Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

«Må man trene i ferien?»

Foto: ASTRID MOE EIKREM

TRENING: Jeg hadde store planer om å morgenjogge i ferien, og det første som ble lagt i kofferten var treningsklær og joggesko.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 15.07.2019 kl 12:35

Har du vært flittig og trent jevnt og godt i vår, så kan det føles litt risky å legge joggeskoa igjen hjemme når du drar på ferie. Men det er ikke sikkert det er så «farlig» å ta treningsfri!

En uke eller kanskje to uten trening vil sannsynligvis ikke redusere formen din noe særlig, og det kan være godt for både hode og kropp å skru helt av. Du kan selv velge svaret.

Men vil du vedlikeholde formen eller utnytte fri og ferie til å bli i bedre form, må du legge inn trening og aktivitet i ferieukene dine.

Jeg har akkurat kommet hjem fra en ukes ferie i Nice i Syd-Frankrike. Jeg hadde store planer om å morgenjogge i ferien, og det første som ble lagt i kofferten var treningsklær og joggesko.

Men her måtte jeg raskt innse at det kom til å bli lite trening med temperaturer over 30 grader hver dag. Den eneste lufteturen joggeskoa fikk var en liten kveldsjogg kl 22.00 langs Promenades des Anglais. Selv da var temperaturen på 27 grader. Jeg kom hjem helt tomatrød i fjeset, og svettet en hel time til etter at jeg hadde dusja.. Heldigvis har vi ikke ofte det problemet i Norge.

Her er tre alternativer til aktivitet i sommerferien og med treningsforslag:

1. Treningsfri men ta vare på helsa: Du kan ta en uke, kanskje max to helt treningsfri uten at det har noe særlig innvirkning på formen – men husk å holde deg i lett aktivitet for helsa sin del. Ta noen gåturer hver dag, sett gjerne mål om 10.000 skritt pr dag, og gå i trapper og bakker når du finner det. Kanskje en liten fjelltur?

2. Ta vare på formen du har jobbet for: Tar du helt treningsfri en stund, må du inn i gode rutiner igjen etterpå og få til noen treninger med både kondis og styrketrening. Men du kan gjerne gjøre noe annet enn du pleier, og du trenger ikke å trene like hardt og mye som du gjør ellers. Forskning viser at du kan redusere treningsmengden med 1/3 noen ferieuker uten at kondisjonen forringes. Sykle, svømme, spille badminton, lage en sirkeltrening med styrkeøvelser. Gjør noe aktivt sammen med andre- både gøy og nyttig!

3. Komme i bedre form: Ferien kan være en super mulighet til å få gjort den treningen du ellers ikke får gjort, eller til å få en pangstart på et sprekere tilværelse. Husk på å øke forsiktig så du ikke går for hardt ut. Varier øktene dine med både ulik kondistrening og huske å legge inn styrketrening. Jogge langt og lenge, løpe intervaller, bli med på noen høye fjelltopper.

Astrid Moe Eikrem er personlig trener og coach i firmaet Heile deg coaching og trening. Hun driver Hoppla utetreningsgrupper på Kjelsås.

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...