Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Mustafa er for liten for de store

- Vår erfaring er at små kiosker av denne typen ofte ikke er levedyktige.

"Gi drømmen en sjanse" er Norsk Tippings slagord. Men det gjelder ikke for Mustafa (35). Så langt sier både Norsk Tipping og Ruter nei til å bruke han som kommisjonær.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 02.09.2014 kl 09:51

ULLEVÅL: Den lille kiosken på hjørnet ved John Colletts plass har ifølge naboene "alltid" vært der, kanskje så mye som i snart 100 år. Det har vært forskjellige eiere opp gjennom årene, og i fjor tok Mustafa Raad Ahmad over kioskdriften.

Mustafa forteller at han jobber i kiosken hver dag - fra klokken ni om morgenen til klokken ti om kvelden.

- Jeg har jobbet siden jeg var syv år. Så klart jeg vil at flest mulig kunder kommer innom kiosken min, sier Mustafa, opprinnelig fra Irak.

Les også: Ung på Ullevål - da har du nok savnet dette!

I tillegg til kioskvarer, blomster og annet, ønsker han å selge trikke- og bussbilletter, og også å være kommisjonær for Norsk Tipping. Det tror Mustafa kan være med å øke omsetningen, og bedre sikre levebrødet. Men så langt har begge sagt nei til det lille enkeltmannsforetaket.

- Jeg får blant annet tilbakemelding om at jeg har for liten omsetning og får dårlig kundegrunnlag. Men hele poenget er jo at med videresalg av Ruterbilletter og Norsk Tippings produkter, så er det vel naturlig at omsetningen øker? sier en oppgitt Mustafa utenfor kiosken ved John Colletts plass.

- Mer levende lokalmiljø

Sammen med naboer diskuteres saken.

- Veldig irriterendes for nærmiljøet at det ikke går an å kjøpe Ruterbilletter her. Buss-stopp og trikkestopp er jo blant annet rett ved siden av, sier Ellen Holm Stenersen.

Ektemann Jørgen Stenersen nikker samtykkende.

Agnes Lycke Melvær, en av initiativtagerne til Abels Hage rett rundt hjørnet, støtter også opp om kioskeierens ønsker.

- For lokalmiljøet er det viktig at også småbedriftene klarer seg, det gjør jo miljøet her mer levende. Vi vil gjerne beholde den lille kiosken vår, og håper virkelig at dette ordner seg likevel, sier Agnes.

150.000,-

Ruter har tidligere påpekt ting som må plass før Mustafa kan ha forhåpninger om å få selge Ruters billetter. Blant annet ny kredittvurdering og  150.000 kroner i bankgaranti - et beløp som skal være sikkerhet for én måneds antatt omsetning av Ruters trikkebilletter.

Mustafa har nå på plass kredittvurdering helt uten betalingsanmerkninger.

- Men jeg synes 150.000 er et veldig høyt beløp for en liten kiosk. Men jeg skal jobbe for å få denne garantien på plass, og sende inn søknadsskjemaet, sier Mustafa.

Les også: Det er ingen skam å snu

Ifølge Ruter skal i tillegg vurderes om det trengs flere kommisjonærer i området eller ikke. Kommisjonærene har ingen utgifter når det gjelder innstallering av utstyr. Ruter eier og drifter utstyret selv.

- Sikkerhet og langsiktighet

Presseansvarlig i Ruter, Martin Hinsch, legger til at Ruter ikke har noen målsetning om at det kun er store kjeder som skal selge billetter. Ruter er også er opptatt av at salgspersonell skal kunne godt norsk.

- Vi har flere titalls små og uavhengige kommisjonærer. Vår oppgave er å sikre penger som skal gå til kollektivtrafikken i hele Oslo og Akershus. Derfor er det viktig med sikkerhet og langsiktighet både for oss og kunder når det gjelder salgssteder for billetter, sier Hinsch.

- Vi hadde tidligere problemer når det gjaldt kommisjonærer, men etter at vi strammet inn, har så å si alle disse problemene forsvunnet. Dette er bakgrunnen for at vi har relativt strenge, men på ingen måte urimelige krav, ifølge Hinsch.

Men hvorfor så høyt beløp i antatt billettomsetning for en liten kiosk?

- 150.000 kroner ligger innenfor vanlig nivå for en mindre kommisjonær, avslutter Hinsch.

Kommisjonærer i nærheten av John Colletts plass er inne på universitetsområdet på Blindern og ved Ullevål Stadion.

- Varierer

Kommunikasjonsansvarlig i Reitan Convenience ønsker ikke å gå ut med tall i detalj for den enkelte Narvesen eller 7-elevenbutikk, men sier følgende.

- Salget av transportbilletter varierer fra butikk til butikk, etter beliggenhet og hvorvidt Ruter opererer i området. Generelt har jernbane- og busstasjoner den største omsetningen, men mindre butikker som er tilknyttet buss, trikk eller T-bane selger også mange billetter.

"Helhetsvurdering"

Norsk Tipping forteller at i slike saker ligger en "helhetsvurdering" til grunn.

- Blant annet anser vi kundegrunnlaget som noe for lavt og at vi er godt nok dekket i området. Det kommersielle potensialet er ansett som for lite - vår erfaring er at små kiosker av denne typen ofte ikke er levedyktige. Det gjør at vi ikke ønsker å opprette kommisjonærverv i denne butikken, ifølge presseansvarlig Roar Jødahl.

Prioriterer Norsk Tipping de store kjedene?

- Vi har ulike avtaler med flere kjeder, men det er ikke nødvendig med kjedetilknytning for å bli kommisjonær - det er vurderingene i hvert enkelt tilfelle som avgjør. Vi har to kommisjonær-verv på Ullevaal stadion og vi har såkalt spill-i-kasse-løsning i Kiwi - samme bygg som Yasmin kiosk, sier Jødahl.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...