Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Mister nesten alle parkeringsplassene i nabolaget. Mener veien er bred nok

Styreleder Per Ove Eikeland og styremedlem Torgeir Helland i Øvre Tåsen Boligsameie måler veibredden i P. A. Munchs vei til bredere enn 5,5 meter, også der det blir parkering forbudt. Foto: Julie Maria Grønningsæter

Hele Løvåsveien på Tåsen blir parkeringsfri sone, når beboerparkeringen trer i kraft fra mandag. Dette provoserer beboerne, som nå går sammen med andre nabolag i en kraftig protest: Med dette virker beboerparkeringsordningen mot sin hensikt, mener de.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 03.10.2020 kl 14:50

TÅSEN: Fra og med mandag får alle kommunale veier i Nordre Aker innenfor for Ring 3 beboerparkering. Det innebærer at de som bor i bydelen kan kjøpe beboerparkeringsbevis for 3600 kroner i året (600 kroner for elbil), mens gjester og andre må betale på timesbasis. (NB! Byrådet foreslår i sitt budsjettforslag for 2021 å øke prisene med 50 prosent. Les mer om forslaget her).

Hensikten er å sikre innbyggerne parkering i sitt nabolag, og redusere omfanget av fremmedparkering og hensatte biler. Dette var også argumentet da bydelsutvalget tidligere i år bestemte at ordningen som ble innført i noen nabolag i bydelen i 2018, skulle utvides.

En rapport fra Bymiljøetaten, og undersøkelser bydelen har utført viser at de som får beboerparkering i sitt nabolag stort sett er fornøyde. Men etter at skiltene de siste ukene har blitt montert opp, har det kommet en kraftig misnøye til overflaten. Det viser seg nemlig at mange strekninger ikke skiltes med beboerparkeringsskilt, men med parkering forbud.

Fredag kunne Nordre Aker Budstikke presentere oversikten over alle de nye beboerparkeringsplassene i bydelen. Den viser at det er flere veier som Løvåsveien, som går fra gateparkering til ingen parkering i det hele tatt:

Dette gjelder også Kløverveien, Bergslia og store deler av Gjennomfaret. Årsaken er at disse veiene ikke har vært regulert til parkering tidligere. Bymiljøetaten krever nå minst 5,5 meter veibredde for å regulere til beboerparkering.

– Når skiltplanene utarbeides søker vi å ha 3,5 meter fri bredde, det vil si at veien må være minimum 5,5 meter bred for å ha plass til en bil (2 meter bred) parkert. Vi tar da utgangspunkt i bredden på den asfalterte veien (asfaltkant), men det kan være individuelle tilpasninger der vi ser det nødvendig, for eksempel der vi må ta hensyn til trær, lyktestolper eller andre forhold, sier Solhaug Mølmen.

Mener tiltaket virker mot sin hensikt

Alle parkeringsplassene forsvinner i Løvasveien, som går mellom P.A. Munchs vei og Tåsenveien. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

– Var det dette politikerne så for seg da de innførte mer beboerparkering? spør Per Ove Eikeland, styreleder i Øvre Tåsen Boligsameie.

– Argumentet for å innføre beboerparkering var å gi bedre parkeringsforhold for beboerne. Nå kan man mistenke at det bare er et skalkeskjul for å fjerne bilene helt.

Dersom skiltene som viser parkering forbudt i Løvåsveien, og deler av den tilstøtende P.A. Munchs vei, avdekkes på mandag og parkeringsforbudet faktisk trer i kraft, vil det bli kaotiske tilstander, spår Eikeland.

Løvåsveien og P.A.Munchs vei på Tåsen.

– Da blir det fullstendig kaos og opprør. Vi er innforstått med at parkeringen i Tåsenveien forsvinner, i forbindelse med at det blir sykkelfelt, og det er bra. Men i de to andre gatene som omkranser sameiet vårt, Løvåsveien og P.A. Munchs vei, er det i dag plass til rundt 35 biler. Nå skal det bare bli seks parkeringsplasser igjen i P.A. Munchs vei, sier styrelederen.

Første del av P. A. Munchs vei skal bli parkeringsfri. Foto: Julie Maria Grønningsæter

Eikeland forteller at Øvre Tåsen Boligsameie er i ferd med å etablere en felles protest sammen med andre velforeninger, boligsammenslutninger og veier med eneboliger i bydelen. De har hatt samtaler og møter med bydelsadministrasjonen og lokalpolitikere, og forteller at de opplever å møte forståelse for sine synspunkter. Hos Bymiljøetaten mener de imidlertid ikke å ha nådd frem. Forespørsler om befaringer i gata har ikke gitt positiv respons, ifølge Eikeland.

– Politikerne må kjenne sin besøkelsestid. Vi tror ikke det var dette de mente da de vedtok utvidelsen, sier han.

Kun den innerste delen av P.A. Munchs vei får beboerparkering – med seks plasser. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Nedslitt vei

Lars-Einar Petterson i Gjennomfaret på Berg, bekrefter at beboerne der stiller seg bak Øvre Tåsen Boligsameies protest. Gjennomfaret er også en smal vei, men har i dag praksis med gateparkering. Hele veien skiltes nå med parkering forbudt, bortsett fra svingen ned mot gamle ringvei, der det blir plass til ti biler med beboerparkering.

