Liten nedgang i biltrafikken med dyrere bompriser

Skiltene på bomstasjonene i Oslo viser høyeste takst i hver gruppe, fordelt på kjøretøy over og under 3,5 tonn. Dermed er det takst for dieselbiler og kjøretøy med miljøklasse I-V som vises på skiltene. Foto: FJELLINJEN
Noen færre dieselbiler, og noen flere elbiler. Det er blant funnene Fjellinjen har gjort etter den første ordinære morgenen med rushtidsavgift.
Publisert: 09.10.2017 kl 14:52
OSLO: Forrige mandag, 2. oktober, var første hverdag med rushtidspriser i bomringen. Men det var høstferieuke i Oslo, og derfor mindre trafikk enn på en vanlig ukedag.
LES MER OM DET HER: Flere kjørte tidligere enn vanlig
Mandag 9. oktober var dermed første mulighet til å måle effekten av miljø- og tidsdifferensierte bomtakster i Oslo, sammenliknet med en ordinær virkedag.
Her er fasiten: Det var en nedgang i passeringer i bomstasjonene i timene med ekstra avgift mellom kl 06.30 og 9.00 på 5,8 prosent.
Tallene er hentet ut fra passeringer i bomstasjonene i Oslo og Bærum i timene mellom kl 00:00 og 10:00 9.10.2017, og er sammenliknet med tilsvarende periode mandag 25.9.2017.
LES OGSÅ: Fra 2019 vil Oslo trolig få 60 bomstasjoner, og du må betale når du kjører mellom bydelene
Nøkkeltall:
- Totalvolum for passeringene i Oslo og Bærum viser en nedgang på 4,4 prosent, sammenliknet med mandag 25.9.17 gjennom morgentimene.
- Totalvolum viser en økning i trafikken i halvtimen mellom 6 og 6.30 på 7,7 prosent, og en reduksjon på 5,8 prosent i timene med rushtidsavgift mellom kl 06.30 og 09.00.
- Fordeling på drivstoffgruppene bensin, diesel og nullutslipp (el- og hydrogen) er målt i timene 00.00 til 10.00. Tallene viser en nedgang i dieselkjøretøy fra 49 til 47 prosent i Oslo og 48 til 46 prosent i Bærum. Passeringer med elbiler øker fra 16 til 18 prosent i Oslo og fra 20 til 22 prosent i Bærum.
– Vi gjør oppmerksom på at tallene er basert på foreløpig tallmateriale som er tilgjengelig mandag formiddag, skriver Fjellinjen i pressemeldingen.
MENINGER: - Ikke vestkantfolk i Tesla, men sliterne i øst som rammes av økte bompenger
Vil ikke endre vaner
Da Nordre Aker Budstikke og Sagene Avis skrev om de nye takstene i forrige uke, spurte vi leserne hvordan de nye prisene vil påvirke deres kjørevaner.
34,5 prosent svarte at de ikke ville kjøre mindre, men heller unngå rushen. 58 prosent svarte at de ikke ville endre kjørevaner som følge av økte priser, og bare 7,5 prosent svarte at de ville kjøre mindre og heller velge kollektivt. (Resultatet av avstemmingen er ikke vitenskapelig, og er ikke nødvendigvis representativt).
STEM! Vil du endre kjørevaner med nye priser i bomringen? Trykk her og avgi stemme, du også!
40-70 prosent høyere pris
Søndag 1. oktober ble prisene kraftig skrudd opp for bompasseringer i Oslo. Kjører du dieselbil stiger prisene for en enkeltpassering i rushtiden med nærmere 70 prosent, til 59 kroner.
Oslo får nå et tids- og miljødifferensierte prissystem i bomringen. Det betyr at du må betale mer for passeringer i tidsrommet 06.30-09.00 og 15.00-17.00, samt at bilene som forurenser mest må betale mer. Dyrest er det for dieselbiler, mens el- og hydrogenbiler passerer gratis. Takstene i bomringen i Bærum justeres kun etter alminnelig prisstigning.
Se hele pristabellen lenger nede i saken!
Hvor mye må du betale? Prøv Fjellinjens bompriskalkulator (ekstern lenke).
LES OGSÅ: Her er svarene på alt du lurer på om beboerparkering i Nordre Aker og Sagene
Nye priser
Priser fra 1. oktober 2017:
Passeringer utenom rushen:
Personbiler:
- Bensinbiler – 44 kroner
- Dieselbiler – 49 kroner
- El- og hydrogenbiler – 0 kroner
Biler over 3,5 tonn:
- Euro VI – 102 kroner
- Euro V og eldre – 163 kroner
- El- og hydrogen – 0 kroner
Passeringer i rushen:
Personbiler:
- Bensinbiler – 54 kroner
- Dieselbiler – 59 kroner
- El- og hydrogenbiler – 0 kroner
Biler over 3,5 tonn:
- Euro VI – 132 kroner
- Euro V og eldre – 193 kroner
- El- og hydrogen – 0 kroner
Autopass-rabatten er fortsatt på 10 prosent.
STEM! Vil du endre kjørevaner med nye priser i bomringen? Trykk her og avgi stemme, du også!