Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Er en politiker som bryr seg, brysom?

Det er alltid fint å få tilbakemeldinger på intervjuer og innlegg fra Nordre Aker budstikkes lesere. Det gir mulighet for kommunikasjon og utdyping av...

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Det er alltid fint å få tilbakemeldinger på intervjuer og innlegg fra Nordre Aker budstikkes lesere. Det gir mulighet for kommunikasjon og utdyping av synspunkter. Denne gangen gjelder det et intervju 24.mai hvor jeg uttaler meg om SFO inn i heldagsskolen. Ja, Hilde Dahlberg, jeg tillater meg å kaste meg inn i debatten og mene noe om SFO. Jeg mener mye både om de forholdene de ansatte arbeider under, og det tilbudet barna har i den nåværende SFO-ordningen. Som politiker i Nordre Aker bydel, har jeg et ansvar for at skolefritidsordningen fungerer tilfredstillende. Jeg har et sterkt ønske om at elever og ansatte skal trives sosialt, finne en god form og at elevene har tilbud om varierte og spennende aktiviteter. Aktiviteter som både gir dem lyst til å lære mer, som gir dem sosial trygghet og som gir muligheter for lek og fysisk utfoldelse. Mye av dette får elevene i SFO. Men jeg vil noe mer. I motsetning til Fremskrittspartiet som mener at foreldrene selv kan drive SFO, er SV opptatt av faglig kvalitet og vil styrke SFO. Vi mener at SFO er viktig, og at vi kan få mye mer ut av den tida eleven totalt sett er på skolen. Min idealskole er en skole hvor lek og mer læringspregete aktiviteter er integrert. En skole hvor elevens helhetlige utvikling står i fokus uavhengig av om de voksne kalles lærer, førskolelærer, assistent eller ansatt i SFO.

Jeg synes det er unaturlig at skolen (lærerne) skal være administrert av Utdanningsetaten og at SFO skal være administrert av bydelen. Dette skaper unødvendig kamp om ressurser hvor SFO som oftest blir taper. Det skapes også et motsetningsforhold mellom yrkesgrupper. Noe innlegget til Hilde Dahlberg vitner om. Hun uttaler: " Etter min oppfatning bør skolen ta seg av opplæring i formelle skolefag, så kan SFO ta seg av integrering. Der er vi nemlig best!"

Jeg tror ikke det er noen yrkesgruppe som er bedre enn andre, men det kan være ulike roller som skal fylles. Jeg tror heller ikke barn utvikler seg i lukkete rom, eller i forhold til hvor de er i løpet av en skoledag. Barn er barn og etterspør voksen kontakt eller hjelp der de til enhver tid er. Vi kan derfor ikke skille og si at som lærer forholder jeg meg bare til det som angår skolens fag, eller som ansatt i SFO er jeg primært en omsorgsperson. Som jeg prøvde å si i intervjuet: "Vi vet aldri når verken barn eller vi voksne lærer". Det kan like gjerne skje i den såkalte skoletida som i SFO-tida på tur i marka, eller ved at de ansatte i SFO gir tilbud om leksehjelp.

Jeg vet at mange som jobber i SFO gjør en god og viktig jobb. Her ønsker seg ikke å bli misforstått! Mitt poeng er at en heldagsskole hvor skole og SFO er integrert, innebærer en utvidet skoledag for alle, økt fysisk aktivitet, leksehjelp og et godt skolemåltid midt på dagen. Begrunnelsen for å ta noen skritt videre i arbeidet med en utvidet skoledag for alle, er at det skal være et sentralt virkemiddel for å øke elevenes læringsutbytte og for å utjevne forskjeller som blant annet har sammenheng med sosial bakgrunn. Jeg utfordrer derfor skolene til å legge til rette for et helhetlig opplegg hvor skolens undervisningspersonale og SFO-personalet sammen planlegger gode lek- og læringsaktiviteter for barna våre. La oss alle ha meninger om våre barns oppvekst- og læringstilbud!

Lill Pleym

Gruppeleder for SV og nestleder i Nordre Aker bydelsutvalg

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...