatt tidsluke mellom bilene for å sikre at det ikke blir rødt før tiden, sier Christensen.
Hun legger til at økt tid er rundt 10 sekunder mer med grønt lys, og da snakker vi om pilen opp til venstre mot Sinsen-rundkjøringen.
OPPDATERING: Følgende melding til lokalavisa fra Frida Folden torsdag morgen, om endringen: – Køen er rundt 200 meter kortere i dag, klokken 7.50, i verste rushtiden, og køen startet ved Skeidbanen. Dette hjelper masse!
Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!