Lønnsomhet kan ikke alltid styre kollektivtrafikken

50-bussene på endeholdeplassen i Nydalen. Men nummer 55 mangler. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

MENINGER: «Selv om et lønnsomhetsprinsipp skal praktiseres ved drift av kollektivtrafikken vil det være tilfeller der lønnsomhet må være underordnet hensynet til spesielle forhold og brukergrupper,» skriver styremedlem Marte Veierød i Lillo terrasse borettslag.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 07.06.2017 kl 13:37

LILLO/GREFSEN: Styrerepresentant Marte Veierød i Lillo terrasse borettslag, bydelsutvalgsleder i Nordre Aker, Per H. Christiansen (H), og leder for helse- og sosialkomiteen, Bente M. Larsen (Ap), var 30. mai på deputasjon i Samferdsels- og miljøkomiteen på Rådhuset.

Der kom de med innspill til ny Holdeplasstruktur for kollektivruter i Oslo, og tok nok en gang opp behovet for 55-bussen – Lillo-bussen – som ble nedlagt i 2013.

Bydelspolitikerne har lenge jobbet for å gjenopprette den nedlagte bussruta, og var også i fjor høst på deputasjon i Rådhuset. I etterkant valgte byrådsavdelingen for miljø og samferdsel å støtte Ruters avgjørelse om ikke å gjenopprette bussruta. Se linker til historikken lenger ned i saken.

BU-leder Per Henry Christiansen, styremedlem i Lillo terrasse borettslag, Marte Veierød og leder av helse- og sosialkomiteen, Bente M. Larsen, etter deputasjonen 30. mai. Foto: UTLÅNT

Under gjengir vi med tillatelse innlegget Marte Veierød holdt til politikerne 30. mai.

Til politikerne i Samferdsels- og miljøkomiteen: Innspill til de foreslåtte prinsipper og prosesser for holdeplasstruktur på kollektivruter i Oslo

Vi vil begynne med å takke dere for at dere tar initiativ til å skape tydelige kriterier til holdeplasstruktur, og involverer oss interesserte og reisende. At det nå også åpnes for at reisende skal kunne medvirke når det tas vurderinger rundt enkeltholdeplasser er noe vi ser frem til.

Vi har tidligere vært på deputasjon her hos komiteen og fortalt hvordan vi savner bussen i vårt område på Lillo, rute 55A, som ble nedlagt i 2013. Denne ruten ble nedlagt uten at vi reisende hadde noe å si, da beskjeden om nedlegging plutselig en dag hang på holdeplassene.

For de eldre og de med lavere mobilitet var dette eneste kollektivtilbud i området. Denne ruten er naturlig for oss å nevne igjen her i dag, men betraktningene vi gjør vil være gjeldende også for andre steder og ruter der tilsvarende forhold eksisterer.

Selv om et lønnsomhetsprinsipp skal praktiseres ved drift av kollektivtrafikken vil det være tilfeller der lønnsomhet må være underordnet hensynet til spesielle forhold og brukergrupper. Det er tre områder vi mener bør tilsi mindre strengere lønnsomhetskrav:

  • Topologi: Ruter viser til den optimale holdeplassavstanden og hvordan de fleste synes det er greit å gå 5 minutter til nærmeste holdeplass. Når topologien i området er utfordrende med bratte bakker og store høydeforskjeller, kan selv 600 meter til nærmeste holdeplass være for krevende. Hos oss på Lillo kan avstanden i luftlinje til alternativ kollektivtransport på Ring 3 synes å være beskjeden, men høydeforskjellen gjør det vanskelig eller umulig å forsere. Spesielt dersom man har lavere mobilitet, triller en barnevogn eller må bære dagligvarer til egen bopel. Dette er noe som bare blir vanskeligere på vinterstid.
  • Tilgang til offentlig tilbud: Når det er ønskelig å redusere bilbruk til et minimum, og redusere parkeringsmulighetene for å gjøre det mindre attraktivt å kjøre bil, så forutsetter det at det foreligger et alternativ gjennom kollektivtransport. For oss på Lillo betjente rute 55A flere offentlige tilbud der man er oppfordret til å la bilen stå. I den ene enden betjente den skolene og flerbrukshallen på Grefsen og Engebråten, samt Grefsen gravlund og Lillohjemmet. I den andre enden betjente ruten flere offentlig tjenester, Storo kjøpesenter og kollektivknutepunkt på Storo og i Nydalen.
  • Begrensede lokale parkeringsmuligheter i områder som har høy utnyttelsesgrad og liten parkeringskapasitet: Rute 55A betjente spesielt boligområdet på Lillo og Nedre Grefsen. Dette er et område med lav parkeringsdekning (30 %) og som er definert som en del av indre by. For å kunne holde biltettheten nede i området er det imidlertid en forutsetning med et godt alternativ til bil. Attraktiviteten på kollektivtilbudet må da bli høyere for at det skal velges fremfor bil.

Jeg representerer i dag Lillo terrasse borettslag som er det største borettslaget på Lillo med 264 andelseiere. Og jeg vet at vi også har støtte fra andre borettslag i området. Vi mener disse kriteriene må vektlegges ved legging av kollektivrutene i Oslo for å hindre mindre ønskelige effekter, både økonomiske og sosiale.

I forbindelse med rute 55A har det blitt sett på alternative traseer, og Ruter selv kalkulerte en gjenåpning til ca. 3 millioner kroner (i 2014). Tilbudet inkluderte halvtimes ruter mandag-lørdag. Til sammenligning ser vi at gjenåpningen av Jomfrubråten stasjon koster 22 millioner kroner, og der er det ca. 300 meter til nærmeste stasjon i tilnærmet flatt terreng.

Det har vært vanskelig for Ruter å prioritere budsjettmidler til gjenåpning av rute 55A, gitt dagens kriterier. Vi håper at dagens bystyre ser urimeligheten i dette, og bistår til at vi igjen kan få et miljøvennlig transportalternativ på Lillo og Nedre Grefsen.

Styret i Lillo terrasse borettslag
med støtte fra beboerne på Lillo

Delta i debatten? Send ditt innlegg til debatt@nab.no!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...