Sporveien:

Det dreier seg om to dispensasjoner i Grefsenveien

Det skal gjøres omfattende arbeider i Grefsenveien det kommende halvannet året. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP (ARKIVFOTO)

DEBATT: Fremstillingen i artikkelen etterlater et inntrykk av at eksisterende reguleringsplan er utilstrekkelig for den valgte løsningen, siden det må søkes om dispensasjon på flere områder.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Kommentar fra Sporveien rundt oppgraderingen av Grefsenveien

Det er startet en underskriftskampanje, blant annet omtalt i Nordre Aker Budstikke 28.1., for å bringe det forestående arbeidet i Grefsenveien inn for Oslo bystyre. Vi ønsker å kommentere deler av innholdet i denne saken.

Politisk behandling i april

For å ta det politiske aspektet først: Planlagte tiltak i Grefsenveien er ikke politisk behandlet i Oslo på nåværende tidspunkt, men det er lagt opp til at saken skal behandles av Oslo bystyre 25. april. Beslutningsunderlaget som skal presenteres politikerne jobber Sporveien med i disse dager. Rapporten skal gi byens politikere en grundig orientering rundt hvordan infrastrukturkabalen, både over og under bakken, er planlagt løst, hvilke kompromisser som er gjort og hvorfor. Rapporten skal også fortelle om sammenhengen mellom løsninger og overordnede planer, behov og mål. Dette skal gi politikerne et solid beslutningsunderlag rundt valg av løsning og gjennomføring.

To dispensasjonssøknader

Det hevdes i artikkelen i Nordre Aker Budstikke at beboernes medvirkningsmuligheter har vært minimale siden kommunen ved Plan- og bygningsetaten vil behandle dette som en byggesak. Årsaken til at tiltaket som helhet ikke er vurdert som en reguleringssak, er at veitiltakene er planlagt innenfor offentlig regulert veiformål. Valget av løsning og prosess er avklart med Plan- og bygningsetaten, som vil behandle planlagte tiltak gjennom byggesaksprosess.

Fremstillingen i artikkelen etterlater et inntrykk av at eksisterende reguleringsplan er utilstrekkelig for den valgte løsningen, siden det må søkes om dispensasjon på flere områder. I realiteten dreier seg om to dispensasjonssøknader.

BAKGRUNNEN: Beboerne bringer Grefsenveien inn for Oslo bystyre

Den ene dispensasjonen gjelder et nytt fordrøyningsanlegg for overvann, som skal etableres på kommunal grunn overfor Disen vendesløyfe. Dette blir en del av et større overvannsanlegg for området og skal sørge for separering av overvannet og kloakken, som i dag går i en overfylt fellesledning gjennom boligområdet fra Disen til Engveien. Ved store nedbørsmengder øker dette faren for at boliger i området oversvømmes med kloakk og overvann.

Her vil vi presisere at anlegget, når det er ferdig, vil ligge usynlig under bakken og det er liten tvil om at dette fordrøyningsanlegget gir langt større fordeler enn ulemper, både for beboerne, byens ledningsanlegg og resipienter.

Det andre dispensasjonsforholdet gjelder omdisponering av ca. 20 x 2,2 meter offentlig kjørevei til offentlig sykkelfelt ved Storokrysset. I dag benyttes dette arealet til biloppstilling og det er vurdert at fordelen med å omdisponere arealet for alle de som bruker veien til å sykle i retning Kjelsås, er vesentlig større enn ulempen av å miste et fåtall oppstilte biler.

Det skal også bli sykkelfelt overfor Disen vendesløyfe, hvor Bymiljøetaten har igangsatt planer for etablering av sykkelfelt fra Disen til Midtoddveien. Dette vil effektivt hindre de såkalte «monsterparkeringene» som artikkelen henviser til.

Utover disse kommentarene, som er tilknyttet denne artikkelen i Nordre Aker Budstikke, ønsker vi å komme med noen betraktninger rundt løsningen som er valgt for Grefsenveien.

Flere kompromisser som alle har sluttet seg til

Med de begrensninger som finnes i prosjektet rundt veibredde, innmeldte behov og planer, infrastruktur under bakken og fremkommelighet så har prosjektet gjort maksimalt ut av hva som er mulig innenfor eksisterende veiareal, men å gjøre alle helt til lags er ikke mulig. Sporveien kan heller ikke sette til side politiske vedtak, for eksempel beslutningen om sykkelfelt i Grefsenveien.

Et av kompromissene som ble nødvendig var at kollektivtrafikken skal dele trasé med bil ut av krysset i retning Disen. Valget av en slik løsning skyldes at de trafikale problemene i denne kjøreretningen er langt mindre enn motsatt vei. Denne løsningen har alle involverte parter sluttet seg til, selv om Sporveien har et uttalt ønske om at trikken skal få kjøre mest mulig i egen trase.

Kollektivtrafikken har med dette fått egen trasé, der behovet er størst, mellom Disen og Engveien. Trafikkfaglige avveininger har gjort at det separate kollektivfeltet ikke strekker seg helt inn til Storokrysset. Endelig løsning for disponering av Grefsenveien, mellom Storo og Engveien, bør løses i sammenheng med en fremtidig plan for Storokrysset.

Et annet kompromiss omhandler utskiftingen av den snart 100 år gamle og underdimensjonerte hovedvannledningen. I dag ligger vannledningen midt i veien, under trikketraséen, og en fortsatt plassering under trikkeinfrastrukturen er uaktuelt siden det hindrer Vann- og avløpsetaten adgang til anlegget. Det å skifte ut denne vannledningen, en av to hovedvannledninger inn til byen, med en større ledning legger føringer for det spillerommet man har for infrastrukturen over bakken.

Neste fase

Det sås tvil i artikkelen om at det senere vil være mulig å etablere sykkelfelt også inn mot Storokrysset, uten ekspropriering eller rivning av privat bebyggelse. Vi ønsker ikke å forskuttere hva som kommer ut av reguleringsprosessen som nå skal gjennomføres rundt Storokrysset, men vi mener det bør være mulig å få til en god sykkelløsning fra Lettvintveien til Storo når dette ses i sammenheng Storokrysset-Engveien, uten at det medfører store konsekvenser for beboerne.

Vi har stor respekt for at naboer og andre interessenter engasjerer seg i de løsninger som velges for å sikre en god og helhetlig infrastruktur for byens befolkning. I dette prosjektet, som i andre, er det gjort avveininger og valg som ikke tilfredsstiller alle interesser og behov fullt ut, men utfra det veiarealet som er til rådighet har prosjektet gjort sitt ytterste for å finne gode løsninger. Vi har stor tro på at de løsningene som er planlagt blir til glede for områdets beboere og andre som bruker Grefsenveien, og at planene passer godt inn i en større helhet.

Cato Asperud
Kommunikasjonssjef i Sporveien

Delta i debatten? Send ditt innlegg til debatt@nab.no!

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...