Nordre Aker Budstikke
Seksjonsheader

Varsler nedleggelse av skolebussen:

«Arroganse og penger trumfer barns sikkerhet»

Trym (5) ved en av holdeplassene - Rønningen - til rutebussen til Solemskogen. Foto: Privat

DEBATT: Mitt barn vil bruke omkring to timer hver dag på å komme seg til og fra skolen. Synes vi det er rimelig at småbarn skal bruke en så stor del av hverdagen sin på å reise til og fra skolen?

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 28.06.2021 kl 09:59

Barn på Solemskogen, en liten grend i Lillomarka overfor Kjelsås, har hatt skolebuss til Kjelsås skole siden 1990-tallet. Nylig ble det varslet at skolebussordningen avvikles. Vi er oppriktig bekymret for våre barns sikkerhet i den nye skyssordningen som er foreslått.

Kjelsås skole har varslet avvikling uten en grundig vurdering av trafikksikkerheten langs den nye skoleveien. Motivet er utelukkende økonomisk. Den nye ordningen innebærer at fem-seksåringer må benytte rutebuss til skolen. Det kan høres avskrekkende ut i seg selv. Den virkelige faren oppstår på vei hjem. Da må barnet, etter å ha gått opp mot 1,5 kilometer fra skolen til bussholdeplassen, stå i en trafikkert vei å vente på bussen da bussholdeplassen er uten busslomme og veien er uten veiskulder, fortau eller fotgjengerfelt.

På vinteren tvinger brøytekanter barnet til å stå lenger ut i veien. Er virkelig rektor ved Kjelsås skole villig til å satse barns sikkerhet for å spare noen skarve kroner? Det er provoserende at Kjelsås skole tilsynelatende svarer «ja» på spørsmålet over. Det er imidlertid enda mer provoserende at kommunen ikke er villig til å gjøre en skikkelig vurdering av trafikksikkerheten samtidig som innspill fra foreldre blir møtt, med det vi oppfatter, som en arrogant holdning.

Denne arrogansen kommer klart frem i mediesaker i Nordre Aker Budstikke og Avisa Oslo. I Avisa Oslo (21. juni) uttaler Olav Befring i Utdanningsetaten at «barn klarer mer enn vi tror». Hva er meningen med et regelverk når vedtak fattes på Befrings subjektive vurdering av hva barn kan og ikke kan. Her forholder jeg meg til hva faginstansen Trygg Trafikk sier om små barn i trafikken: Barna har vanskeligheter med å forstå det de ser og hører i trafikken. De er impulsive og klarer ikke se konsekvensen av at de for eksempel står for langt ut i veien.


I Nordre Aker Budstikke (18. juni) uttaler rektor ved Kjelsås skole Henriette Randsborg: «Hvis elevene går av på eksempelvis Rundhaugen er det ikke lange veien ned til skolen, via Langsetløkka…». Det hadde vært interessant om rektor løftet blikket og vurderte helheten i barnas reisevei, slik regelverket krever. Mitt barn vil bruke omkring to timer hver dag på å komme seg til og fra skolen når en legger til ventetid og samlet gangavstand til og fra buss. Synes vi det er rimelig at småbarn skal bruke en så stor del av hverdagen sin på å reise til og fra skolen?

Med rutebuss vil elevene på Solemskogen få samme tilbud som «alle» andre får, heter det i en e-post fra Utdanningsetaten (25.september 2020). Vi deler Utdanningsetatens syn på likhetsprinsippet. Er det andre barn på samme alder som har tilsvarende reisevei, med samme distanse fra skole til busstopp, og hvor det i tillegg ikke er fortau, fotgjengerfelt, veiskulder eller busslomme fortjener også disse barna en ny vurdering av om reiseveien er forsvarlig.

Vi oppfordrer rektor og Utdanningsetaten til å gjøre en skikkelig vurdering av trafikksikkerheten langs den tiltenkte skoleveien. I regelverket skal barnets beste veie tung, mens økonomiske hensyn «bør ikke få så mye vekt i forsvarlighetsvurderingen at det i realiteten ikke tas hensyn til den enkelte elev» (Retten til skyss Udir-2-2019).

Kjelsås skole og Utdanningsetaten har inntil videre vektet økonomi og sikkerhet helt motsatt av hva lovverket legger opp til.

Red.anm.: I rundskrivet som gikk ut til foreldrene 15. juni, står det: «Kjelsås skole vil med dette varsle om at skolebussordningene for elever bosatt på Solemskogen avskaffes. Skolen gjør dette etter pålegg fra Utdanningsetaten. Elevers rett til gratis skyss er hjemlet i opplæringsloven § 7-1. Oslo kommunes tolking av opplæringsloven er samlet i Utdanningsetatens rundskriv 3/2019 der står det at elever som har særlig farlig eller vanskelig skolevei har rett til skoleskyss og at hovedregelen i Oslo er at skoleskyss betyr reisekort med Ruter. Kjelsås skole vurderer at alle elever bosatt på Solemskogen har farlig skolevei og alle innvilges derfor reisekort med Ruter. Dere har rett til å uttale dere før skolen fatter endelig vedtak. Fristen for å uttale seg er 25. juni.»

Rektor Henriette Randsborg ved Kjelsås skole har tidligere uttalt til Nordre Aker Budstikke: – Kjelsås skole ble kontaktet av Utdanningsetaten tidligere dette skoleåret angående skolebussen til og fra Solemskogen. Utdanningsetaten reagerte på utgiftene som brukes på bussen og ba oss forholde oss til Rundskriv 3/2019 om skoleskyss i Oslo. Det er Oslo kommune ved Utdanningsetaten som dekker utgiftene til skoleskyss, ikke Kjelsås skole. Les hele saken her.

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...