Nordre Aker Budstikke

Historielaget: Et helt annet navn var tiltenkt stasjonen

Kjelsås togstasjon, og som ifølge historielaget først ble tenkt på som Maridal togstasjon. Foto: INGER MARIE MUNCH/OSLO MUSEUM

«Kjelsås lå som en bortgjemt avkrok helt til jernbanen blev åpnet.»

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 03.01.2021 kl 08:54

KJELSÅS: Mandag omtalte Nordre Aker Budstikke tidligere Kjelsås gård, og hestegjengen som holdt til der. Det var familien Walstad som driftet Kjelsås gård.

Historielaget Grefsen-Kjelsås-Nydalen omtaler også Daniel Walstad i tidligere medlemsblad, og skriver blant annet Daniel Walstad kan ha vært en av de som protesterte på at Kjelsås togstasjon ifølge historielaget skulle hete Maridal:

«Kjelsås lå som en bortgjemt avkrok helt til jernbanen blev åpnet i 1900. Som eksempel på hvor lite kjennskap det var til stedet, kan det nevnes at det opprinnelig var bestemt å kalle stasjonen for Maridal. Formodentlig har beboerne protestert og gjort rette vedkommende oppmerksom på at stedet heter Kjelsås. Det antas at det i første rekke var Daniel Walstad på Kjelsås gård som har fremkommet med denne protest.», skriver historielaget, signert Gunvor Fossum.

Det står videre at herr Walstad ikke var en mann som lot seg pille på nesen av nogen, og at han ikke likte hvordan jernbanens anleggsingeniører «fór frem». Det står videre at overingeniøren kommenterte noen hvite høns på gården til Walstad, og ville vite hvilken rase hønsene var:

««Jo ho», svaret Walstad slagferdig, «det skal jeg nok si Dem. Den rasen kalles insjenører». «Ingeniører»? «Ja, jeg kaller hønsene så, fordi de sparker og roter og ødelegger og tar seg selv til rette uten lov».»


Uansett hva svaret til ingeniøren måtte være: Historielaget skriver videre at Nordbanen ble besluttet av Stortinget 2. mars 1894, 20. desember 1900 blev strekningen Grefsen–Røykenvik åpnet.

Ny og gammel tid møtes hver gang toget stanser

Nordre Aker Budstikke har tidligere skrevet om historien til Kjelsås togstasjon, som åpnet året 1900:

«I første etasje var det venterom, kontor og ekspedisjon, ovenpå residerte stasjonsmesteren. Det kunne være kaldt å reise på 1900-tallet, fyring om bord og kaffeautomater var ikke funnet opp ennå. Det hendte at mannen i ekspedisjonen forbarmet seg over noen ekstra frosne passasjerer vinterstid, og ga dem litt kokekaffe.»

En av datidens aviser skrev at «stationsbygningens størrelse ansees af enkelte for å være noget knap. Ellers er alt sammen tidsmæssigt og prægtigt.»

Rart å se moderne strømlinjetog stå foran denne laftestilstasjonen. Ny og gammel tid møtes hver gang toget stanser. En helt annen stemning enn langs sporene på Oslo S. Nylig hørte noen en liten gutt rope ivrig: «Mamma, se der er en ordentlig stasjon!». Og det har han jo rett i. Kjelsås stasjon har sjel».


Historielaget Grefsen-Kjelsås-Nydalen forteller om stasjonsbygningen fra en av sine tidligere vandringer:

«Siste stopp var Kjelsås jernbanestasjon der det ble fortalt både om Nordbanens (Gjøvikbanens) historie fra forrige århundreskifte, og om Paul Due, arkitekten bak alle de flotte stasjonsbygningene på denne strekningen. Jernbanen var på den tiden det viktigste sammenbindende transportmidlet i landet, og representerte datidens høyteknologi. Jernbanebygninger hadde tilsvarende høy status, og stasjonsbygningen på Kjelsås, i nasjonalromantisk stil, er et ypperlig eksempel på dette.»

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Nordre Aker Budstikke bruker cookies (informasjonskapsler) til å personalisere annonser og forbedre nettstedet. Ved å benytte nettstedet aksepterer du at vi kan sette cookies i din nettleser.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...