Lever i verdens beste by, i verdens beste land. Så mister de alt

Varaordfører Kamzy Gunaratnam og Morellbakken-rektor Siv Lande mandag morgen. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Mandag morgen ble Morellbakken-elevene tatt imot av varaordfører Kamzy Gunaratnam. – Når ikke hver eneste én føler at de kan ytre seg, er det vårt største demokratiske problem, sa hun. Slik startet skolens «livsforberedende uke». Så ble dagen snudd på hodet.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 18.01.2019 kl 08:56

GREFSEN: Tidlig mandag morgen, og 10. klassingene på Morellbakken gjetes inn i auditoriet. På vei inn får de med seg glass med brus i gyllen farge.

Hva som skal skje, vet de lite av, før damen som sitter ved siden av rektor på første rad spretter opp, og holder en flammende appell. Fremtidens utfordringer er globalisering, urbanisering, digitalisering, det grønne skiftet og en aldrende befolkning, sier hun.

Hun heter Kamzy Gunaratnam og er varaordfører i Oslo. Hun forteller at vi er heldige, vi som bor i verdens beste by, i verdens beste land.

– Men det er et problem som bekymrer meg i Europa i dag – og kanskje også her på skolen – det er at mennesker tror mindre på politikk og politikere. Det er lettere å engasjere seg i én sak enn i et parti. Det gjør at vi mister talentfulle folk som kunne blitt dyktige ledere i fremtiden. Fremtidens statsminister kan sitte i denne salen, sier Kamzy og skuer utover de litt morgentrøtte ungdomsskoleelevene fra Grefsen.

Mandag morgen startet med Kamzys appell til elevene. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

That's life

For hva var det de var vitne til denne morgenen? Kamzy snakket om ytringsfrihet. Hvor går grensen for hva som er ytringsfrihet, og hva som er ulovlig? Er det greit å si hun ikke burde være varaordfører i Oslo fordi hun har innvandrerbakgrunn?

– Oslo får de politikerne de fortjener. Ikke alle tør å si det de mener, på grunn av hets. Når ikke alle tør å si det de mener, har vi et demokratisk problem.

Og hvem er det som vegrer seg mest for å delta i det offentlige ordskiftet?

– Det er unge jenter med innvandrerbakgrunn, sa Kamzy, og fortsatte sin appell:

– Si fra når dere ser trakasering, stigmatisering, og når noen grupper ikke tør å heve sin stemme.

Varaordføreren har nettopp sparket i gang det som skal bli en annerledes uke på Morellbakken. Det er klart for Storyline, en undervisningsform, fra Skottland, der elevene skal få lære gjennom å spille ut historien selv (se faktaboks). Temaet for den kommende uka er That's life.

Storyline

På Morellbakken er de helt i startfasen av å benytte seg av Storyline som læringsmetode. I fjor vår hadde 9. klassingene Storyline om 2. verdenskrig.

– Vi forsøker å lage en fortelling og knytte ting underveis til læreplanen. Fortellingen og historien kommer nærmere når du selv får være med og oppleve den, og ikke bare leser om noe som skjedde for 70 år siden. Krigen oppleves i dag som veldig fjern, og det er vanskelig for ungdom å skjønne hvordan det var, sa lærer Hallgeir Vige.

– Det er en måte å lære på som gir en følelse av hvordan det var å oppleve det som skjedde. En svak følelse riktignok. Men jeg har fått en mye større forståelse for hvordan det var. Man kunne ikke stole på noen, selv ikke lærerne sa Eira i 9. klasse den gangen. Les mer om det første Storyline-prosjektet på Morellbakken i 2018: Ble fratatt telefoner og nektet friminutt.

