«Mangelfull snørydding i Oslo»

Veinettet med fortau, turveier og gang- og sykkelveier brøytes innen 9 timer etter at det har kommet 5 cm snø, står det i BYmiljøetatens retningslinjer. Foto: KARL A. KJELSTRUP (ILLUSTRASJONSFOTO)

KOMMENTAR: I flere år har jeg undret meg over hvorfor snørydding i Oslo er så dårlig, særlig i boliggatene.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 16.01.2018 kl 15:01

Hver vinter bygger det seg opp dype hjulspor av is i gatene og en såle av is på fortauene fordi snøen ikke brøytes og det kommer kortere perioder med temperatur like over nullpunktet. Når det så kommer snø oppå dette underlaget, blir det både vanskelig og farlig å komme seg fram. Antallet skadede på legevaktene øker, og mange flere slipper med skrekken og blåmerker.

Så i februar pleier det å skje noe. Da har forholdene på veiene blitt så håpløse at det settes inn ekstraordinære tiltak. Bilene flyttes, veiene brøytes skikkelig og skrapes for is. Vi rekker noen uker med levelige vinterveier før snøen begynner å smelte i mars. Da får vi se hvordan isskrapingen i tillegg til uunngåelig telehiv har ødelagt asfalten.


Berit Riise Kåvik.



LES OGSÅ: Tirsdag morgen står to leddbusser på tvers i Kristoffer Aamots gate


Hva sier Oslo kommunes retningslinjer om når og hvordan snøryddingen skal utføres? Disse kan du finne i sin helhet via Bymiljøetaten og virker fornuftige. Alt er heller ikke dårlig - på hovedfartsårene og på hovedsykkelveinettet er det stort sett bare og fine veier, bortsett fra at det siste møkkete slapset blir liggende i sykkelstiene. Men for boliggatene er historien en annen. For disse veiene står det i retningslinjene følgende: Veinettet med fortau, turveier og gang- og sykkelveier brøytes innen 9 timer etter at det har kommet 5 cm snø. Dette høres greit ut, men hva innebærer det i praksis?

Etter en prat med først en ansvarlig for brøyting i Vaktmesterkompaniet (som er det selskapet som vant anbudet for snørydding i bl.a. Nordre Aker bydel) og videre med en kontrollør for veinettet i Oslo Vest, Bymiljøetaten, fikk jeg en forklaring på hvordan retningslinjene for boligveier fungerer i praksis.

Et snølag på 5 cm snø på veiene leder kun til brøyting dersom denne snøen kom i løpet av en dag, helst i et sammenhengende snøfall. Det betyr at dersom det en uke snør for eksempel 2 cm på mandag, 3 cm tirsdag, 3 cm på onsdag, 1 cm på torsdag og 2 cm på fredag, til sammen 11 cm, kommer det likevel ingen og brøyter fordi ingen av snøfallene var på 5 cm eller mer. Når det så blir liggende 10-15 cm snø på tykke is-såler, blir det vanskelig å komme seg fram.

Dette er situasjonen i mitt nabolag nå mandag 15.01.18, onsdag er det meldt regn og frost på torsdag. Mannen i vaktmesterkompaniet har lovet at de skal brøyte i løpet av kvelden og natta, men det gjenstår å se hvor mange gater de rekker å rydde...

Det er ofte enkelt å bli beskyldt for å være bakstreversk om man ymter frampå at noe kanskje var litt bedre før. Etter min lange prat med kontrolløren for veinettet i Oslo Vest, er jeg overbevist om at et noe oppstrammet og modernisert Oslo Veivesen ville være et bedre alternativ. Et veivesen med eierskap til sitt ansvarsområde er bedre enn et lappverk av private selskaper som utfører sine tjenester etter rigide retningslinjer på 4 årsbasis. Når det oppdages mangler i avtalte retningslinjer, er det ikke mulig å få rettet opp dette før neste forhandlingsrunde om 4 år.

Det vil også være sånn at det er mer lønnsomt for private aktører å følge ukloke retningslinjer som innebærer relativt lite brøyting i påvente av ekstraordinære snø- og isryddingstiltak med ekstraordinære bevilgninger til betaling av selskapene for å løse problemet som bokstaveligtalt har bygget seg opp i løpet av vinteren. Dette lønner seg ganske sikkert økonomisk for de private selskapene. De har derfor ingen interesse av å endre nåværende praksis.

Min informant i Bymiljøetaten kunne fortelle at konsekvensene av de uhensiktsmessige retningslinjene var forsøkt formidlet oppover i systemet gjentatte ganger i minst 10 år!! Kanskje er han litt partisk i saken all den tid han jobbet i Oslo Veivesen til det ble lagt ned, men jeg mener snarere han gjennom mange år med arbeid knyttet til snørydding først og fremst har god innsikt i hvor problemområdene er, og hvordan dette best kan løses.

Som privatperson kjører jeg sjelden bil i Oslo. Derimot strever jeg meg fram på sykkel også på vinteren. Jeg er veldig glad for at nå også hovedfartsårene for syklister ryddes og saltes, men vi syklister må jo helst kunne komme oss fram til disse fine sykkelveiene! Helst uten livet som innsats....

Berit Riise Kåvik
Medlem i Nordre Aker SV

LES OGSÅ: Slik ser snøkaoset ut tirsdag morgen

OPPDATERT: Ruter: Det blir ikke bedre tirsdag ettermiddag

Delta i debatten? Send ditt innlegg til debatt@nab.no!

Meld deg på nyhetsbrev!

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...