«Et gangfelt kan faktisk gjøre kryssing av veien farligere»

I Lachmanns vei ved nummer 17-19, er det ikke gangfelt per i dag. Innfelt: Artikkelforfatter Rune Gjøs i Bymiljøetaten. Foto: Privat / Karl A. Kjelstrup

KOMMENTAR: – Vi forstår godt at mange blir overrasket over den argumentasjonen som brukes når det gjelder gangfelt. Det er ofte litt omvendt av det de fleste er opplært til å tenke rundt trafikksikkerhet.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Tidligere denne måneden skrev mor og beboer Bettina Bang-Hansen om det de opplever som et lite trafikksikkert krysningspunkt ved Lachmanns vei 17-19. Hun skrev også om det hun opplever som et overraskende svar fra Bymiljøetaten i saken. «Bymiljøetaten viser til at det er blitt så strengt, for å få på plass et gangfelt. Men når ble det et større problem, enn at barna våre mangler trafikksikkerhet når de skal over veien?» spurte Bang-Hansen - her kan du lese hele innlegget hennes.

Det hevdes i en kronikk i Nordre Aker Budstikke 18.10 at Bymiljøetaten ikke tar barnas trafikksikkerhet på alvor, fordi vi ikke ønsker å etablere et gangfelt ved Lachmanns vei 17-19. Vi kan forsikre om at det er barnas sikkerhet som er det viktigste for oss. Det er nemlig ikke gitt at etablering av gangfelt på et sted vil bedre trafikksikkerheten. Et gangfelt kan faktisk gjøre kryssing av veien farligere.

Før 2007 fantes det ingen kriterier i Norge for hvor gangfelt kan oppmerkes. Samtidig ble gangfelt tidligere betraktet som et entydig godt fotgjengertiltak. Undersøkelser viser derimot at gangfelt som bare er merket opp og skiltet på vanlig måte gir dårlig sikkerhet for de myke trafikantene. Samtidig viser det seg at gående anser gangfelt som et trygt sted å krysse og ofte krysser på en uforsiktig måte. Et gangfelt kan altså gi falsk trygghet, spesielt der forholdene rundt gangfeltet ikke er gode nok.

Statens vegvesen har vedtatt retningslinjer for når gangfelt kan anlegges. Disse skal sikre en enhetlig praksis og at sikkerheten blir best mulig ivaretatt både i det enkelte krysningspunkt og i trafikksystemet som helhet. Kriteriene er knyttet til fartsnivå, trafikkmengde og antall kryssende trafikanter. Kriteriene setter også krav til fysisk utforming som må være tilfredsstilt når nye gangfelt etableres, det dreier seg om belysning, siktforhold, plassering av bussholdeplasser m.m.

Gangfelt er ikke et trafikksikkerhetstiltak

Vi forstår godt at mange blir overrasket over den argumentasjonen som brukes når det gjelder gangfelt. Det er ofte litt omvendt av det de fleste er opplært til å tenke rundt trafikksikkerhet. Det er imidlertid gjort mye forskning rundt dette, og det er altså nasjonale retningslinjer som også Oslo kommune og Bymiljøetaten må følge. I dag betraktes ikke et gangfelt først og fremst som et trafikksikkerhetstiltak, men som et fremkommelighetstiltak på steder der det er mye trafikk og mange som har behov for å krysse over.

Det aktuelle stedet i Lachmanns vei vil av bilene ikke oppfattes som et naturlig krysningspunkt. Det er relativt få som krysser veien akkurat her, og sikten inn mot krysningspunktet er heller ikke den beste. Veldig mange gangfelt som ble anlagt før vi fikk de nasjonale retningslinjene er anlagt på steder med få kryssende, og der gangfeltet kommer overraskende på bilisten. I disse gangfeltene er det dessverre en stor ulykkesandel.

Å anlegge gangfelt innebærer en anbefaling om hvor trafikantene bør krysse. Samtidig kanaliserer vi fotgjengere til bestemte punkter av vegen. Det blir da særlig viktig å redusere risikoen forbundet med kryssing.

DELTA I DEBATTEN! Send ditt innlegg til meninger@nab.no.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...