Fakta: Storyline

  • Storyline er en tverrfaglig læringsform som skaper læring gjennom aktiv elevdeltakelse. Læringsformen er utarbeidet i Skottland, og kan benyttes både i grunnskolen og videregående skole.
  • Storyline tar utgangspunkt i en bestemt fortelling som bygges opp rundt et tema. Innholdet i arbeidsmetoden kan knyttes direkte opp til kompetansemålene i læreplanen. Handlingen i fortellingen starter ved at elevene blir presentert for et fiktivt sted/miljø. Læreren skaper rammen rundt miljøbeskrivelsen.
  • Læreren introduserer ulike hendelser underveis i arbeidsprosessen, og elevene motiveres til videre arbeid gjennom nøkkelspørsmål.
  • Nøkkelspørsmålene bidrar til at elevene starter å reflektere, tenke, vurdere, undersøke, ta stilling til, løse problem og produsere svar og løsninger.

Kilde: Senter for IKT i utdanningen

Snur alt på hodet

Ideen til Storylinen That's life ble utarbeidet under et seminar i april i fjor. Siden har lærerne, i hemmelighet for elevene, utviklet konseptet, før det smalt i gang mandag morgen. Elevene er plassert i grupper, og skal innrette seg som en familie. Første oppgave var å finne jobber og boliger på Finn.no.

Diskusjonene går i klasserommene i 10. klassegangen. Hva skal man jobbe som, og skal vi bo på østkanten eller vestkanten? Det elevene ikke vet er at disse forberedelsene snart blir uten betydning.

Som familier måtte elevene velge seg relasjoner, jobb og bolig. Men lite visste de om hva som skulle skje. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

– I løpet av uka skal elevene få et litt annet perspektiv, forteller lærer Anders Rabstad-Aasen.

I Storyline skal elevene lære ved at nye elementer bringes inn i historien underveis. Dermed skulle ikke de idylliske familielivene i fine hus i Oslo vare så lenge. Senere mandag fikk elevene se filmen Skjelvet, om jordskjelvet som neste jevner Oslo med jorda.

– Familiene vil deretter bli «tvangsflyttet» når Oslo blir ødelagt, sier Rabstad-Aasen.

Da kan familiene havne i Alta, Kyrksæterøra, eller et annet sted langt borte.

– Da går Storylinen inn i en helt annen fase enn nå, sier læreren, mens elevene fortsatt intetanende planlegger familielivene sine.

Livsforberedende

Storyline svarer blant annet på Lærerplanens mål om «Livsmestring», og mens historien spilles ut, er det fokus på fag, blant annet med budsjetter og regnskap i familiene, skriving av CV-er også videre.

Sannsynligvis vil de også lære hvordan det er for en mor og en far å måtte si nei til barna sine, når de vil starte å spille ishockey, fordi familien ikke har råd.

– Noen familier vil kanskje velge å bo i kollektiv. Hva gjør man når en av beboerne i kollektivet ikke betaler for seg? Dette er temaer som går rett inn på noe alle vil komme borti senere i livet, sier Robstad-Aasen, og kaller Storyline-uka for «Livsforberedende arbeid».

Emilie, Jenny og Julie sammen med varaordføreren. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Rett etter kickoffet i auditoriet med varaordføreren, stopper vi Emilie, Jenny og Julie i 10C på vei ut. De var med på 2. verdenskrig-storylinen i fjor, og er spente på hva denne uka vil bringe.

– Det er bra for læringen å brekke opp litt med en annen type undervisning, sier jentene, som syntes forrige erfaring med Storyline, i 2. verdenskrigvariant, var veldig gøy.

– Du glemmer det ikke så lett når du får være en del av det du skal lære.

Hva synes de om årets tema? Er de selv flinke til å si fra om hva de mener?

– I klassen og blant folk vi kjenner, ja. Da oppleves det trygt. Men kanskje ikke like flinke hvis det er blant fremmede, svarer 10.-klassingene.

– Hvordan tror dere det vil være etter en uke med That's life?

– Jeg tror vi da har blitt tryggere i å ta i bruk ytringsfriheten, svarer Jenny.

Men også for lærerne krever det litt ekstra med en Storyline-uke.

– Ja, det krever at lærerne tør å bevege seg utenfor komfortsonen, sier lærer Anders Rabstad-Aasen.

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...