I Gjennomfaret på Berg blir det ti plasser for beboerparkering ned mot enden av John Colletts allé. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

– Gjennomfaret er en vei som er ganske nedkjørt og i dårlig forfatning. Så vi har et håp om at det er mulig for kommunen å øke bredden med 50 centimeter i samme omgang som de eventuelt rehabiliterer veien, sier Petterson til Nordre Aker Budstikke.

Han mener trafikken fungerer greit i gata, som er en blindvei, med innkjøring fra John Colletts allé.

– Når det blir mer plass er vi også redde for at biler vil kjøre raskere. Vi mangler fortau i gata, legger han til.

Om lag 20 "parkeringplasser" fjernes i Gjennomfaret på Berg. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Uenig i vurderingen av veibredde

Styreleder Eikeland og styremedlem Torgeir Helland i Øvre Tåsen Boligsameie kjøper ikke Bymiljøetatens begrunnelse om at veiene er for smale.

– Løvåsveien kan være problematisk – den varierer mellom 4,6 og 5,3 meter, men dette er den nye asfaltkanten.

De mener imidlertid at Løvåsveien har krympet over tid, etter som veien har blitt reasfaltert smalere enn det opprinnelige asfaltdekket. Opprinnelig vei var langt bredere de fleste steder, påpeker de.

– Vi har forsøkt å vinne frem med at tilbakestilling til opprinnelig veibredde bør kunne forventes, sier de.

Løvåsveien er smal, men den opprinnelige asfalterte veikanten (under dagens asfalt) er bredere, i tillegg til at det er enda mer plass ut mot lyktestolpene, ifølge beboerne. Foto: Privat

– Uansett så er det ikke slik at det ikke er mulig å kjøre på gresset som nå kryper inn over den nye asfaltkanten. Vi har tatt det som en god indikator at ikke Brann- og redningsetaten hadde innsigelse til annet enn en liten del av gata i fjor.

Etter en innsigelse fra brannvesenets ble det i 2019 skiltet parkering forbudt i den smaleste delen av Løvåsveien.

– At brannvesenet trenger 3,5 meter er helt fint, men de trenger ikke 3,5 meter asfalt - de kan bruke noen centimeter gress/grus om det er viktig. Og det er det god plass til utover den siste asfalterte kanten i Løvåsveien. Hvor har da Bymiljøetaten det fra at det likevel må være 5,5 meter asfaltert vei, spør Helland.

Den smaleste delen av Løvåsveien fikk parkering forbudt etter ønske fra brannvensenet i 2019. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Mener vurderingen er inkonsekvente

Styremedlemmene stusser også over at det blir parkeringsforbud i store deler av P.A. Munchs vei, bare seks plasser med beboerparkering blir tilbake etter den nye reguleringen.

Eikeland og Helland demonstrer med målebånd overfor Nordre Aker Budstikke at P.A. Munchsvei veksler mellom 5,75 og 6 meter i bredde, også der det blir parkeringsforbud.

Styrets oppmåling viser at P.A. Munchs vei er seks meter på det bredeste. Foto: Julie Maria Grønningsæter

Oppmålinger boligsameiet har gjort, på bakgrunn av tilgjengelig kartdata fra Statens Kartverk, viser at flere av veiene som fikk innført beboerparkering i hele sin lengde i 2018, slik som Spångbergveien, Tåsen allé, og deler av Langlia og nedre del av Tåsenveien, er smalere enn kravet på 5,5 meter. Også enkelte av veiene som reguleres med beboerparkering nå i oktober, er flere steder smalere ifølge kartdata, hevder de.

– I Oslo kommunes håndbok for gate- og veiutforming står det helt klart at Bymiljøetaten kan søke avvik om de vil, supplerer Helland, og spør om dette er gjort i de øvrige veiene som tilsynelatende er «for smale» – og hvorfor det ikke er gjort i veier som Løvåsveien, Bergslia og Gjennomfaret.

Per Ove Eikeland og Torgeir Helland i Øvre Tåsen Boligsameie mister om lag 30 "parkeringsplasser" i P.A. Munchs vei og Løvåsveien på mandag. Foto: Julie Maria Grønningsæter

– Dette er en vei med mange private hager. Kan ikke dette løses ved at beboerne heller tilrettelegger for parkering på egen tomt?

– Å bygge ned det grønne på den måten, med flere harde flater, er ikke et særlig godt miljøtiltak, spesielt ikke i lys av de avrenningsproblemene som er i byen, sier Eikeland.

– Dette området mellom Østhellinga og Voldsløkka er i stor grad er "hageby" med flermannsboliger. Ved høringer rundt oppgradering av Tåsenveien var det klare tilbakemeldinger gjennom høringene om å bevare grøntdragene. Om flermannsboliger skal anlegge parkering på egen grunn blir det en total rasering av områdetes karakter, og dette som skulle være et positivt og grønt tiltak kan bli dystert og påvirke området svært negativt både for folk, fugler og småkryp. Vi vil heller ha grevling enn asfalt i hagen, supplerer Helland.

– Vi kan ikke annet enn å håpe på at iverksettingen stoppes inntil videre.

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...